Coneunofax Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Hei. Jeg har allerede en kraftig PC, men jeg tenker å bygge/kjøpe en til å ha i studioet jeg bygger i kjelleren. Jeg har veldig mange hobbyer og dette gjør bruk av PC rotete. Jeg tenker derfor å ha en PC dedikert til musikk-mixing. - Jeg tenker å ha et lite kabinett, helst ikke flashy. Jeg trenger ikke mer enn 2 harddisker (om det hjelper). - Jeg tenker å ha en windows/OS dedikert harddisk, og en harddisk jeg partisjonerer til Prosjektfiler, Resurser (lydfiler som går til sampleren) og lignende. Windows-disken trenger ikke være spesielt stor, men en får vel relativt stor uansett hva man kjøper i dag. Har dere noen inspill om harddisker? - Programmene jeg kommer til å bruke er Reason 3 eller 4 (til å lage sekvenser med instrumenter jeg ikke har, fysisk altså), Adobe Audition (eller et annet mixing-program hvis jeg forandrer mening), Wavelab (for klipping spesifikt) og muligens Audiomulch. - På PC'en jeg bruker til alt, har jeg Vista 64. Selv om det skulle fungert teoretisk, er det en del programmer som ikke fungerer lenger. Jeg kan for eksempel ikke bruke Adobe Premiere eller Wavelab. Derfor kommer jeg denne gangen til å kjøre 32-bit system, men jeg er usikker på om jeg skal kjøre Vista eller XP. Jeg tror jeg har mest lyst på XP, for et simplere opsett. Da kan jeg slippe unna en del driverprogrammer og lignende også. - Jeg har allerede et eksternt lydkort (M-Audio Firewire 1814) og det skal jeg bruke. - Jeg tenker å kjøpe en billig skjerm med høy oppløsning, muligens en Samsung SyncMaster 2343NW eller noe lignende. Kvalitet teller ikke så mye her, skal bare brukes til musikk. Skjerm følger ikke med i budsjettet for PC-byggingen, det tar jeg på egenhånd senere. - Jeg vil helst gjøre det så billig som mulig. Nå tenker jeg noe rundt 2000-3000 kr, men jeg er fleksibel, etter behov. - Skjermkort er jeg noe usikker på, bildekvalitet er ikke relevant på denne PC-en. - PC'en skal ikke være koblet til internett. Har jeg noe jeg trenger, overfører jeg det fra den andre pc'en, dvs. programmer, nedlastede lyder, VST osv. - Fra litt forskjellige kilder, får jeg inntrykk av at jeg ikke trenger mer enn 2GB RAM, men det er jo billig i dag. Jeg har en følelse at det er noe jeg har glemt å nevne. Hvis du ser det er noe som mangler, si ifra, og jeg skal legge det til. EDIT: JEG GLEMTE Å NEVNE, TAKK PÅ FORHÅND!!! Endret 9. mars 2009 av abbarve Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 bump. jeg glemte å klarifisere at det jeg trenger hjelp med er et forslag på et pc-oppsett slik at jeg kommer igang. gjerne noe med rundt 2GB ram og duo-core. et simpelt kabinett. trenger jeg et skjerm-kort? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 bump igjen. plis. hva bør man tenke på når en velger socket? når man velger kabinett? Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) handlevogn kan dette vere noko for deg? edit: damn! eg visste eg hadde glømt noko: ram! *fikse fikse* edit2: la til eit par frå OCZ som eg sjølv har og er fornøyd med Endret 10. mars 2009 av Alliha Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 handlevogn kan dette vere noko for deg? Jo. Men jeg har tenkt litt på det, og trenger bare en disk. Hvis jeg tar å dropper den store disken, bare har 250GB, og partisjonerer. 40-80GB windowspartisjon, og resten musikk partisjoner. Men det kabinettet likte jeg ikke. Jeg kunne tenkt meg noe lite, og diskrè. Helst ikke sølv. Tror jeg trenger 2GB RAM også. Takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 skal du ha eit mindre kabinett, må du ha mATX-hovedkort, og der kan eg fint lite egentlig... men eg kan sjekke litt til Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) skal du ha eit mindre kabinett, må du ha mATX-hovedkort, og der kan eg fint lite egentlig... men eg kan sjekke litt til Jeg er egentlig veldig usikker på hva forskjellene er. Det går egentlig greit med et vanlig kabinett, men jeg trenger ikke høyden. Det jeg sikter etter er en PC med ytelse med 2GB RAM og Duo-Core prosessor. Den skal fungere greit, og være rimelig. Jeg vil helst spare litt penger, så lenge den klarer det jeg bruker den til (bare 1-2 programmer oppe på en gang). Jeg vil ha utstyr som yter godt for prisen, det er viktig. Jeg er også litt nysgjerrig når det gjelder skjermkort. Er det ikke noe sånt at på noen hovedkort kan du klare deg uten skjermkort? Hvor bra er isåfall dette? Hvis det fungerer greit til enkel bruk, hadde det vært praktisk å sluppet skjermkort. EDIT: Hva med dette kabinettet? Endret 10. mars 2009 av abbarve Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 jesus christ.. eg har glømt meir men ja, det finnes hovedkort med integrert skjermkort... Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 men hvor er det lurt å begynne? si at jeg bestemmer meg for kabinettet over, hva bør jeg bestemme meg for neste? og hva bør jeg tenke på med tanke på sokkel? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 men hvor er det lurt å begynne? si at jeg bestemmer meg for kabinettet over, hva bør jeg bestemme meg for neste? og hva bør jeg tenke på med tanke på sokkel? Sokkel; LGA 775 eller AM 2+. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 men hvor er det lurt å begynne? si at jeg bestemmer meg for kabinettet over, hva bør jeg bestemme meg for neste? og hva bør jeg tenke på med tanke på sokkel? Sokkel; LGA 775 eller AM 2+. Da går jeg for 775. Tror jeg har det på min vanlige PC. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) begynn med bestemme deg for hovedkort, så cpu, ram, hdd, og avslutt med kabinett. evt. ta kabinett sammen med hovedkort forresten: er det greit med midi-kabinett? eller vil du helst ha mini? Endret 10. mars 2009 av Alliha Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 begynn med bestemme deg for hovedkort, så cpu, ram, hdd, og avslutt med kabinett.evt. ta kabinett sammen med hovedkort ok. skjønner. hva er faktoren som bestemmer om et kabinett og et hovedkort passer sammen? Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 begynn med bestemme deg for hovedkort, så cpu, ram, hdd, og avslutt med kabinett.evt. ta kabinett sammen med hovedkort ok. skjønner. hva er faktoren som bestemmer om et kabinett og et hovedkort passer sammen? formfaktor heiter det. det fins forskjellige, men mest brukte er ATX. men for mini-kabinett blir microATX brukt Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) begynn med bestemme deg for hovedkort, så cpu, ram, hdd, og avslutt med kabinett.evt. ta kabinett sammen med hovedkort ok. skjønner. hva er faktoren som bestemmer om et kabinett og et hovedkort passer sammen? formfaktor heiter det. det fins forskjellige, men mest brukte er ATX. men for mini-kabinett blir microATX brukt skjønner. her er handlekurven jeg har satt opp så langt. se bort ifra skjermens påvirkning på endelig pris. men kom gjerne med innspill om hva dere tror om skjermen. jeg leste en review, hørtes ut som den duger. jeg har bare tenkt på oppløsningen i valget. CPU: hvis jeg skal ha 2048mb. er det lurt å ha en eller to brikker? jeg har corsair fra før, tror jeg vil gå for det igjen. hva må være kompatibelt mellom hovedkort og cpu? Endret 10. mars 2009 av abbarve Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 velger du det kabinettet må du huske å ta med strømfosyning. Lenke til kommentar
the-old-nerd Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) For gjøre dette billigst mulig er AMD nesten et bedre valg enn intel. Dette pga hovedkortpriser. Såvidt jeg skjønner har du ikke bruk for mer enn dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332713 Eventuelt kan du øke med en harddisk til og eventuelt bytte ut minnet med 2*2GB. Uansett kan du vel bruke dette oppsettet som et utgangspunkt og sette sammen med tilsvarende deler selv... Lykke til. :-) Endret 10. mars 2009 av the-old-nerd Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 velger du det kabinettet må du huske å ta med strømfosyning. det er bra du husket det. det hadde jeg glemt. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 For gjøre dette billigst mulig er AMD nesten et bedre valg enn intel. Dette påga hovedkortpriser. Såvidt jeg skjønner har du ikke bruk for mer enn dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332713 Eventuelt kan du øke med en harddisk til og eventulet bytte ut minnet med 2*2GB. Uansett kan du vel bruke dette oppsettet som et utgangspunkt og sette sammen med tilsvarende deler selv... Lykke til. :-) er det billigere å kjøpe den pakken, enn individuelt i billigste nettbutikk? synes det ser ut som en grei pakke, bortsett fra at den har dvd-spiller, men det er jo ikke noe biggie. jeg prøver å unngå å handle med komplett, på grunn av ekstremt dårlige erfaringer med dem, men om jeg sparer på det (og de leverer i grei tid) er det vel greit. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Jeg satt opp et forslag jeg også, med to alternative kabinett (laget det før forrige post så jeg legger det ut uansett). Du får fjerne det kabinettet som ikke passer og evt DVD-spilleren. Integrert grafikk bør være helt ok for ditt behov. Forslag Endret 10. mars 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå