Gå til innhold

Asus M3A78-T — null signal ut fra DVI

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert opp et Asus M3A78-T, men får ikke noe signal ut fra DVI-porten. Jeg har ikke installert noe grafikk-kort, men bruker altså det integrerte i 790GX-chipsettet.

Det kan godt hende at problemet ligger i POST, før kortet begynner å sende signaler til DVI-porten, men jeg har ikke noe chassis på dette kortet (ingen PC-speaker), og så vidt jeg kan se, så er det heller ingen PC-speaker på kortet. Jeg regner med at man får POST-beskjeder via lydutgangene også?

Manualen er forresten helt ubrukelig, det står ingenting annet enn at BIOS lager lyder. Jeg har nå aldri vært borti en BIOS-chip som lager pipelyder, men ASUS har tydeligvis det. Idioter.

Har vært borti ASUS-kort som har gitt POST-beskjeder via lydutgang tidligere i alle fall, kjekt om det er tilfellet her også, men har hatt problemer med å finne informasjon om akkurat hvor man får POST-beskjeder på dette kortet.

Vel.

Jeg vet at det har vært mange som har hatt problemer med å få HDMI-signal ut samtidig som bruk av DVI (og lignende) med dette kortet, men har ikke sett problemer med å få DVI ut. Lurer derfor litt på hva som er den beste måten å fortsette på.

Kan selvfølgelig begynne å nappe ut RAM og lignende, om det skulle være et POST-problem, men da mener jeg at jeg burde ha fått beskjed via lydutgangen, men der er det altså helt stille.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PII 940 BE. Så vidt jeg vet får man bootet uansett om man har gammel BIOS, så det skal ikke være noe problem at det er en PII (men om noen har annen informasjon, så kom gjerne med det).

Har fått skaffet meg en PC-speaker nå, så får i det minste POST-koder. Har AMI-BIOS, så har for så vidt funnet frem til kodene og forklaringene, men alle sier disse bare er møkk (unøyaktige og ikke oppdaterte). Noen som har en bra kilde på oppdaterte POST-koder til AMI-BIOS?

Det jeg vurderer nå, er om Mushkin-settene mine krever for mye spenning, og at hovedkortet ikke får startet de opp (dvs. startet opp den ene DIMM-en jeg prøver av gangen).

Nå, om jeg har i DVI i utgangen til det integrerte kortet, og tester ulike DIMMS, så får jeg: kort pip, pause, to korte pip, pause, fire korte pip. Det står ingenting om pauser i det jeg har sett av POST-kode-lister.

Har testa med et 6800GT også, og det er akkurat de samme kodene, så er nok ikke video-relatert.

Om jeg regner alle under ett, dvs. seks korte pip (ser bort i fra det første), så påstår AMI-listene at det er noe feil med tastatur-kontrolleren. Javel.

Tar jeg med det første, så mener den at CPU-en er død. Høres også særdeles usannsynlig ut.

Om det er to korte pip, evt. fire korte pip, så er det snakk om minne, noe som høres sannsynlig ut. Som sagt, tror det kan være at Mushkin-settene ikke får nok spenning.

Eller er det andre som har mer erfaring med POST-koder som kan fortelle meg nøyaktig hva som foregår?

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke (evt. utdaterte kilder) du har kikket på, men disse er i allefall fra Ami-websiden; (er vel punkt 8.2/8.2.1 som er aktuellt)

(pdf)

http://www.ami.com/support/doc/AMIBIOS8_Ch...de_List_PUB.pdf

Har ikke vært borte i Mushkin ram, men generellt skal jo denne typen brikker uansett kunne starte opp på standard 1.8v, medmindre de er noe helt utenom det vanlige. Er tastaturet/mus USB? Kunne vært verdt å prøve PS/2 type, men det har du kanskje ikke for hånden.

Vet ikke, men var det slik (ifølge en annen post) at du har hk liggende løst på bordet og kanskje et issue her? (trenge "jording" til back/I/O panel eller noe? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, det ligger løst, men skal vel vanskelig ha noe med saken å gjøre.

Har forresten testa å ta ut tastaturet nå, og da får jeg tre korte istedenfor to korte (før de fire korte). Spørsmålet er om disse beskjedene er separate eller ei. Om det var en såkalt «fatal error» så vil jeg tro at ikke denne ville bli annerledes om man har tastaturet tilkoplet eller ei.

Har forrsten ingen PS/2-enheter liggende.

Jeg synes også det er merkelig om det skulle være problemer med spenning, men om BIOS ikke overstyrer frekvens og timings, så er det ikke helt utenkelig. De er ganske stramme.

Begynner uansett å bli litt redd for at hovedkortet er defekt. Det er i så fall første gangen jeg har opplevd at et hovedkort har vært DOA, og jeg har da bygget i hop dunker med noen titalls hovedkort før. POST-problemer er alltid minnerelatert, og om det viser seg å ikke være det denne gangen, så ser det mørkt ut spør du meg. Djevelsk irriterende i så fall.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er at ASUS er noen jævla idioter. AMI også. Jeg fikk kjøpt meg PC-speaker, og hørte POST-kodene. Disse tilsvarte ikke noe på noen lister hos AMI eller ASUS.

Testet med et 6800GT-kort, og fikk ikke bilde ut da heller. Noe som bekreftet POST-problemer, trodde jeg.

På grunn av et litt tilfeldig innfall prøvde jeg å sette inn Win7-DVD-en, og den så ut til å begynne å laste inn. Skjønte absolutt ingenting. Like tilfeldig (etter at jeg hadde tatt ut og inn CPU, alle kabler etc.) så prøvde jeg 6800GT-kortet i PCI-e spor nummer to, og her får jeg plutselig bilde ut!

Løp bort til en bekjent, lånte VGA-kabel, og sjekket VGA-utgangen (på det integrerte grafikk-kortet), og der var det også bilde.

POST-kodene viste seg å være lav RPM på CPU-vifte. Javel.

Leste litt rundt om kring på div. fora, og det viser seg at med dette kortet her så fungerer DVI/HDMI nesten aldri. Bugs med panel-ID eller noe lignende, ASUS vet om det men gidder ikke å gjøre noe. Ikke en gang å innrømme at de har problemet (enda det ikke finnes på GX-kort fra andre produsenter).

PCI-e-problemet mistenker jeg ble fikset da jeg oppdaterte BIOS, men likevel også et idiotisk problem. PCI-e 16x sporet mitt fungerer ikke til grafikk-kort (som det er dedikert til)? Dra til helvete ASUS.

Så da sitter jeg her med et fullstendig ubrukelig 790GX-kort som jeg kjøpte utelukkende på grunn av det integrerte grafikk-kortet, istedenfor et FX-kort.

Det mest irriterende med det hele er at ASUS ikke erkjenner problemet, samtidig som det er et fullstendig kjent problem (jeg leste om folk som har kjøpt 6-7 kort, og samme problemet er på samtlige). Rett og slett nydelig. Jeg lurer på hva Netshop vil mene om dette. Jeg har i alle fall liten interesse av dette kortet i og med at det ikke fungerer som det skal. ASUS har jeg blitt jævlig skeptisk til etter dette. Vurderer boikott og å være høylytt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...