Quote Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det blir spennende å se om Nord-Korea tør å gjøre noe ut av trusselen deres. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hva er oddsen hos bookmakerne for krig? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hva er oddsen hos bookmakerne for krig? finnes det odds på krig? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Ja det gjør det. Omtrent alt som det finnes penger i finnes det et marked for. Bookmakere har egne odds, hvis ikke kan du selvfølgelig gjøre indirekte bets i finansielle instrumenter. Har selv tjent en del penger på konflikt/krigsutbrudd tidligere. På samme måte som en kan gjøre bets på hvem som blir president i USA, kan en gjøre bets på hvorvidt nord-koreanske styrker vil krysse grensen til sør-korea før en gitt dato osv. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 November 2010, 3.verdenskrig, wait and see. Hvilken bakgrunstoff baserer du disse uttalelsene på? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg har prøvd å googlet litt angående 3. verdenskrig i november. Dette er en påstand som kommer fra en påstått synsk kvinne (Baba Vanga). http://treseksten.blogspot.com/2010/06/spar-en-ny-verdenskrig-i-2010-selv-om.html Jeg vil ikke akkurat si at dette virker spesielt troverdig. Personer som påstår de er synske, har vi nok av. Lenke til kommentar
Agentlegiantwithafreehand Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det som skjer på den koreanske halvøyen nå er alarmerende, men igjen, dette har vi sett før også. Alle staters grunnprinsipp er å overleve i verden, og det eneste middelet Nord-Korea har for å oppnå dette, er gjennom avskrekking. Nord-Korea har ingen vei ut som gjennom alliansebygging etc, og derfor gjør dette avskrekkingspolitikken mer kompleks, eller kanskje mer klar. Det som er forskjellen nå, fra mange andre kriser som har eksistert, er at det virker som USA er lei og planlegger en regimeforandring. Ser mange her inne sammenligner en eventuell krig og krigsforløp i Korea, med Irak og Afghanistan. Dette er for meg uinteressant og ikke en relevant sammenligning. Det som er relevant er å sammenligne politikken som førte opp til krigen i Irak. For det som skjedde i Irak var at USA gikk inn i landet med utgangspunkt i en regimeforandring, og dette ser det altså ut som USA kan være villig til å gjøre i Nord-Korea også. Men er det en annen mulighet enn dette? I desember 2003 kom det en overraskende avgjørelse fra Libyas leder Gadhafi. Libya bestemte å avslutte sine atom-, biologiske- og kjemiske våpenprogrammer. Det som har kommet frem var at Bushadministrasjonen hadde sannsynligvis gått ut og lovet overlevelsen til regimet mot denne bestemmelsen. Et regime som var i problemer, et regime som var nesten skubbet mot kanten. Her valgte USA en forandring i regimets oppførsel i stede for regimeforandring i seg selv. Dette kunne også USA ha fulgt i Nord-Korea, men de gjorde det ikke. USAs politikk ovenfor Nord-Korea har manglet en rett linje, og det har vært kamper innad i Bush-administrasjonen mellom valgene regmieforandring og forandring i "regimeoppførsel". Dette har ført til at mange av de sanksjonene som har blitt ovenfor Nord-Korea ikke har kommet med en plan B. Altså, USA har ofte gitt sanksjoner til Nord-Korea uten å gitt Nord-Korea en vei til strategisk samarbeid. Det har manglet en helhetlig politikk ovenfor Nord-Korea, og dette har ført til at Nord-Korea har blitt presset mer og mer i et hjørne. Sanksjonene har nærmest virket mot sin retning, og dette har ført til at Nord-Korea har nå et politisk virkemiddel, og det er avskrekking. Og da kommer man frem til om det kan være noe i truslene om krig fra Nord-Koreas side. Siden avskrekking er regimet i Nord-Koreas eneste politiske virkemiddel, tror jeg ikke de er så villige til å miste denne også. Backer de unna, vil avskrekkingen ha liten effekt i fremtiden og de vil stå der uten noen politiske virkemdler. Dette er et typisk problem med en politikk rundt deterrence; hvor langt er man villig til å gå? Og dette er det bare regimet i Nord-Korea som vet, og kanskje vet de det ikke selv engang enda. Det som er sikkert, er at de neste månedene blir spennende. Fryktelig spennende. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Det blir spennende å se om Nord-Korea tør å gjøre noe ut av trusselen deres. Høyst sannsynelig blir det bare en ny propagandakrig. Begge sider vet at de ville fått store skader i en krig mellom dem. For ikke så lenge siden hadde Nord-Korea en diger prøvesprengning og nå har Sør-Korea en felles militærøvelse med USA. Nylig planla Sør-Korea å gjennoppta høytalerpropaganda ved grensen og Nord-Korea svarte med å si at de ville skyte på høytalerne. Fant forøvrig dette på wikipedia: Gjennom 1980-tallet bygde sørkoreanske myndigheter en 98,4 m lang flaggstang i Daeseong-dong. Nordkoreanske myndigheter svarte med å bygge en enda lenger flaggstang, verdens lengste på 160 m. i Kijong-dong. Altså har det bare vist seg å være propaganda fra begge sider hittil. Blir sikkert nok en runde med propaganda nå. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 En god grunn for USA til å knuse Nord-Korea: «Den 19. november 2005, fløy partileder Hezb-e-Islami Gulbuddin Hekmatyar og Dr Amin (NLN), Osama bin Ladens finansiell rådgiver, til Nord-Korea. De returnerte til Helmand rundt 3. desember 2005. I Nord-Korea fikk de to bekreftet en avtale med den nordkoreanske regjeringen for fjernstyrte raketter til bruk mot amerikanske og koalisjonen fly» http://www.dagbladet.no/2010/07/27/nyheter/utenriks/al_qaida/osama_bin_laden/terrorisme/12725885/ Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Den felles militærøvelsen mellom USA og Sør-Korea er avsluttet uten problemer, men det misstenkes nett-angrep fra Nord-Korea: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7227160 Lenke til kommentar
Danko Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Nord-Koreas fotball trener dømt til 14 timers hard arbeid fordi de tapte alle kampene i fotball VM. Endret 4. august 2010 av Danko Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Nord-Koreas fotball trener dømt til 14 timers hard arbeid fordi de tapte alle kampene i fotball VM. Latterlig. "According to the British tabloid, Kim is being punished for betraying the trust of Kim Jong-un, the third son of North Korean leader Kim Jong-il,". Hva hadde han i det hele tatt lovet? Å vinne VM? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Når et land lider under et slikt regime mener jeg det er en grunn som taler for å gripe inn i landet! Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Innbyggerne er jo så glad i han ledern, de begynte alle å gråte av glede når de snakka om hvor fantastisk han var. Og å gripe inn i landet ville blitt ett enormt blodbad, siden Nord Korea har ett utrolig sterkt millitære. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Jeg har prøvd å googlet litt angående 3. verdenskrig i november. Dette er en påstand som kommer fra en påstått synsk kvinne (Baba Vanga). http://treseksten.blogspot.com/2010/06/spar-en-ny-verdenskrig-i-2010-selv-om.html Jeg vil ikke akkurat si at dette virker spesielt troverdig. Personer som påstår de er synske, har vi nok av. 3 verdenskrig kommer den, er bare spørsmål om når og hvor den starter. Har lurt mye på om det skjer noe på slutten av 2012, leste i linken du postet at det skal skje på slutten av 2010, det var nytt for meg, men tiden får vise når det skjer, den som lever får se. Endret 5. august 2010 av arjato Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 USA og Israel vil antakelig angripe Iran i løpet av 3 måneder. Men muligens allerede i løpet av august. Dette vil være begynnelsen på den 3 verdenskrig. Nord-korea vil ikke starte noen 3 verdenskrig. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Jeg har prøvd å googlet litt angående 3. verdenskrig i november. Dette er en påstand som kommer fra en påstått synsk kvinne (Baba Vanga). http://treseksten.blogspot.com/2010/06/spar-en-ny-verdenskrig-i-2010-selv-om.html Jeg vil ikke akkurat si at dette virker spesielt troverdig. Personer som påstår de er synske, har vi nok av. 3 verdenskrig kommer den, er bare spørsmål om når og hvor den starter. Har lurt mye på om det skjer noe på slutten av 2012, leste i linken du postet at det skal skje på slutten av 2010, det var nytt for meg, men tiden får vise når det skjer, den som lever får se. Det er klart at det bare er et spørsmål om når og hvor 3. verdenskrig begynner. Det jeg reagerer på, er at enkelte tydeligvis vet svaret på dette fra før av - uten å ha gode nok kilder. USA og Israel vil antakelig angripe Iran i løpet av 3 måneder. Men muligens allerede i løpet av august. Dette vil være begynnelsen på den 3 verdenskrig. Nord-korea vil ikke starte noen 3 verdenskrig. Da kan jeg spørre deg, hvorfor tror du det? Ingen kan vite at det ikke er NK som starter en krig, med mindre du har god nok inside-informasjon om dette? Endret 5. august 2010 av Quote Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) USA og Israel vil antakelig angripe Iran i løpet av 3 måneder. Men muligens allerede i løpet av august. Dette vil være begynnelsen på den 3 verdenskrig. Nord-korea vil ikke starte noen 3 verdenskrig. Da kan jeg spørre deg, hvorfor tror du det? Ingen kan vite at det ikke er NK som starter en krig, med mindre du har god nok inside-informasjon om dette? NordKorea har livstidskontrakt med Baltazar94 om å ikke starte 3.verdenskrig. Endret 5. august 2010 av Lightpixel Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Innbyggerne er jo så glad i han ledern, de begynte alle å gråte av glede når de snakka om hvor fantastisk han var. Og å gripe inn i landet ville blitt ett enormt blodbad, siden Nord Korea har ett utrolig sterkt millitære. For alt vi vet kan det være et spill. Oppstilte folk som enten har blitt betalt eller truet til å spille støttespillere. Og Nord-Korea har ikke noe kjempeeffektivt forsvar selvom hæren er enorm. Soldater alene betyr ikke alt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Nord-Korea har anholdt en sørkoreansk fiskebåt med mannskap: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7240740 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå