Gå til innhold

AVI eller WMV?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg holder på å digitalisere video fra mitt gamle VHS kamera og lurer på hvilket format av AVI og WMV som er best. Er det noen som vet?

Anbefaler AVI. Det er det relativt letteste formatet og redigere i. Tror også oppløsningen blir noen lunde bedre.

Når du skal lagre filmen etter redigering (VIST) Anbefaler jeg deg og lagre den i MPEG-2 format :)

Håper dette hjalp

Endret av nakken15
Lenke til kommentar
Jeg holder på å digitalisere video fra mitt gamle VHS kamera og lurer på hvilket format av AVI og WMV som er best. Er det noen som vet?

Anbefaler AVI. Det er det relativt letteste formatet og redigere i. Tror også oppløsningen blir noen lunde bedre.

Når du skal lagre filmen etter redigering (VIST) Anbefaler jeg deg og lagre den i MPEG-2 format :)

Håper dette hjalp

Ja, det hjalp. Takk! :)

Lenke til kommentar

Valget mellom AVI og WMV ha noko som helst å seie for oppløysninga, vala ein gjer for komprimeringa styrer det. Vidare kan det nemnast at AVI berre er eit kontainerformat, det seier ingenting om korleis videoen og lyden er komprimert. Kvaliteten (i høve til råmaterialet) og storleiken på videoen vil dermed avhenge av kva val du gjer for video- og lydkodek, og innstillingane for desse. Alle videoredigeringsprogram i Windows (trur eg iallfall) er i stand til å «opne» ein AVI-kontainer, men for å lese av lyd- og videostraumane må dei rette kodekane vere installert. Det vil nok ikkje vere noko du treng bekymre deg for, med mindre du formaterer/bytter maskin, og har brukt ein kodek som ikkje er inkludert i Windows -- då må du installere den aktuelle kodeken før du kan sjå/redigere videoen.

Lenke til kommentar

Tror VHS er max 2mbps MPEG2. Ville lagret i det samme format og kvalitet. WMV er håpløst, egner seg ikke til noenting, i grunnen.

Lenke til kommentar

Det enkleste og beste, er å kjøre VHS gjennom et MiniDV kamera. Da får du vanlig DVtape mpeg inn på PC. Det beste om filmene skal redigeres etterpå.

Eller kjøre inn på DVDopptaker. Så er VHS-filmene på DVD. Og kan ev. redigeres etterpå.

Lenke til kommentar
Det enkleste og beste, er å kjøre VHS gjennom et MiniDV kamera. Da får du vanlig DVtape mpeg inn på PC. Det beste om filmene skal redigeres etterpå.

DV-tape mpeg? Det var noe nytt (og ikke bare nytt, det finnes ikke noe sånt).

DV-codec blir lagret som AVI. Men jeg er enig med deg at det er den beste codecen når det gjelder redigering.

Lenke til kommentar

Måtte i so fall vere HDV, som er MPEG2-filer lagra på DV-tape, men det er vel urelevant i denne samanhengen. DV-AVI (hadde vore Quicktime-filer om ein brukte Mac) er redigeringsmessig eit godt alternativ, som dei over har sagt. Videoane kan so brennast til DVD om ein ynskjer det.

Lenke til kommentar

DV-tape mpeg? Det var noe nytt (og ikke bare nytt, det finnes ikke noe sånt).

DV-codec blir lagret som AVI. Men jeg er enig med deg at det er den beste codecen når det gjelder redigering.

Gikk litt fort, satt og redigerte HDV-filer :blush:

Å bruke DVD-opptaker, vil gi MPEG2. Oxo ok til redigering i mange program, og ikke noe kvalitetstap, siden DVD har mye større oppløsning enn VHS.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...