Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tar jeg virkelig feil her?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ikke helt riktig plassert, mulig jeg burde tilbake på skolen igjen, men forsøker :p

Har en diskusjon på jobben. Der stort sett alle er uenig med meg, hehe.

For å ta det kort så begynte det med følgende påstand: "Det er størst sannsynlighet for at Arsenal ender på topp 4 i premier league"

Noe jeg kommenterer at er feil. For utenforstående så er dette pga. at toppen av tabellen i premier league for øyeblikket ser slik ut.

Man Utd 65 poeng

Chelsea 58 poeng

Liverpool 58 poeng

Villa 52 poeng*

Arsenal 49 poeng*

*Både aston villa og arsenal har 10 kamper igjen å spille.

Dette ender i en lang diskusjon der det nevnes at arsenal i utgangspuktet har enklest kamp program igjen, og at arsenal pr statistikk de siste årene alltid har endt topp 4. Og at det pga historikk og den første faktoreren er mest sannsynlig at arsenal ender over Villa. Jeg mener at dette er helt idiotisk å si :)

Jeg tenker at sannsynlighet regnes ut ifra utgangspunkt. Utgangspunktet her er at begge lagene har 10 kamper igjen, hver kamp har 3 alternativer for utfall. Vinn, uavgjort eller tap. Å vinne en kamp gir 3 poeng, å spille uavgjort gir 1 poeng og å tape gir 0 poeng. Når da Aston Villa ligger 3 poeng foran gir dette dem en vunnet kamp fordel, og det er derfor mest sannsynlig at aston villa ender høyere en arsenal.

Har man 2 røde klinkekuler i en pose av 10 klinkekuler, derav resten har forskjellige farger. Kontra en annen pose der det kun er 1 rød klinkekule, og 9 andre farger. Er sannsynlighet størst for å plukke opp en røde klinkekule i den første posen, ikkesant?

Ved å komme med det siste eksempelet slås det tilbake med at dette ikke har andre faktorer, men at det øverste har. Jeg skjønner poenget med dette, men mener at disse faktorene går på hva man tror/tipper, og ikke hva som er matematisk sannsynlig.

Tar jeg virkelig feil her?? Synes det var så absurd at jeg var den eneste som mente dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ta med historien til de to klubbene på slutten av sesongen og form.

Arsenal er alltid sterke på slutten av sesongene, litt usikker på AV.

Nå er jeg Gunners fan og er kanskje partisk, men jeg anser det som mer sannsynlig at Arsenal tar 4 plassen basert på erfaringer med lagets form utover mot våren og at Arsenal får svært mange viktige spillere tilbake nå utover.

Å gjøre det til et mattestykke kan bli vanskelig når man ikke har med alle faktorer som spiller inn, og da er form og lag helt avgjørende.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Du får ta med historien til de to klubbene på slutten av sesongen og form.

Arsenal er alltid sterke på slutten av sesongene, litt usikker på AV.

Nå er jeg Gunners fan og er kanskje partisk, men jeg anser det som mer sannsynlig at Arsenal tar 4 plassen basert på erfaringer med lagets form utover mot våren og at Arsenal får svært mange viktige spillere tilbake nå utover.

Å gjøre det til et mattestykke kan bli vanskelig når man ikke har med alle faktorer som spiller inn, og da er form og lag helt avgjørende.

Ok, takk for svar!

Men trenger man virkelig disse faktorene inn i regnestykket? Kan man ikke si at AV har best utgangspunkt, og at det derfor mest sannsynlig at de ender best? Hva som har skjedd tidligere vil i mine øyne fungere som grunnlag for at man TROR at arsenal ender over AV. Men har det noe med sannsynlighet å gjøre? Jeg mener, matematisk sannsynlighet.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du det og det blir ganske opplagt da at når AV leder med 3 kamper ligger de statistisk best ann, men det blir en ganske enkel fremstilling da.

Man kan vel også ta de lagene som disse to har igjen å møte, ta forrige resultat og legge i fordelene med hjermmebane osv, og komme frem til at statistisk vil et av de to lagene ta flere poeng enn det andre på gjenværende kamper.

Jeg er en skikkelig amatør i matte og snakker vel mest som fan ;)

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du det og det blir ganske opplagt da at når AV leder med 3 kamper ligger de statistisk best ann, men det blir en ganske enkel fremstilling da.

Man kan vel også ta de lagene som disse to har igjen å møte, ta forrige resultat og legge i fordelene med hjermmebane osv, og komme frem til at statistisk vil et av de to lagene ta flere poeng enn det andre på gjenværende kamper.

Jeg er en skikkelig amatør i matte og snakker vel mest som fan ;)

Hehe, kan vel ikke skryte på meg noe Phd jeg heller :p

Jeg mener bare at man ikke trenger noen bredere fremstilling for å legge frem utgangspunktet for sannsynlighet i dette tilfellet. Og at de tingene du nevner er mer rettet imot hva som er trolig utfall. Hva som er trolig er jo ikke sidestilt med sannsynlighet. I en kamp imellom ett publag og real madrid er det helt klart mest trolig at real madrid vinner. Men i teorien er vel sannsynligheten i seg selv fortsatt 33.33% - 33.33% - 33.33% siden det er 3 mulige utfall?

Noen andre som har synspunkter?

Endret av Oleyea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...