Gå til innhold

Er Dell bra?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag kjøpt meg en bærbar PC fra Dell. Jeg kjøpte nylig en PC fra HP som det var mange feil med, så jeg fikk pengene tilbake. Så de siste dagene har jeg lurt på hvilken PC jeg skulle kjøpe i stedet. Jeg har bl.a. sett på en PC fra Toshiba. Men da jeg kom til Elkjøp i dag ble jeg anbefalt å kjøpe Dell-maskina i stedet. Det var dødsmange kunder på Elkjøp i dag da de åpnet ny butikk, så det hele ble i grunn et hastekjøp.

Så nå lurer jeg ganske enkelt på:

Er Dell et bra merke? Har de et bra rykte?

Det er denne jeg har kjøpt:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...q8AAAEOguI03xiL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Dell før, det er helt greit. Jeg tror Dell har et ganske godt rykte når det gjelder bærbare, stasjonære er middels. Du får med en del greier, når man kjøper ferdig-pc'er, men det går an å deaktivere/slette. Jeg tror du har en egen Dell button i startmenyen, ved siden av Min Datamaskin. Husker jeg riktig, så kan du deaktivere denne et eller annet sted i kontrollpanelet.

En ting jeg er litt skeptisk ved, med Dell, er at de har en mistenksom måte å ryke ut like etter reklamasjonsretten er over. Det hendte på min bror sin pc, og min pc derfra. Dette har jeg ikke mye peiling på, så ikke ta mitt ord for det. Men jeg er litt mistenksom bare.

EDIT: uansett, jeg synes du skal være fornøyd med kjøpet. det er noen mennesker som aldri kjøper produktene de trenger, fordi det skal være så gjennomtenkt. det er andre som gjør alltfor raske hastekjøp. det er ingen som taper i slike saker. de som venter for lenge, bruker mye tid, og taper. de som kjøper for tidlig, unngår mye stress og blir som regel fornøyde uansett.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Jeg kan jo legge fram min egen erfaring med Dell etter 6 timer, hehe:

Positivt:

* Lite viftestøy (veldig lite faktisk. Jeg er allergisk mot dette, men på dette punktet er maskina faktisk sjokkerende bra!)

* Bra skjerm

* Behagelig tastatur

Negativt (eller ikke fullt så positivt):

* Litt kjedelig design (HP ser mye kulere ut, mens Dell ser ut som...tja, en datamaskin)

* Dårlige høytalere (veldig dårlige faktisk, må ha lydstyrken på 40 for at jeg skal høre ok. Når jeg kobler til eksterne høytalere så er dette imidlertid ikke noe problem, men dette er likevel litt synd)

Det er stort sett det jeg mener noe om så langt. Men noe er det vel med alle maskiner. Jeg har 30 dagers returrett, men det er ingen grunn til å løpe tilbake med den altså?

Lenke til kommentar

Har hatt mye Dell her i huset, og alltid fornøyd.

Ryktene sier at de "bygger" datamaskinen bedre enn mange andre produsenter, og bruker bedre materialer, f. eks. bedre plast o.l. (her ligger HP faktisk på bånn, med den billigste plasten på markedet, har jeg hørt.. det kan stemme..).

Til gjengjeld er Dell maskinene litt dyrere i forhold til faktisk ytelse.

Ang. designen, så i og med at du kjøpte en Studio pc, kunne du fått sånt mønster på osv, ( se her (Dell.no) kostdansfritt med.

Til den prisen (7000 kr) kunne du også fått en grei XPS.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at de "bygger" datamaskinen bedre enn mange andre produsenter, og bruker bedre materialer, f. eks. bedre plast o.l. (her ligger HP faktisk på bånn, med den billigste plasten på markedet, har jeg hørt.. det kan stemme..).

Ang. designen, så i og med at du kjøpte en Studio pc, kunne du fått sånt mønster på osv, ( se her (Dell.no) kostdansfritt med.

Æsj, jeg har blitt så usikker i løpet av dagen. Design betyr en del for meg og da synes jeg at Dell var ganske traust og kjedelig. (Jeg tror at Elkjøp bare hadde den svarte.) Litt stor og tung også. I tillegg så var høytalerene dårlige, men viftestøyen var svært lav, og det er bra. Akkurat dette du sier om at Dell er litt dyrere i forhold til faktisk ytelse har jeg også fått inntrykk av er riktig, BenAus, og det er litt ergerlig.

http://www.elprice.no/data/baerbar-pc/hp-p...-edi-ku127eauuw

Denne HP-maskina var det jeg hadde som det var feil på. Hvordan er den i forhold til Dell? Jeg vet allerede at den har litt bedre prosessor, det sa de på Elkjøp, men hvordan er det med andre ting? HP er jo faktisk 500 kr billigere enn Dell, og så er den kanskje til og med bedre, eller like bra? Det er litt surt. Det blir vel uansett ikke aktuelt med denne HP-modellen igjen, men jeg hører gjerne på forslag til andre HP-modeller i samme prisklasse. (Men jeg har ikke helt bestemt meg for å bytte ennå da...)

Lenke til kommentar

Den store fordelen med Dell er at du kan konfigurere maskinene slik du ønsker den. Kjøper du Dell fra Elkjøp mister du jo denne muligheten.

Ville bla. valgt en annen skjerm (det er for lav oppløsning både på HP maskinen og Dell maskinen du har kjøpt).

Kjøper du direkte fra Dell kan du selv velge farge. (Nå uten tillegg i prisen).

Vil påstå at Dell maskinene er av de bedre å oppgradere. (Det finnes gode service manualer på nettet).

Ønsker du en virkelig kvalitetsmaskin kjøper du Lenovo Thinkpad, men da får du til gjengjeld ikke en "designmaskin".

Lenke til kommentar

Driver å surfer litt rundt på leting etter andre alternativ. Har sett litt på Dell sine sider, og oppdaget disse modellene:

http://www1.euro.dell.com/content/products...=lthp&s=dhs

Er vel en av de to til høyre som interesserer meg. Er det bra kjøp? Er de omtrent på linje med den Dell Studio PC-en jeg kjøpte for to dager siden? Synes de har penere design i hvertfall, og det er vel ingen grunn til å tro at disse modellene skal bråke som støvsugere når Studio PC-en ikke gjør det?

Hva er egentlig forskjellen på Inspiron og Studio? Er Inspiron litt mer underholdnings-PC, mens Studio er mer kontor-PC kanskje?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Driver å surfer litt rundt på leting etter andre alternativ. Har sett litt på Dell sine sider, og oppdaget disse modellene:

http://www1.euro.dell.com/content/products...=lthp&s=dhs

Er vel en av de to til høyre som interesserer meg. Er det bra kjøp? Er de omtrent på linje med den Dell Studio PC-en jeg kjøpte for to dager siden? Synes de har penere design i hvertfall, og det er vel ingen grunn til å tro at disse modellene skal bråke som støvsugere når Studio PC-en ikke gjør det?

Hva er egentlig forskjellen på Inspiron og Studio? Er Inspiron litt mer underholdnings-PC, mens Studio er mer kontor-PC kanskje?

Omvendt.

Studio-pc'ene blir marketsført som multimedia og designpc'er. Inspiron er bare en helt vanlig plain bærbar pc. Svært enkel design, skal brukes til "hverdagslig databehandling", som det så fint heter.

Du ser at prisen på Inspiron og Studio skilles med ca 700 kr ved minstepris, hvor Studio'n kommer ut dyrest..

Jeg ville nok gått for en XPS maskin, 1330 eller 1530, som starter på 6690 kr, men det er en utgående modell.. Litt kjipt å kjøpe en modell om det sies at snart gårut av produksjon.. :O

Ingen konklusjon her nei.. :hmm:

Lenke til kommentar

Æsj, jeg har blitt så usikker i løpet av dagen. Design betyr en del for meg og da synes jeg at Dell var ganske traust og kjedelig. (Jeg tror at Elkjøp bare hadde den svarte.) Litt stor og tung også. I tillegg så var høytalerene dårlige, men viftestøyen var svært lav, og det er bra. Akkurat dette du sier om at Dell er litt dyrere i forhold til faktisk ytelse har jeg også fått inntrykk av er riktig, BenAus, og det er litt ergerlig.

http://www.elprice.no/data/baerbar-pc/hp-p...-edi-ku127eauuw

Denne HP-maskina var det jeg hadde som det var feil på. Hvordan er den i forhold til Dell? Jeg vet allerede at den har litt bedre prosessor, det sa de på Elkjøp, men hvordan er det med andre ting? HP er jo faktisk 500 kr billigere enn Dell, og så er den kanskje til og med bedre, eller like bra? Det er litt surt. Det blir vel uansett ikke aktuelt med denne HP-modellen igjen, men jeg hører gjerne på forslag til andre HP-modeller i samme prisklasse. (Men jeg har ikke helt bestemt meg for å bytte ennå da...)

Hvis du kjapper deg kan du levere inn maskinen, Elkjøp har 30 dagers bytte og retur.

Kjapp deg!

Lenke til kommentar

Kjøpte en Dell Inspirion 1200. Kom etter 3uker og forventningene var store. Men denne gangen ble det satt ny rekord. Bluescreen ved første boot. Så periodevis og tilfeldig frys. maskinen ble pakket ned og sendt tilbake på angrefrist.

Kjøpte heller en Asus Eee,som faktisk funker fra først boot!

Kan ikke begripe hvordan man kan sende ut maskiner med feil på første booten.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært skeptisk til Dell, men etter å ha hatt en Vostro 1510 laptop (via jobben) et års tid nå, må jeg si at jeg er særdeles godt fornøyd med den. Har fungert totalt feilfritt hele tiden, den er så godt som lydløs, blir aldri varm, og batteriet er fremdeles godt som nytt. At den kun kostet 3900 eks. mva., og har noenlunde ålreite specs (T5670/2GB/160GB/VHP32) gjør den jo til et knallkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle min historie i denne tråden også.

Jeg kjøpte altså Dell Studio 15 på Elkjøp for 6990,- for i begynnelsen av mars. Jeg fikk store problemer med at touchknappene over tastaturet hengte seg opp. Uten at jeg var borti dem så ble f.eks. lyden skrudd opp på maks. Jeg gikk tilbake med den og fikk en ny. Den hadde nøyaktig samme feil. Jeg fikk dermed pengene tilbake.

Så oppdaget jeg et godt tilbud på den samme maskina på dell.no, bare med bedre prosessor. Prisen var 6111,-. Dum som jeg var bestemte jeg meg for å gi Dell nok en sjanse. Jeg snakket med en kundebehandler som mente at jeg hadde vært veldig uheldig med de to Elkjøp-maskinene, og at jeg trolig ikke ville få touchknapp-problemet på en ny PC. Jeg fikk samtidig tilbud om å kjøpe noe som heter garantistøtte (kostet 1590,-), som ville gi meg rett til å få rettet eventuelle feil på maskina av en tekniker her hjemme, i stedet for å sende den inn. Det takket jeg nei til.

For to dager siden fikk jeg PC-en. Jeg hadde ventet i ca tre uker. Det første som skjer når jeg trykker på "power" er at en touchknapp henger seg opp. Jeg hadde nesten ikke begynt med installasjonen av Windows. Jeg ringte til Dell og var rasende! Så sint at telefonsamtalen blir sikkert brukt som skrekkeksempel når de skal lære opp nye kundebehandlere. Jeg sa at det var helt uaktuelt å sende den inn. Til min overraskelse lot de seg ikke be to ganger. De sendte en tekniker hjem til meg dagen etter, selv om jeg ikke hadde garantistøtte. Teknikeren kom og bytttet panelet. Men hjalp det? Nei! Ikke i det hele tatt! Feilen var nøyaktig den samme.

I tillegg til det så har jeg også problemer med at det kommer pipelyder fra maskina. Teknikeren mente at han kanskje måtte bytte ut hovedkortet også. Men jeg er ikke ferdig ennå. Nå nettopp så fikk jeg svart skjerm, og måtte restarte. Da fikk jeg beskjed om å kjøre et oppstartsreparasjonsprogram (eller hva det nå het). Kanskje er det feil med skjermkortet også? I tillegg har jeg problemer med at det trådløse nettverket driver og detter ut i andre etasje, mens alt er ok i første. Signalstyrken er bra, og jeg har aldri hatt problemet på andre maskiner. Kan det være en feil med nettverkskortet også? Mulig at det er den splitter nye, dyre og testvinnende routeren som er problemet.

Som dere ser så har jeg snart hatt nok problemer til å kunne ringe Guinness. Jeg kjøpte to HP-maskiner før de tre Dell-maskinene også, som jeg måtte bytte inn. PC-en jeg sitter med nå er altså den femte på litt over to måneder. Jeg har i tillegg prøvd tre forskjellige routere, da jeg hadde nettverksproblemer da jeg hadde de to HP-maskinene.

Jeg synes synd på den kundebehandleren på Dell som må snakke med meg i morgen. Vedkommende kan prise seg lykkelig over at det har vært helg, slik at jeg har fått tid til å roe meg litt. Han/hun gjør klokt i å imøtekomme mine krav med en gang nå. Det er like før det rabler for meg. Jeg er helt fullstendig utslitt. :(

Det var vel et hjertesukk. Til slutt kan jeg bare si:

STYR UNNA DELL!

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...