henkeZ Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei, først å jeg bare si at jeg suuger i tysk. Vi har prøve i morgen, og jeg burde skjerpe meg litt fra forrige prøve... Vi har prøve om følgende: Verbbøying - presens av svake - og sterke verb Presens av sein og haben. Samsvarsbøying. Subjekt(person/tal) Nominativ av den bundne – og den ubundne artikkelen. Personlige pronomen: Nominativ Spørreord: Wo – Wie – Wie viele – Wann –Wer - Was Klokken, og tal fra 1 til 100. Jeg går i åttende. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei, først å jeg bare si at jeg suuger i tysk. Vi har prøve i morgen, og jeg burde skjerpe meg litt fra forrige prøve... Vi har prøve om følgende: Verbbøying - presens av svake - og sterke verb Presens av sein og haben. Samsvarsbøying. Subjekt(person/tal) Nominativ av den bundne – og den ubundne artikkelen. Personlige pronomen: Nominativ Spørreord: Wo – Wie – Wie viele – Wann –Wer - Was Klokken, og tal fra 1 til 100. Jeg går i åttende. Zu sein Ich bin Du bist Er/sie/es ist Wir sind Ihr seit Sie sind Zu haben Ich habe Du hast Er/sie/es hat Wir haben Ihr habt Sie haben Har ikke tid til mer akkurat nå, skal se om jeg får tid senere. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Kjør sikkert: pugg tall og klokka. Brukte den taktikken i 5 år med fransk og endte opp på en 3-er Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Verbbøying Zu sein: ich bin du bist er ist sie ist es ist wir sind ihr seid sie sind Zu haben ich habe du hast er hat sie hat es hat wir haben ihr habt sie haben Svake verb Jeg bruker verbet zu wohnen i dette eksemplet. ich wohne du wohnst er wohnt sie wohnt es wohnt wir wohnen ihr wohnt sie wohnen Som du ser tar jeg og legger på forskjellige endinger på verbstammen som i dette tilfellet er wohn. Endingene på dette verbet er lik som på alle andre svake verb, unntatt verb der du må tilføye en ekstra e. For eksempel: Zu arbeiten ich arbeite du arbeitest er arbeitet sie arbeitet es arbeitet wir arbeiten ihr arbeitet sie arbeiten Nominativ: Subjektet i setningen får nominativkasusen. der Mann, die Frau, das Haus. Tall eins, zwei, drei, vier, fünf, sechs, sieben, acht, neun, zehn, elf, zwölf, dreizehn, vierzehn, fünfzehn, sechszehn, siebzehn, achtzehn, neunzehn, zwanzig einundzwanzig, zweiundzwanzig dreizig vierzig fünfzig sechszig siebzig achtzig neunzig hundert Klokken Es ist ein Uhr. Es ist Punkt eins. Es ist fünf nach eins. Es ist zehn nach eins. Es ist Viertel nach eins. Es ist zwanzig nach eins. Es ist fünf vor halb zwei. Es ist halb zwei. Es ist fünf nach halb zwei. Es ist zwanzig vor zwei. Es ist Viertel vor zwei. Es ist zehn vor zwei. Es ist fünf vor zwei. Es ist zwei Uhr. Es ist Punkt zwei. For å spørre hva klokken er: Wie spät ist es? Wie viele Uhr ist es? Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå