Gå til innhold

Nord-Korea truer med krig. Er trusselen seriøs eller bare et spill?

Anbefalte innlegg

Man skal vel ikke undervurdere Nord Korea? Var det ikke de som hadde 1. million soldater da?

Dette skjer på ca samme tid hvert år. Noen ganger må de bare komme med noe ekstremt for å vise at de fortsatt eksisterer til omverden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når skal mennesker forstå at vold ikke løser noe?

Glad jeg dimma militæret :)

I storpolitikk er maktpolitikk viktig, som blant annet er vold og trusler om vold. Man kan godt ønske at det ikke var slik, men i en verden hvor de største aktørene er opptatt av å kare til seg mer og mer, så kan det være kjekt å holde øynene åpne.

Lenke til kommentar

Hele historien kan også ha basis i å styrke oppslutning innenlands.

Gitt at USA/S-K ikke har planer om å skyte ned satelitten - så er det da veldig safe for ledelsen i N-K å true med krig hvis satelitten blir skutt ned.

Resultatet på visen er jo da at N-K kan bruke dette ovenfor befolkningen sin som en symbolsk seier over USA/S-K (som ikke turde å skyte ned satelitten). USA/S-K's svar på oppskytingen blir ytterligere sanksjoner mot N-K, som også kan brukes styrkende for innenlands oppslutning.

La oss håpe at raketten ikke feiler ved å eksplodere av seg selv under oppskytning :)

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Nå, on-topic igjen.

USA garanterer for Sør-Korea's uavhengighet og har styrker i landet, så vidt jeg husker.

En invasjon fra nord til syd vil dermed straks involvere USA.

Nord rasler nok bare med sablene i håp om å bli tatt mer seriøst og kansje reforhandle seg ut av sanksjoner og blokader.

Jeg tviler sterkt på at landet har satt av nok resurser til å føre krig i mer enn et par måneder. Det militære håpet er nok en rask overtagelse, noe som jeg stiller meg tvilende til - gitt USA's tilstedeværelse.

Men i hvilken grad vil USA la seg innvolvere? Tviler på at de vil innvadere og okkupere Nord-Korea. Etter Afghanistan og Irak vil det det nok ta tid før de prøver seg på noe sånt igjen. Hvis det bare er snakk om en ren bombekrig fra deres side så er det usikkert hvor stor skade de kan gjøre. Både militær og sivil infastruktur kan bygges opp igjen. Desuten kan Nord-Korea påføre Sør-Korea mye skade før en evnt. amerikansk og Sør-Koreansk seier.

Lenke til kommentar

At det blir et horibelt blodbad er det vel ikke diskusjon om. Som nevnt tidligere, så er Seoul veldig nærmed grensen - og det er helt klart at Nord Korea's beste håp er å slå ut Seoul før andre land greier å reagere.

Det at Nord kan påføre store skader til Syd før noen reagerer er vel heller litt meh. Nord vil ikke ødelegge syd. Nord vil forene de to landene under sitt styre.

Når det gjelder USA's rolle i krigen, så regner jeg faktisk med at de er mer motiverte for å kjempe i en forsvarskrig enn det de er for å innlede en ny angrepskrig. Det vil uansett ikke komme på tale å invadere nord, jeg tror engasjementet heller vil dreie seg om å skyve nord tilbake til rett side av DMZ.

Men stemingen er ikke den samme som før, det har du helt rett i. For de fleste vestlige land har det vært alt for mye krig og krigssnakk i det siste - og det er akkurat den holdningen Nord Korea vil forsøke å utnytte.

Lenke til kommentar

Det er en dels konstruert likhet. Ser man hen til hangeul (det koreanske skriftsspråket) så er forskjellen større: 정일 vs 영일. Romanisering av koreanske navn er ofte litt tilfeldig, eller hvertfall forvirrende om man tar romaniseringen som god fisk for uttale. Tidligere president 'Roh' i Sør-Korea uttales for eksempel 'no', det er ingen utalt r i etternavnet Park osv.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

ja... TROR USA og Sør Korea.

vell for ikke så lenge sia trodde de at Kim Jong var død også.. vell han lever vist enda..

var også rykter om slag og at kona hans hadde tatt over landet.. viste seg å være pure spekulasjon..

uansett om det er våpen eller ikke, bare la dem være.. de folka er nokk hissa opp som det er... bare la det skyte opp den raketten og bli ferdig med det..

hvis Nord Korea hvirkelig prøver seg mot Sør og USA blir de knust hard.. så tviler på at de angriper først med ett eller annet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt gammel artkkel, men USA har sendt marineskip som kan skyte ned raketten til Japanhavet:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=551959

Tror dere virkelig at USA vil skyte ned raketten? Og hva vil ressponsen fra Nord-Korea bli? Synes begge parter burde holde seg litt mer rolige etter avtale som førte til at Nord-Korea ble fjernet fra USAs liste over stater som støtter terrorisme.

Forøvrig er Kim Jong-il ute etter ekte italiensk pasta og pizza mens landet er blant verdens fattigste og flere alt har bukket under for sult og mange lever på fattigdomsgrensen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=567333

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=547427

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Nord-Korea har raketten eller satelitten klar og både USA og Japan forbreder nedskyting. Samtidig truer Nord-Korea med krig. Så situasjonen er absolutt spent ja.

Var forøvrig ikke slik jeg trodde det ville gå da de kom fram til enigheten som fjernet Nord-Korea fra USAs liste over stater som støtter terrorisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...