Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling av gammelt panel, harpiks/kvaegjennomslag

Anbefalte innlegg

Pusser opp et gammelt loftsrom som har gammelt panel i både tak og vegger. Vasket først og førte deretter på to lag med kvistlakk over kvistene. Etter ett strøk med grunning (vannbasert Jotun grunning) ser jeg nå skikkelig gjennomslag av harpiks i grunningen. Ikke der jeg har kvistlakket men på resten av panelbordet. For å teste har jeg på deler av veggen prøvd å grunne to strøk, men ser at det blir gjennomslag der også. Håpløst. Hva bør jeg nå gjøre? Har aldri testet sperregrunning før. Er det løsningen? Vil sperregrunning påført over vanlig grunning fiksere harpiksen slik at jeg deretter kan kjøre på med mellomstrøk og toppstrøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Etter ett strøk med grunning (vannbasert Jotun grunning) ser jeg nå skikkelig gjennomslag av harpiks i grunningen. Ikke der jeg har kvistlakket men på resten av panelbordet...

Den vannbaserte grunningen er ikke noe god på tre dessverre, i alle fall ikke enda. Jobbet med malingssalg da jeg studerte, og jobber litt i feriene nå. Butikken har fått mange klager på den vannbaserte heftgrunningen, akkurat som du opplevde slår harpiksen gjennom.

Ville kjøpt inn oljebasert heftgrunn og brukt den heller. Så kan du gjerne male med vannbasert maling beregnet for tre oppå den oljebaserte grunningen (ikke lateks- eller akrylmaling beregnet for tapet/gipsvegg, den er for svak). Så lenge du har et skikkelig strøk i bunn med oljebasert vil vannbasert tremaling fungere fint. Det kan oppstå problemer med heften ved å male med oljebasert grunning oppå den vannbaserte, men det må du nesten bare teste ut en plass det ikke synes så godt. Viser grunningen tendens til koking (små bobler og ujevn herding) er den beste løsningen å skrape av den vannbaserte grunningen før du maler med den oljebaserte rett på treet. Skulle du skrape vekk kvistlakken må den påføres på nytt den også dessverre. Sykt irriterende med masse ekstraarbeid, men utviklingen når det gjelder vannbaserte malinger er tydligvis ikke kommet langt nok enda.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg kommer nok til teste ut mye før jeg eventuelt skraper av grunningen og kvistlakker på nytt. Vil jo ta sykt mye tid.

Var inne på tanken om oljebasert grunning, men er usikker på om det funker sammen med vannbasert toppstrøk (toppstrøket skal være helt hvitt og jeg vil ikke bruke oljemaling der på grunn av gulning over tid).

Du sier at vannbasert grunning ikke er noe særlig tess på tre, gjelder det også sperregrunning?

Lenke til kommentar

Skjønner godt det, er ikke noe kjekt å måtte skrape av alt igjen..

Oljebasert grunning fungerer bra med vannbasert toppstrøk. Motsatt (olje oppå vann) må som sagt testes en lite synlig plass, det varierer hvordan det fungerer. Men så lenge du maler et par strøk med hvit vannbasert oppå oljebasert grunning vil det ikke være fare for gulning. Skulle du allikevel ikke være sikker er et gammelt triks å ha oppi et par dråper blå maling i den hvite (1-2 dråper per 3 liter). Malingen blir ikke blå så lenge det er så lite blått oppi og du slipper gulning. Men det er jo uansett ikke et stort problem med vannbasert maling :p

Har ikke erfaring med sperregrunning, så det får noen andre svare på. Selv har jeg kun brukt kvistlakk og så grunnet oppå med oljebasert heftgrunn (Jotun eller Scanox/Butinox) og malt toppstrøk oppå dette igjen.

Lenke til kommentar

Joa. MDF hadde sikkert blitt fint. Men nå prøver jeg først å male panelfaenskapen.

Utfordret betjeningen på den lokale Maxbo-butikken og etter litt diskusjoner anbefalte de Jotuns vannbaserte sperregrunning. Oljegrunning ble også nevnt, men de trodde muligens det kunne bli problemer med heften (som nevnt av Hakkannen) oppå vannbasert grunning.

Har nå kjørt et strøk med sperregrunning så da blir det spennende å se idag om det fortsatt slår gjennom når jeg skal begynne med mellom/toppstrøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...