Gå til innhold

Nord-Korea truer med krig. Er trusselen seriøs eller bare et spill?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Nei du har nok rett, i at å stoppe humanitær hjelpen vil gå ut over folket og ikke regjeringen. Den eneste løsningen på problemet er nok en militær invasjon av Nord-Korea.

Men de som møtte gjennomføre en slik invasjon må kunne ta ansvar for Sør-Korea og Japans sikkerhet.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen ide til hvordan man skal kunne garantere noe slikt? Nord-Korea har jo konstant raketter klare til å skytes mot Sør-Korea. Og hvis de først ble angrepet av en overlegen styrke og visste at de ikke kunne vinne kunne de godt ha funnet på å bruke atomvåpen bare for å påføre fienden mest mulig skade.

Lenke til kommentar

- Utfører amputasjoner uten bedøvelse i Nord-Korea

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3733030.ece

Det er trist å høre slike historier. Etter hva jeg har fått med meg, så bruker Nord-Korea mesteparten av pengene sine på hæren. Hvorfor i all verden bruker de ikke litt penger på folket som bor i landet? Det er latterlig dårlig politikk å prioritere å true til krig (opprustning av hær, atomvåpenprogram osv.), istedenfor å gjøre landet bedre for innbyggerne.

Dersom Nord-Korea hadde brydd seg i det minste litt om innbyggerne sine, så hadde ryktet deres blitt bedre utenlands.

Kanskje den eneste løsningen er en væpnet konflikt? Det virker ihvertfall ikke som om Nord-Korea er villige til å ordne opp i problemene de har innenfor landets grenser.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

hvorfor skulle de gjøre opprør når de støtter regjeringen?

kanskje de ikke liker sin egen regjering men de liker den bedre en en fremmed styrke.

slik var det i tyskland også. de støtte nødvendigvis ikke nasjonal sosialistene, nen de var nasjonalistiske og for deres land og jobba ikke for internasjonale eller andres interesser

Lenke til kommentar

hvorfor skulle de gjøre opprør når de støtter regjeringen?

kanskje de ikke liker sin egen regjering men de liker den bedre en en fremmed styrke.

slik var det i tyskland også. de støtte nødvendigvis ikke nasjonal sosialistene, nen de var nasjonalistiske og for deres land og jobba ikke for internasjonale eller andres interesser

Fordi regjeringen har skakkjørt landet deres og fordi de som er så heldige å få inn litt informasjon fra den andre siden ser at nabolandet blomstrer i forhold. Eller fordi de har ett minimum av frihet og alt de gjør blir kontrollert, og de risikerer å haven i konsentrasjonsleirer. Hvorfor du drar inn fremmede styrker til det jeg skriver vet jeg ikke, høres litt mallplasert ut.

Lenke til kommentar

Stemningen har som kjent hvert vanskelig mellom Nord-Korea og Sør-Korea samt mellom Nord-Korea og USA i det siste.

Og nå truer Nord-Korea med krig dersom noen forsøker å stanse den planlagt satelittoppskytningen deres.

Slike satelitter har tideligere vært raketter som kan frakte atomvåpen:

Vært vanskelig i det siste? Det har vel vært vaskelig i rimelig mange år nå. Dette er vel ikke noe nytt.

Alle romraketter kan "frakte atomvåpen" (Nike rakettene til Norge kunne vel også ha atomstridshoder). Dette er bare skremselsprapaganda. Men jeg tviler ikke på at det er våpen som er nord-koreas egenklige mål for rakettene. Forrøverig er det mange som mener at rommkappløpet mellom USA og Russland også egenklig var en demonstrasjon av våpenmakt (rakettene viste at de kunne frakte store laster med atomvåpen opp i rommet og dermed kunne treffe hvor som helst i værden eller plassere atomvåpen i bane rundt jorden (starwars)) i tilegg til nasjonalisme-boost blandt befolkningen selvsagt.

Jeg syns forrøverig at det er tragisk at det internasjonale sammfundet ikke har grepet inn mot nord-koreas forfærdelige behandling av nesten hele befolkningen der. Med konsentrasjonsleire (fengsler hvor man tortureres og drepes og hvor man er på ubestemt tid uten dom eller rettssak), hjernevasking og trussler om å havne i et av disse fengslene på livstid eller bli drept hvis man gjør eller sier noe som helst mot lederen eller styresettet. Men det er vel pga atomvåpenene at man enda ikke har grepet inn. Men med god etterettning og noen "anti-ballistic missile (ABM)" tror jeg nokk at man kunne ha grepet inn uten at nordkorea hadde fått satt av noen atomvåpen, eller ihvertfall ikke flere enn kansje 1 eller 2 og ikke utenfor sine egene grenser.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg syns forrøverig at det er tragisk at det internasjonale sammfundet ikke har grepet inn mot nord-koreas forfærdelige behandling av nesten hele befolkningen der.

Hva mener du man skal gjøre? Ser flere hyler etter militær inngripen, men tror dere virkelig det er så smart? Se hvor bra det gikk i Afghanistan og Irak. I tillegg er dette et land hvor man siden Koreakrigen har indoktrinert befolkningen sin med grusomhetene amerikanerne utførte da de inntok landet. Nord-Korea har verdens 4. største hær, og har raketter stående klar til å fyre av mot strategiske mål i Sør-Korea (deriblant Seoul). Kina vil også motsette seg alt som vil destabilisere Nord-Korea, siden det vil føre til at de må ta seg av en enorm mengde flyktninger.

Uansett -- Militær inngripen mot Nord-Korea vil bli en katastrofe.

de som er morsomt/trist er vel de at verken Nord eller Sør ønsker gjenforening

Det stemmer nok ikke. Gjenforening har alltid vært et av Nord-Koreas viktigste mål. Problemet er at de selvsagt ønsker det på sine premisser, nor Sør-Korea aldri vil godta. De fleste Sør-Koreanerne vil bok også gjenforene, men de aller fleste skjønner at det ikke kan skje over natta, med tanke på hvor dårlig stand Nord-Korea er.

Lenke til kommentar

Som Julenissen sier, så ønsker begge landene gjenforening, bla. fordi familier ble splittet under krigen, men det er vanskelig fordi Nord-Korea vil at det skal skje slik som de vil, og på bekostning av Sør-Korea.

Slekten på min mors side, bor i Sør-Korea og er noen ganger redde for at det skal skje noe fordi Nord-Korea har en viss "Hvis jeg går under så går dere under med meg" attitude.

Det er en av grunnene til at de ikke tør å gjøre noe, fordi de rett og slett er svakere når det gjelder våpen og soldater.

Lenke til kommentar

Jeg syns forrøverig at det er tragisk at det internasjonale sammfundet ikke har grepet inn mot nord-koreas forfærdelige behandling av nesten hele befolkningen der.

Hva mener du man skal gjøre? Ser flere hyler etter militær inngripen, men tror dere virkelig det er så smart? Se hvor bra det gikk i Afghanistan og Irak. I tillegg er dette et land hvor man siden Koreakrigen har indoktrinert befolkningen sin med grusomhetene amerikanerne utførte da de inntok landet. Nord-Korea har verdens 4. største hær, og har raketter stående klar til å fyre av mot strategiske mål i Sør-Korea (deriblant Seoul). Kina vil også motsette seg alt som vil destabilisere Nord-Korea, siden det vil føre til at de må ta seg av en enorm mengde flyktninger.

Uansett -- Militær inngripen mot Nord-Korea vil bli en katastrofe.

Det var vel derfor jeg skrev:

Men det er vel pga atomvåpenene at man enda ikke har grepet inn. Men med god etterettning og noen "anti-ballistic missile (ABM)" tror jeg nokk at man kunne ha grepet inn uten at nordkorea hadde fått satt av noen atomvåpen, eller ihvertfall ikke flere enn kansje 1 eller 2 og ikke utenfor sine egene grenser.

Og dette gjelder selvsagt for konversonelle missiler uten atomstridshoder også.

Nord-Korea er i en helt annen situasjon enn Afghanistan og Irak var. Det kan ikke sammenliknes en gang. Befolkningen i Nord-Korea vil ikke føre en gerilljakrig etter deres millitære styrker og ledelse er nedkjempet da diktatoren ikke har støtte i folket og det ikke er noen andre millits-grupper i landet enn selve de millitære styrkene (og selv innad i de millitære styrkene er det ikke noe særlig støtte til diktatoren og regimet tror jeg, det er samme fryktregime der som i folket ellers så det vill nokk bli masseovergivelse av de millitære styrkene når de ser at de har muligheten når det begynner å bli svekket). Folket er bare redd for diktatoren og hans straffemetoder og vil bli kjempehappy av at noen avskaffer regimet som hersker i dag (for allt er bedre enn det).

Å ha en stor hær er ikke akkurat så imponerende når man satser nesten alle statens midler på millitæret og har en rimelig stor befolkning man kan plukke fritt fra. Det er heller ikke noe særlig skremmende da de fleste soldatene antagelig ikke støtter regimet og soldatene hverken har noe særlig teknologi eller utstyr. Det blir bare "sitting ducks" og skyteskiver for helikoptere, fly, tankser, droner og cruise missiles helt til soldatene begynner å overgi seg.

Hva Kina vil gjøre vil jeg ikke kommentere da jeg ikke har noe særlig kunnskap om det, men tror ikke de vil risikere en krig mot NATO pga. en del potensielle flyktninger fra nord-korea.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

de ønsker gjenforening probleme er at

nord-korea vil da få kontroll over et område som er 50-60 år foran dem i teknolog. dette vil ikke bare gi dem forklaringsproblemer oven for det Nord-Korianske folket men også gjøre det mulig med kommunikasjon til utenomverdenen.samtidig vil da Nord-korea få kontroll over 48 636 068 mennesker som har levd det gode liv. så sett fra Nord-koreas side er gjenforening de verste som kan sje

når det gjelder sør så er det økonomiske forhold de vil få plutselig ansvar over 22 757 275 milliarder mennesker som aldri har sett en pc det vil ta mange millioner wong byge opp nord-kore samt og integrere dem inn i samfunne derfor ønsker ingen av statene og bli gjenforent for øyeblikket

beklager hvis min første post var litt misvisende i forhold til hva jeg mente

Endret av Hanki-
Lenke til kommentar

Det var vel derfor jeg skrev:

..Og det forblir naivt å tro at man bare kan stoppe et massivt rakettangrep.

Nord-Korea er i en helt annen situasjon enn Afghanistan og Irak var. Det kan ikke sammenliknes en gang. Befolkningen i Nord-Korea vil ikke føre en gerilljakrig etter deres millitære styrker og ledelse er nedkjempet da diktatoren ikke har støtte i folket og det ikke er noen andre millits-grupper i landet enn selve de millitære styrkene (og selv innad i de millitære styrkene er det ikke noe særlig støtte til diktatoren og regimet tror jeg, det er samme fryktregime der som i folket ellers så det vill nokk bli masseovergivelse av de millitære styrkene når de ser at de har muligheten når det begynner å bli svekket). Folket er bare redd for diktatoren og hans straffemetoder og vil bli kjempehappy av at noen avskaffer regimet som hersker i dag (for allt er bedre enn det).

Det er fantastisk hvordan man stadig tror vi i vesten er så godt likt rundt om i verden, men det stemmer ikke, og det stemmer aller minst i Nord-Korea. Koreanere generelt er ganske fremmedfientlige, og det hjelper ikke at man har vokst opp med å daglig høre hvor grusomme de vestlige imperialistene er. Du antar videre at Kim Jong-Il ikke har noe støtte i folket, og det er bare feil. Du er klar over at hele Pyongyang satt i dagesvis og gråt da Kim il-Sung døde i 94?

Nord-Koreanerne kommer til å kjempe med nebb og klør, og når man har verdens 4. største hær, og en samlet styrke som er større en Kinas, har man mye å kjempe med.

Hva Kina vil gjøre vil jeg ikke kommentere da jeg ikke har noe særlig kunnskap om det, men tror ikke de vil risikere en krig mot NATO pga. en del potensielle flyktninger fra nord-korea.

En åpen konflikt vil aldri skje. Men selv om Kina ikke vil komme i konflikt med USA, har ikke USA noe mer lyst til å komme i konflikt med Kina -- hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

USA og Sør-Korea advarer Nord-Korea om at flere angrep vil få konsekvenser mens Nord-Korea fortsetter å nekte for at de har noe med senkingen av det sørkoreanske marineskipet å gjøre. Samtidig besøker USAs forsvarsminister Robert Gates og utenriksminister Hillary Clinton Sør-Korea. Det advares om nye sanksjoner mot Nord-Korea og USA og Sør-Korea skal gjennomføre en felles militærøvelse som planlegges å starte 25. juli:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3740171.ece

http://www.dagbladet.no/2010/07/20/nyheter/utenriks/nord_korea/usa/12646422/

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7218348

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/clinton-besoekte-den-demilitariserte-sonen-3252556.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10079972

Lenke til kommentar

Folket er bare redd for diktatoren og hans straffemetoder og vil bli kjempehappy av at noen avskaffer regimet som hersker i dag (for allt er bedre enn det).

Hvordan vet folket at et nytt regime er bedre enn dagens regime?

Majoriteten av folket aner ikke hva som foregår utenfor grensene eller hvordan andre land har det, og etter å ha blitt proppet full av propaganda i alle år så begynner det kanskje å påvirke en også..

Og hvem skal i såfall ta over om dagens regime blir avsatt?

Lenke til kommentar

Nord-Korea mener den planlagte militærøvels mellom USA og Sør-Korea truer sikkerheten for regionen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3741386.ece

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/nordkorea-marineoevelse-truer-regionens-sikkerhet-3253072.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10034908

Her går de enda lengre og sier at øvelsen truet verdensfreden:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7219565

Nord-Korea vil fortsette sekslandssamtalene:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7219827

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Jeg sier bare: GET SOME!!!

Nord-Korea taper lett mot USA. For min del håper jeg at USA teppebomber hele det jævla landet og river ned alle blokker satt opp av staten. Enda bedre, Kimmern sitt hode på en påle. GET SOME BABY, GET SOME!!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg sier bare: GET SOME!!!

Nord-Korea taper lett mot USA. For min del håper jeg at USA teppebomber hele det jævla landet og river ned alle blokker satt opp av staten. Enda bedre, Kimmern sitt hode på en påle. GET SOME BABY, GET SOME!!!!!!

Å krige mot Nord Korea vil være dumt for USA. hva læres gjennom historien? det er dumt å kjempe på flere fronter. Dessuten vil det fort utvikle seg til krig i hele regionen, og tre nasjoner med atommakt ikke så langt unna (kina,pakistan og russland) kan dette gå virkelig galt.

Jeg personlig håper inderlig på at USA brenner til helvete, og Nord Korea gjør slutt på disse krypene engang for alle. og hvordan norge kunne utdele nobelfredspris til han Obama som kun lager kvalme i så mange land, forstår jeg ikke.

Endret av snape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...