Gå til innhold

Hvorfor blir folk født til akkurat en religion?

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det seg slik at folk blir født til en religion som er både geografisk og oppvekstbetinget?

hvorfor har det seg ikke slik at folk som blir født i irak blir muslimer og india for hinduister?

det jeg prøver å få fra er at religion ikke er en for for åpenbaring som skjer enkeltindividet, men derimot en folkegruppe som fører religionen videre i generasjoner.

det er relativt få som blir født til en annen religion enn den de blir påtvunget av samfunnet. folk blir hjernevasket under oppveksten og holder fast til det de har vokst opp til å bli.

uansett om en av verdensreligionen viser seg til å være rett, må det bety at de andre er feil. altså har de som har tatt feil ikke fått noen åpenbaring eller kjent "guds kraft" gjennom dem.

og hvorfor skapte gud så VANVITTIG mange som har feil religion? selv om verdens største religion viser seg å være sann har gud skapt 70% av befolkningen med vrangtanker og de har dyrket en annen gud uten at han har grepet inn for å forhindre denne blasfemien.

kan noen som har religion av noen som helst form på dette forumet forklare disse argumentene mine og si med sikkerhet at det er slik det er, og det er ikke noe jeg finner på for å forsvare religionen min?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion er skapt og tilpasset for å gi folk en selvfølelse og tilhørighet, forklare unaturlige hendelser der samtidens viten ikke strekker til, og kontrollere folks begjær for naboens eindeler.

Jeg vil da mene at man blir født inn til en religion for at man skal bli oppdratt med noen grunnleggende verdier. Dette kan man siden gå bort fra / erstatte med egenveide verdier når man er klar for det.

Lenke til kommentar

Fordi de fleste mangler kritisk tankegang.

Off-topic

Hvorfor trenger vi religion for å bli oppdratt med noen grunnverdier? Disse verdiene er som regel på samme bølgelengde som sunn fornuft, og det hele blir som å smøre flesk på smør. Mye flesk, og masse smør!

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt og veldig logisk. Om du er født og oppvokst i dypeste amazonasjungelen blant stammefolk der, vet du like lite hva en tv er som jesus.

Man kan ikke tro på noe man ikke har hørt om. Idag er kristendommen, islam og jødedommen blandt de mest utbredte rundt om i verden. På et tidspunkt i historien ble historiene om disse religionene fortalt i alle geografiske områder der mennesker av nevnte religioner oppholder seg. Før historiene ble fortalt, var det ingen som trodde på fremmede guder.

Det var ikke mulig å tro på Ngurunderi, den australske skaperen og allfaderen her i Norge. Det var ikke engang mulig å vite hva Australia var før europeere reiste dit. Idag har vi distribusjon av bøker, mennesker reiser på kryss og tvers, også har vi internett. På den måten dukker det opp diverse nyreligiøse individer og andre som tror på alle mulige rare religioner.

Det samme gjelder ufoer, demoner, engler, jesus og muhammed.

En annen "forklaring" er begrepet blodsreligion. For eksempel skal du tro på nevnte Ngurunderi, så må du være aboriginer. Om ikke du er det, har du heller ikke noe grunnlag for å tro på deres gud. Det er forskjellen på dagens universelle religioner, de gjelder for alle mennesker. Før i tiden hadde man religioner som i praksis bare gjaldt for det folkeslaget det tilhørte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...