Davidhg Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) God dagen, hadde en gammel Dell som ikke ble brukt til noe annet enn seeding, så tenkte likesågodt å installere ubuntu på den. Er veldig fornøyd med det hittil, men trenger hjelp til en liten ting. Jeg har to harddisker, en som er en systemharddisk (denne formaterte jeg og installerte ubuntu på) så har jeg en NTFS harddisk med alt av filer som jeg trenger etc. Men når jeg prøver å share denne harddisken får jeg opp en feilmelding som ser slik ut: 'net usershare' returned error 255: net usershare add: cannot share path /media/Harddisk/Før format as we are restricted to only sharing directories we own. Ask the administrator to add the line "usershare owner only = False" to the [global] section of the smb.conf to allow this. Lurer på om dette har noe med rettighetene på disken. Jeg har prøvd å finne en løsning og kom over "Storage Device Manager" og her har jeg muligheten for å avmarkere "Mount file system in read-only mode" men med engang jeg trykker ok, så blir den hukket på igjen.. Så det jeg lurer på er om det finnes en enkel måte å få dette til? og om det er mulig å mounte denne disken automatisk når jeg starter dataen Takker for all hjelp! Edit: Tror ikke disken blir lista opp i storage device manager engang Endret 9. mars 2009 av Davidhg Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det enkleste er nok å gjøre det som den sier du kan gjøre. add the line "usershare owner only = False" to the [global] section of the smb.conf to allow this. sudo gedit /etc/samba/smb.conf Alternativt kan du sette opp fstab med UUID til et montertingspunkt du eier. Da vil også disken monteres ved oppstart. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Det funka! Men lurer på om det er en mulighet å få delt en hel harddisk? En annen ting er om jeg tar egenskaper og går på "rettigheter" tabben står det: "Rettigheter for "sdb1" kunne ikke bestemmes".. så det jeg egentlig leter etter er det å ha full kontroll på harddisken.. Takker og bukker for svar Endret 9. mars 2009 av Davidhg Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Bare å dele ut monteringspunktet for disken det. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 hehe, og det gjør jeg hvordan? er som sagt heeelt nybegynner.. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Disken ble montert automatisk? Da er det vel /media/sdb1 som er monteringspunkt vil jeg tro. Du kan enkelt sjekke ved å gå til /media med filbehandleren din. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Mhm, det stemmer.. Fikk også beskjed på ubuntu-forumet å kjøre denne kommandoen "sudo mkdir /media/sdbdrive && sudo mount -t ntfs /dev/sdb1 /media/sdbdrive" så nå har jeg både sdb1 og sdbdrive i media og begge går til harddisken.. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Den fra ubuntu-forumet er den manuelle måten å gjøre det på. Du kan også automatisere dette ved hvert oppstart ved å legge inn følgende linje i /etc/fstab /dev/sdb1 /media/sdbdrive ntfs-3g defaults 0 0 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Husk å installer ntfs-3g da, kan ikke hjelpe deg så mye da jeg ikke vet hvilkne distro du kjører men noen av disse komndoene kan nok virke: apt-get install ntfs-3g yast -i ntfs3g pacman -S ntfs-3g emerge ntfs-3g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå