Gå til innhold

Trykk og foto VG2?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt som nå de siste månedene har blitt mer og mer interessert i foto og bilderedigering etter jeg anskaffet meg et Canon EOS 1000D. Derfor tenkte jeg på å velge "Trykk og foto" som fag neste år ved siden av alt det teoretiske. Nå har det seg sånn at vi egentlig har valgt fag for neste år, og jeg droppet Trykk og foto fremfor Samfunnsøkonomi.

Dette angrer jeg litt på, så jeg har tenkt til å ta opp dette med rådgiver/lærer. Men da vil jeg være helt sikker på å ha valgt riktig. Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer de vil dele med meg:

I faget Trykk og foto, er det mye: Fotografering eller bilderedigering? Og hva tar man bilder av i såfall? Hvis ikke, hva annet er det man gjør? Er det mye å lære i faget? Blir det trykking av foto? (gamlemåten)?

Jeg er veldig usikker på dette valget, så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Endret av Krisdoffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg ser det er en stund siden tråden ble startet, men jeg svarer likevel, i og med at det angår neste skoleår.

Jeg har selv gått trykk og foto på vg2 i år (skoleåret 08-09), og jeg er fornøyd -og- misfornøyd. Valget stod mellom trykk og foto og musikk i fordypning, og jeg angrer forsåvidt ikke på valget jeg tok. Jeg har ingen intensjoner om å satse på musikk, og det ekstra arbeidet mufo da ville føre meg seg gadd jeg ikke.

Hvor bra trykk og foto-faget blir er veldig avhengig av lærer. Vi hadde en -sinnsykt- slaskete lærer, mistet mange timer/"tilpasset læringsarena", og hun var svært dårlig i photoshop og generelt alt som hadde med media å gjøre. Hun er nemlig formgivingslæreren på skolen, og flere av oss elevene måtte forklare -henne- hvordan hun skulle slå på speilrefleksen og hvordan hun skulle gjøre diverse i photoshop. Til tross for dette trivdes jeg med faget. Det var mange prosjekter, med andre ord mye frihet til å kunne gjøre det vi ville - ta bilder på vår måte og redigere bilder på vår måte. Vi hadde selvsagt rammer/tema, men jeg er glad vi ikke ble instruert til å ta bilder på en spesiell måte. I faget var det rimelig jevnt vektlagt mellom foto, bilderedigering, formgiving/trykk etc. Vi hadde ett, to eller flere prosjekter innen hvert tema. Dette varierer selvsagt fra skole til skole, men jeg angrer ikke på valget. Det blir selvsagt ikke som å gå media (da lærerern vår var veldig inkompetent..) etc, men man får det tross alt på vitnemålet (noe som betyr en del hvis man satser på foto videre), og man blir i hvert fall ikke dårligere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så dessverre ikke svaret ditt før nå, men jeg setter pris på at du tok deg tid til å svare på spørsmålet mitt. Jeg valgte bort faget Trykk og foto fremfor samfunnsøkonomi. Tenkte egentlig at foto er den hobbyen jeg bedriver mest, og derfor har jeg tid til æ lære det ved siden av også. Dessuten så kjenner jeg opptil flere som går media og kommunikasjon som kan lære meg en god del innenfor dette. Men nok en gang - Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...