Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Q6600 sliter med clock (Trenger hjelp!)

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nå i over 1 1/2 år hatt min Intel Q6600 på 3.2GHz clock, men idag når jeg hadde ute psu og renset pcen generelt for støv "resatte" cmos seg(ikke helt tilbake til start men en backup mode eller noe?)

Jeg kan litt generelt om overclocking men nå ser det ut som jeg har truffet veggen.

Har prøvd i litt over 2 timer nå å få tilbake den gammle clocken, men pcen restarter seg og går tilbake til 2.4GHz etter at jeg har vært i bios og satt til 367 FSB.

PC specs:

CPU type QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz

Hovedkort Gigabyte GA-P35-DQ6 (rev 1.0)

Systemminne 3072 Mb (DDR2-800 DDR2 SDRAM)

Skjermkort NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 Mb)

Operativsystem Microsoft Windows Vista Ultimate

Lydkort Creative CA20K1 X-Fi Xtreme Fidelity Audio Processor

Hva jeg har satt i M.I.T i bios:

Robust Graphics Booster___________ [Auto]
CPU Clock Ratio (Note)____________ [x9]
CPU Host Clock Control_ [Enabled]
CPU Host Frequency (MHz)__________ [367]
PCI Express Frequency (Mhz)_______ [100] [i](har før hatt denne på auto, men leste at denne burde stå på 100)[/i]
C.I.A. 2__________________________ [Disabled]
System Memory Multiplier (SPD)____ [2.40]
High Speed DRAM DLL Settings________ [Option 1]

System Voltage Control____ [Manual]
DDR2 OverVoltage Control__ [+0.30V]
PCI-E OverVoltage Control_ [+0.1V] 
FSB OverVoltage Control___ [+0.1V]
(G)MCH OverVoltage Control [+0.1V]
CPU Voltage Control_______ [1.38]

(C1E og Eist er også slått av)

Har også vært innom ett par ganger å satt på memory clock å skiftet fra 5-5-5-18 til 4-4-4-12 på timings men ser ikke ut itl å hjelpe på noe måte.

Før hadde jeg ikke endret timings, og har prøvd uten å endre noe på det, men fortsatt vill ikke pcen fortsette når jeg har satt til 367 FSB, har også prøvd med 333FSB og litt høyre vCore.

Noen som har noe innspill på hva jeg gjør galt? og hvordan jeg skal få fisket dette?

Takk på forhånd (og unnskyld for dialekt/skrivefeil)!

-André

Endret av AnDy_1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde noen av svarene

Satt SPD til 2.0

Minnet er ikke rørt og står på [Auto]

vCore [1.40]

men fortsatt når jeg booter så kommer den til;

Memory Testing 31XXXXXk OK

så kommer: Memory runs at interleaved(eller noe sånnt)

så restarter pcen seg, med BIOS instillingene til (2.4GHz) og Clock control er skrudd tilbake til [Disabled] men ingen ting annet er skiftet.

Oppdatere bios(flashe bios?) da må jeg vell få satt inn diskettstasjonen og se hvordan det går til :p

Endret av AnDy_1990
Lenke til kommentar

MCH er northbridge (nordsiden). Denne spenningen må som oftest økes litt ved høyere frekvenser på systembusen (FSB).

System Memory Multiplier er minnets forhold til FSB. La den være på 2 inntil videre, som skal tilsvare et forhold på 1:1.

Fungerer dette?

Lenke til kommentar
MCH er northbridge (nordsiden). Denne spenningen må som oftest økes litt ved høyere frekvenser på systembusen (FSB).

System Memory Multiplier er minnets forhold til FSB. La den være på 2 inntil videre, som skal tilsvare et forhold på 1:1.

Fungerer dette?

prøvde med:

MCH på +0.2V

vCore 1.38

System Memory Multiplier på 2. (satt dette som en default for videre testing)

Men fortsatt ikke noe lykke

Endret av AnDy_1990
Lenke til kommentar

Har flashet bios til F9B (nyeste versjon)

har prøvd med x8 CPU clock ratio med 333 vCore 1.4 og MCH +0.2 men fortsatt ikke noe lykke, lurer på hva som skjedde når jeg renset PSU for støv? magisk ikke clock knapp her en plass? kan ikke være noe strøm som ikke er koblet til hovedkortet(som jeg vet om) må være noe som har skjedd inne i BIOS.

Før i kveld greide jeg å sette clocken til 2.98GHz å så boote fint, men jeg ville ha den høyere så stillte FPS og vcore litt opp, da greide den ikke å boote. Så jeg tenkte å stille tilbake til 2.98GHz med samme innstillingene, og satt tilbake til nøyaktiv samme, men da ville den ikke boote, noen som vet hva dette kan skylles?

Hadde også et bilde jeg tok med mobilen for å lagre innstillingene så jeg kunne gå tilbake til den velykkede Oc'en men nei.

laster opp bilde bare for referanse:

dsc00022jbw.jpg

dsc00023d.jpg

Har egentlig ingen peiling på hva som har gått galt her...

-en trøtt André

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt far off ut, men har du en ekstern harddisk?

Slet en stund med å clocke med et Gigabyte P35-DS3L (det glemte instillingene og bootet på stock), og fant ut etter litt søking på internett at det kunne skyldes den eksterne harddisken (WD Mybook) som var koblet til. Koblet den ut, og vips, da gikk det helt fint å clocke.

Kan jo hende du har noe av det samme på ditt kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det som kan skje når du tar ut/inn CPU (eller annen hw) er at du "klarer" å zappe noe (som regel RAM).

Du har gjort alt rett, og likevel er det ikke mulig å klokke tilbake til tidligere verifiserte innstillinger.

Har vært borti dette ett par ganger (med samme bios.. dog med DS3P) og da var det RAM (Crucial=dør etter x måneder).

Bytta til Kingston "safe" ... og stabil OC igjen. :)

Lenke til kommentar
Dette høres kanskje litt far off ut, men har du en ekstern harddisk?

Slet en stund med å clocke med et Gigabyte P35-DS3L (det glemte instillingene og bootet på stock), og fant ut etter litt søking på internett at det kunne skyldes den eksterne harddisken (WD Mybook) som var koblet til. Koblet den ut, og vips, da gikk det helt fint å clocke.

Kan jo hende du har noe av det samme på ditt kort.

Harddisk WD 2500JB External USB Device

skal prøve å koble ut å se om kanskje det hjelper! takk for ett nytt inspill i saken! håper den funker ;)

Det som kan skje når du tar ut/inn CPU (eller annen hw) er at du "klarer" å zappe noe (som regel RAM).

Du har gjort alt rett, og likevel er det ikke mulig å klokke tilbake til tidligere verifiserte innstillinger.

Har vært borti dette ett par ganger (med samme bios.. dog med DS3P) og da var det RAM (Crucial=dør etter x måneder).

Bytta til Kingston "safe" ... og stabil OC igjen. :)

får se om det med eksterne harddisken hjelper, hvis ikke kanskje jeg må se mere på RAM, men rammen er ikke død i den grunnen, funker fint og finner det med timings og minnehastighet i EVEREST.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå funket alt!

var bare å koble ut den eksterne harddisken så kunne jeg overclocke så mye jeg ville!

super takk til iskaldcola !!

Great! :woot:

Glemte tipset til iskaldcola..

Første jeg vanligvis sjekker er nemlig USB..

De skaper ofte "krøll" ved OC.

Lenke til kommentar
Nå funket alt!

var bare å koble ut den eksterne harddisken så kunne jeg overclocke så mye jeg ville!

super takk til iskaldcola !!

Bra at det funket!

Det er en instilling i bios som du kan slå av, tror den heter "detect legacy usb device" eller noe sånt. Da skal det fungere å boote med harddisken igjen. Men det er viktig at harddisken ikke er koblet til under boot til før du stiller på dette, ellers hvis du miste clocken igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...