Gå til innhold

Nord-Korea truer med krig. Er trusselen seriøs eller bare et spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, for Kina sin del vil et gjenforent Korea være en bra ting.

1) De bruker enormt med politisk kapital for å beskytte Nord-Korea i dag, uten å strengt talt få en dritt igjen for det

2) Et gjenforent Korea betyr at det ikke er noen grunn for USA å ha styrker på Koreansk jord - dermed får Kineserne USA på avstand

3) Kina og Sør-Korea er ikke akkurat perlevenner, mye på grunn av at Kina støtter Nord-Korea. Både Sør-Korea og Kina er økonomiske drivere i regionen, det vil være bra for begge parter med et tettere samarbeid

Lenke til kommentar

USA var da villige til det med Japan under 2. verdenskrig...

Uansett tror jeg ikke på noe direkte angrep, men at d evil avvente situasjonen og se om Kina faktisk bryter med Nord-KOrea og om Nord-Koreas regime kollapser fra innsiden slik enkelte spår.

Jammen vant de jo også... så det sang :p Samme med Tyskland. Sprengt i fillebiter... og de har ikke yppet seg siden, noen av de, men tvert imot snudd 180 grader samfunnsmessig.

Vold funker nok ikke så veldig bra mot gale mennesker... mange vil da dø uten grunn. Problemet er hvorvidt ikke galningene i Nord-Korea vil starte krigen først. Dersom det skjer mener jeg at S-K, USA og andre MÅ være villige til å demontere Nord-Korea som nasjon og eventuelt bare pøse nødhjelp i form av mat over folket som allerede sulter.

Lenke til kommentar

Der er jeg forsåvidt enig med deg selvom det vil ta livet av et uttall med uskyldige nordkoreanere. Du kan ta et veldig godt eksmepel i Saddam Hussein regime og Irak. Sanksjonene feks, flyforbudssonene og bombingene var men tå skade regimet, men resultatet ble at regimets elite kunne velte seg i luksus mens den vanelige befolkningen sank ned i sult, fattigdom og elendighet! Dette har jeg fordypet meg svært grundig i og jeg har inge grunn til å tro at det ville gått anderledes med Kim Jong-ils regime og Nord-Korea. Uansett om man issolerer dem totalt og prøver å sulte og tvinge dem ut slik man gjorde med Irak under Saddam Hussein eller angriper en gang for alle og knuser regimet så vil uskyldige måtte lide og dø.

Nå er bare problemet at fra forskjell til Irak så har virkelig Nord-Korea masseødeleggelsesvåpen og kan begå stor skade...

Lenke til kommentar

Ingen grenser for Sør-Koreas hevn om Nord-Korea angriper igjen:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7410595

Det beviser vel på en måte at nord-korea ikke har atomstridshoder? Jeg mener, s-k hadde aldri turt å angripe på den måten hvis det kunne blitt besvart med atomraketter fra nord?

I så tilfelle er det en påminnelse om hvor lang vei det er fra det å sprenge ei atomladning inne i fjellet eller 2 km. nede i bakken vs. det å utvikle fungerende raketter med atomstridshoder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...