ilpostino Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg planlegger litt å dra til Roma en helg, evenetuelt en langhelt fra torsdag til søndag. hva vil dere anbefale å se av severdigheter? Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei Da bør du få med deg forum, Colosseum, Trevi fontenen, spanske trappen, St. Peters kirken, vatikan museet, Capitol etc etc. Her er et reisebrev med bilder og linker fra en tur der for noen år siden http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der til å begynne med :-) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det summerer opp det viktigste, men ikke glem Panteon som mange ser på som verdens mest perfekte rom. Spansketrappen er kjent for å være kjent, men er ellers ikke så spesiell. Ellers er det store at man bare kan gå rundt i sentrum og og få store historiske overraskelser rundt neste hjørne. Liker for eksempel krysset med 4 fontener. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det summerer opp det viktigste, men ikke glem Panteon som mange ser på som verdens mest perfekte rom. Spansketrappen er kjent for å være kjent, men er ellers ikke så spesiell. Helt enig. Glemte Panteon i farten :-) Jeg er ellers helt enig i at Spansketrappen er en nedtur men folk føler at de må få den med seg av en eller annen grunn ;-) Ellers er det store at man bare kan gå rundt i sentrum og og få store historiske overraskelser rundt neste hjørne. Liker for eksempel krysset med 4 fontener. Igjen helt enig. Vi gikk tilfeldigvis gjennom Via delle Quattro Fontane en kveld og jeg kunne ikke helt forstå dette navnet. Men som kom vi til krysset og da ga plutselig navnet mening :-) Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Første gang jeg var i Roma besøkte jeg samme dag St. Peters kirken og rett etterpå Panteon, rent størrelsesmesig ble dette en liten nedtur (ikke arketonisk nedtur). Anbefaler derfor å ta Panteon før St. Peters kirken eller Panteon en dag og to etter besøk i St.Peter. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 I St. Peters husk å få med en tur helt i toppen av kirken. Spesiell opplevelse med de skrånende trappene rundt kuppelen og fantastisk utsikt fra det som for mange ha vært verdens midtpunkt. For 2 år siden tok vi sjangsen på noe som så ut som en skikkelig turistfelle 30-40 meter fra Piazza Navona. Det var god mat, god steming, trangt, hyggelig betjening og ingen forsøk på svindel. Vi spiste der flere ganger. Kan ikke garantere at de er like bra idag. http://www.takeiteasycafe.com/ Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 I St. Peters husk å få med en tur helt i toppen av kirken. Spesiell opplevelse med de skrånende trappene rundt kuppelen og fantastisk utsikt fra det som for mange ha vært verdens midtpunkt. Enig i dette. Men ikke gå i den fellen og betal for å ta heisen opp. Der går ca. halvveis (kun til taket). Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nja, du skal høyere opp en Oslo Plaza så det kan være aktuelt for enkelte å ta endel av turen med heis selv om den ikke går helt opp. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 synes det var høyt nok fra toppetasjen til Plaza. så en reisebok idag som tok for seg den underjordiske delen av Roma. noen som har erfaringer med det? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Berre melder meg inn her eg. Foreldra mine lurte på om eg hadde nokre forslag til reisemål for ein evt. sommerferie, og då tenkte eg med ein gong på Roma. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Nei nei nei, ikke legg sommerferien dit. Juli og august er et helvete i Roma. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Nei nei nei, ikke legg sommerferien dit. Juli og august er et helvete i Roma. kan jeg tenke meg. nesten som å dra til Andalucia midt på sommeren kan jeg tenke meg, iallefall ikke langt unna. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det er ikke primært varmen. Det er altfor mange turister, for lange køer, økte priser og mange legger om til turistloppe-modus. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ja, tenkte det ville bli eit problem. Takk for "verifiseringa", då må eg byrje å leite etter ein annan stad :> Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Ja, tenkte det ville bli eit problem. Takk for "verifiseringa", då må eg byrje å leite etter ein annan stad :> eller eventuelt legge ferien til slutten av august eller september. hadde en backpacking-tur i Spania i septmber ifjor og det var egentlig ganske grei tid å dra på. ikke for varmt og ikke for mange turister. Lenke til kommentar
Kristian80 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ja, tenkte det ville bli eit problem. Takk for "verifiseringa", då må eg byrje å leite etter ein annan stad :> eller eventuelt legge ferien til slutten av august eller september. hadde en backpacking-tur i Spania i septmber ifjor og det var egentlig ganske grei tid å dra på. ikke for varmt og ikke for mange turister. Hei, Her er en oversikt over de mest populære attraksjonene i Roma. http://romaguiden.no/Attraksjoner.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå