Gå til innhold

Hjelp meg å finne ut hva jeg skal bli!

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann alle medborgere her på HW nettverket! :)

Jeg er en (av mange) som er usikker på hva jeg skal gjøre med fremtiden min. Jeg er 18 år, og går nå siste året på VGS. Jeg håper noen av dere kan ta dere tid til å hjelpe meg med å finne ut hva jeg skal bli, og hva jeg skal utdanne meg som.

Mitt løp har sett slik ut:

- VG1 Service og Samferdsel

- VG2 Salg, Service og sikkerhet (2. året på Service)

- VG3 Påbygging til generell studiekompetanse (som jeg går nå)

For å skrive litt om meg selv:

- Jeg liker veldig godt å gjøre ting praktisk, og får skryt av at jeg er veldig fingernem (altså, flink med hendene, flink til å mekke ting selv)

- Jeg lærer veldig fort, ihvertfall når interessen for noe først faller inn

- Jeg har drevet med PC i alle mine år, og kan dette svært godt(hardware, software, alt som er)

- Jeg liker å jobbe med andre mennesker, og ser ikke for meg at jeg sitter på et kontor i fremtiden

- Jeg har stor interesse for bil, tuning, styling og interiør samt bilstereo(egentlig alt som har med bil å gjøre)

- Jeg har stor interesse for webdesign, og design generelt.

- Jeg har stor interesse for markedsføring og merkebygging. (Driver et firma med en kompis, og elsker å drive med dette)

Jeg sliter veldig med å velge retning nå. Jeg har alltid trodd at jeg skal drive med PC hele livet, men jeg er veldig usikker akkurat nå. Det frister ikke å sitte på et kontor foran en PC dag inn og dag ut. Jeg har lyst til å ha en jobb hvor jeg opplever noe nytt ganske ofte, og utfordringer samt at jeg kan få bruk for min praktiske sans. Som sagt er jeg kjent for å "mekke" ting selv, og nå for tiden har jeg helrenovert interiøret i bilen min komplett(trukket om seter, dørtrekk, kablet, bygd bilstereo(glassfiber osv), uten hjelp fra andre (med unntak av nettet, selvsagt, som er min hovedkilde til informasjon)

Men jeg aner ikke hva jeg skal bli, eller gjøre i tiden fremover...

Er det noen som kan gi meg noen råd? :) Spør gjerne om det er noe dere trenger svar på, er ikke sikkert jeg har fått med det som trengs!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Har samme problem som deg, veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre! Drevet mye med data jeg også, så vet jeg har sjangs på en slik jobb men tenker likt som deg, at det ikke er så gøy å jobbe foran pcn resten av livet.

Hvis du vil ha spenning og variasjon i yrket så kanskje politi/brannmann/noe lignende? Det er det jeg ser på, finnes vel neppe noe mer spennende yrke der du får brukt praktiske egenskaper

Lenke til kommentar

Tja ett studie jeg har vurdert er Teknologidesign og ledelse fra Høyskolen i Gjøvik. Da får du mulighet til å lære å designe produkter og være kreativ på den måten og itillegg lærer du markedsføring:) Denne trenger heller ikke realfag.

Eller så kan du studere markedsføring

Ellers så er det ulike ingeniør utdanninger du kunne ha tatt feks design, data, automasjon osv(men du må ta realfagene for å komme inn) og flere plusser på med feks master i MBA etterpå så får du en teknisk grunnutdanning og en markedsrettet og økonomi rettet master. Dette vil du nok få bra jobb med:)

NTNU har en linje som heter industriell økonomi og teknologiledelse, da får du også en blanding av markedsfag og tenkologi. Tror snittet er rimelig høyt på det da. Ja og dette krever også realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...