femftifem Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Går Allmennfaglig påbygging VG3 og har lenge irritert meg over situasjoner i norsktimene som visstnok er en del av læreplanen. I ufattelige mange tilfeller har vi fått oppgaver der vi skal lese en tekst på gammelnorsk (veldig likt dansk), eller en dialekt som vi sliter med å forstå som gjør at vi faktisk må arbeide ekstra mye for å få med oss handlingen i historien, for å så svare på oppgaver. Jeg skjønner ikke hvorfor vi får utlevert tekster på gammelnorsk når vi ikke har fått opplæring i "dialekten", og når det faktisk ikke er det som er poenget med opplæringen i faget. Dette er nesten relatert med det problemet man har i yrkesfag, der man for eksempel går linjen byggfag, og i norsktimene så fårman faktisk oppgaver der man skal tyde tekster i norrøn mytologi, noe som faktisk ikke har noe med linjen å gjøre. Kanskje dårlig formulert, men håper dere skjønner hva jeg mener. Endret 9. mars 2009 av Redusert Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Går VG3 allmennfaglig studieretning, og jeg synes også at det er tungt å lese og forstå, men jeg forstår hvorfor vi har det. På allmenn er poenget at en skal kunne allmenne kunnskaper, og da er dette faktisk (tro det eller ei) relevant. Dessuten er allmennfaglig studieretning en så stor linje, med mange muligheter etterpå, at en forsøker vel å komme innom det meste under "opplæringen". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå