Gå til innhold

RACE Pro vs Forza 2: No contest

Hvilket syntes du var best?   

21 stemmer

1. 1. Stortittelen eller den svenske "underdogen"?

• Forza 2.
      15
    • RACE Pro.
      6
  2. 2. I prosent, hvor realistisk syntes du Forza 2 var?

• 60 % eller lavere
      3
    • 70 - 80 %
      6
    • 85 %
      3
    • 90 %
      6
    • 95 - 99 %
      3
  3. 3. Og RACE Pro?

• 60 % eller lavere
      9
    • 70 - 80 %
      4
    • 85 %
      1
    • 90 %
      1
    • 95 - 99 %
      6

Anbefalte innlegg

Om du ikke allerede har kjøpt Race Pro: La være. Denne tittelen rekker ikke Forza 2 til knærne engang. Hvorfor?

* Spillet er ikke så realistisk som all "hypen" og enkelte anmeldelser skal ha det til. Det er ikke noe arkade heller, men jeg vil faktisk påstå at Forza 2 ER MER REALISTISK. Oppbremsing før svinger kjennes unaturlig; det går knapt an å låse hjulene selv uten ABS. Dekksimulasjonen føles simpel i forhold Forza 2 (som sikkert alle vet var dette noe Turn 10 jobbet veldig lenge med). I tillegg kjennes overstyring og sladding mer "ekte" i Forza 2 enn i dette her.

Dulter du borti motstandernes biler, får det knapt noen konsekvenser i det hele tatt, akkurat dette punktet her kjennes som ren arkade. Det blir bare for dårlig. Simulasjonen er oppskrytt.

* Grafikken er så som så. Selvom den ikke er så dårlig at den hører hjemme hos tidligere generasjons konsoller, er den heller ikke noe særlig, spesielt med tanke på at frameraten ligger mellom 20 - 25. Refleksjonene på bilene er ikke-eksisterende. Noen refleksjoner kan sees, men da av noe helt annet enn omgivelsene. Merkelig.

Du har ikke engang en photo-mode, og chase-cam'en er for langt ifra bilen, sannsynligvis med god grunn: For ikke å avsløre den simple modelleringen som er under standard i forhold til konkurrentene.

Det eneste positive i forhold til Forza 2 er at du har cockpit cam. Det er omtrent det hele.

* Lyden er et sørgelig kapittel. Bortsett fra motorlydene, som er ganske bra, høres alt annet ut som noe grums. Lyden av girkassen er grusom, "pop-offen" fra eksosen er fæl, lyden fra dekkene, når du kjører over "curbsene", etc, etc. Stort sett alt er under standard. Pluss et knippe ulyder som burde vært patchet bort fra SimBin sin side.

Lyden fra Forza 2 holder fortsatt topp klasse, og er den beste jeg har hørt i et bilspill hittil.

* Karrieremodusen er kjedelig. Her kjører du kun for å låse opp biler. That's it.

Kort og godt: Styr unna. Kjøp heller Forza 2 om du ikke har det allerede. Forza 2 er fortsatt den beste bilsimulatoren på 360, "hands down". Du skal være lut lei av Forza 2 før du bryr deg med dette.

Skulle jeg gitt disse to spillene karakterer hadde det blitt omtrent slik:

Forza 2: 9.5/10

Race Pro: 5/10

PS. Fant ikke noen tidligere tråd om dette. :)

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ikke sant? Jeg ble ikke skuffet, men det var kun fordi jeg bestilte dette spillet på postordre og det ble en uke forsinket. I mellomtiden leste jeg en rekke anmeldelser som rangerte dette spillet som heller dårlig til i beste fall middelmådig. Når jeg prøvde det for første gang var det dermed omtrent som forventet.

Ja, gjett om vi gleder oss til FM3! Heldigvis kan en trøste seg med Forza 2s lange varighet. Her er det alltids en eller annen bil man enda ikke har trimmet, og noen rundetider som kan forbedres med ett par sekunder!

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig med deg der. Selve kjørefølelsen er realistisk nok, men å si at dette gruser Forza er rett og slett feil. Det gjør det ikke. Jeg hadde forventet mye mer realisme enn Forza, men det ble mindre realistisk, dette er jeg ikke i tvil om.

Personlig gir jeg blaffen i vinyler og dekaler på bilene. Jeg lagde Fast & Furious-layouten på Eclipsen en gang, that's it. Om andre heller vil bruke tid på dette istedenfor å kjøre løp, så gjerne for meg.

Forza 2 kunne kvittet seg med de fleste av fantasi-banene og erstattet dem med flere ekte. Men her er det likevel mer enn bare 2 - 3 ok baner.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Kan ikke si meg enig med deg der. Selve kjørefølelsen er realistisk nok, men å si at dette gruser Forza er rett og slett feil. Det gjør det ikke. Jeg hadde forventet mye mer realisme enn Forza, men det ble mindre realistisk, dette er jeg ikke i tvil om.

Personlig gir jeg blaffen i vinyler og dekaler på bilene. Jeg lagde Fast & Furious-layouten på Eclipsen en gang, that's it.

Forza 2 kunne kvittet seg med de fleste av fantasi-banene og erstattet dem med flere ekte. Men her er det likevel mer enn bare 2 - 3 ok baner.

Har du spilt Race Pro online med biler fra GTpro og oppover f.eks? Og du spiller i dashbord vinkelen? Jeg spiller nesten ikke annet enn bilspill og simulatorer er min favoritt sjanger og dette er utvilsomt det beste jeg har spilt på konsoll.

Ja, career mode er ikke særlig originalt eller spennende lagt opp, men det bryr jeg meg ikke om. Den spilles bare for å få noen biler. Dette spilles eksklusivt online.

Skal sies jeg var skuffet første gangen jeg spilte det også, hadde vel forventet mer finpuss i spillet men klarer nå lett å overse litt grafikk og framerate problemer siden kjøringen er så fantastisk.

Håper de kommer med en patch snart som gjør menyer osv bedre online, men spørs vel om det skjer siden salget har nok ikke vært all verden.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt online enda, nei, det skal jeg innrømme. Men jeg foretrekker dashbord-kameraet, ja.

Etter å ha spilt en stund, fikk jeg bedret det litt halvdårlige førsteinntrykket noe, men det holder likevel ikke. Jeg vil ikke hakke for mye på realismen. Generelt er den bra, med unntak av hva jeg tidligere nevnte.

Ingen tvil om at Race Pro har potensiale. Ett par måneders tid ekstra og noen kroner mer i kassen til utvikling, og da spesielt med tanke på lyden, og SimBin kunne faktisk fått til noe mye bedre.

Skal innrømme en ting til: Forza 2 online gidder jeg ikke lenger. Her møtte jeg på for mange folk med dekorlakkerte plastikk-rakketter som brydde seg mer om å slenge dritt i mic'en enn å kjøre skikkelig. :)

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Nå er det vel en forskjell på realisme i en bilsimulator og virkeligheten. Virkelighet framfor en TV-skjerm får du ikke i en bilsimulator uansett. Men det var ikke det som var poenget heller.

Å lage en simulator der alle bilene oppfører seg 100 % nøyaktig slik som i virkeligheten under alle omstendigheter er nok praktisk talt umulig, men de beste kommer temmelig nær. Dette er uansett langt unna NFS og lignende tullball.

Forza 2 kunne vært mer troverdig ved å utelukke ABS, TCS og STM på veteranbiler og andre biler som historisk sett ikke hadde disse hjelpemidlene. En annen ting er de raske reparasjonene i pitstopen. Jeg regner med at de tar tak i dette til Forza 3 :)

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Nå lar vi folket her på forumet bestemme: Hva synes dere? Hvilket er mest realistisk? Gi hver av spillene en karakter for REALISME i prosent, ingenting annet. Jeg begynner først ved å gi følgende karakterer for realisme:

Forza 2: 85 %

RACE Pro: 80 %

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

når det gjelder lyden så er den mere ekte på racepro enn på forza2.

Girkassen skal faktisk høres jævlig ut når man girer, dette er jo tross alt rallybiler.

Photo mode? Da kommer vi tilbake til realismen du prater om, race pro prøver å være en simulator og ikke en jålekonkurranse.

Bremsene er så som så. Men likevel godkjent, man får ikke den brå oppbremsingen som du får i forza2 med abs av. (Har du spilt Dirt? hva er da din kommentar til bremsene der?)

Microsoft har jo lagt til elementer til forza2 slik at alle skal kunne kjøre, tune, skru, lakkere, photo mode og slike trivielle ting.

Mens race pro kun fokuserer på kjøring og tuning. Dermed så faller dette spillet langt utenfor mange aldersklasser og interesse.

Forza 2: Min favoritt bilsim får da 85% realisme

Race Pro: 90% (skademodellen skulle trekt ned litt, men siden motoren faktisk nekter å starte så ruler den likevel over forza2)

Lenke til kommentar

* Om lydopptakene av girkassen er ekte, burde de uansett vært bearbeidet skikkelig. Det høres altfor ruskete ut slik som det er nå. Hva jeg mener er at lydene minner litt om en gammel kassettspiller med "mye" bass og "lav" diskant.

* Jeg synes det er positivt med et photo-mode, men holder meg utenfor disse foto/styling-konkurransene som pågår i Forza 2 community. Selv har har jeg aldri lastet opp et eneste bilde eller solgt en eneste lakkert/stylet bil på auksjonshuset. Slike ting interresserer meg ikke. Andre må gjerne få bruke tid på dette om de vil.

* Dirt har jeg ikke spilt på lenge, men såvidt jeg kan si er både Dirt og Grid arkade-spill eller i beste fall halv-realistiske, med rally kontra asfaltracing som eneste forskjellen. Det merkes godt at disse er laget av samme team.

* Om du så fjernet photo-mode, vinyl-lakkering, trimming/senking, etc. fra Forza 2, mener jeg fortsatt dette er bedre enn RACE Pro.

* Hadde det gått an å totalvrake bilen, skulle jeg gitt Forza 2 90 % på realisme.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Håper moderator tilgir meg for å bumpe en 3 mnd. gammel tråd.

Som jeg sa, vi lar folket bestemme hvilken tittel som er best/mest realistisk med en ekstra avstemning.

Glem det, for 90% av de som spiller forza2 og racePro her inne, er 10-16år og har ikke peiling på bilkjøring, eller noen som kjører en lat FWD bil og som aldri har vært på en bane og kjørt. Skulle dette vært seriøst, så måtte det vært utelukkende proffesjonelle bilførere som skulle stemt...

Forza2 50%

RacePro 40%

37år "gammel" og 20års erfaring fra motorsport ;)

Lenke til kommentar

Klart du har ett poeng der, cossiemk1. Men så heldige er vi ikke, dessverre. Enkelte få anmeldere av slike spill er virkelige bilentusiaster eller har særlig mye erfaring innen motorsport, noen få av av av oss har kanskje kjørt en svært knapp brøkdel av bilene i Forza 2. Og proffene bryr seg lite om annet enn ekte saker, det er ikke så rart.

Hadde jeg skulle tatt i betraktning ting som pitstop, at du ikke kan velte bilen, sette deg fast i sandfella, ta livet av sjåføren i bilen ved kollisjoner, få flat-spots på dekkene ved å spinne ut, at til flere biler du har til mindre sannsynlig er det at hver bil blir nøyaktig simulert, det blir de neppe, etc. og ikke minst at du har en restart-knapp, sitter bak en tv-skjerm og har muligheten for å bruke kontroller istedet for ratt, gir og pedaler ville ikke jeg heller gitt noen av spillene mer enn 40 %. Slik sett er begge spillene 0 % realistiske. :)

Men jeg velger å ignorere enkelte ting og baserer bedømmelsen på bilenes generelle oppførsel på vei, akselerasjon i forhold til hk/vekt, osv.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Tenker du på den myke fjæringen på enkelte av RWD-bilene eller det halvdårlige veigrepet?

Lusne 10 %, altså? Hmm, for alt jeg vet, kan hende du har rett.

Kom gjerne med flere innspill om akkurat hva du mener gjør Forza 2/RACE Pro urealistisk. Har du 20 års erfaring innen motorsport, er din mening mer interresant enn de fleste andre her på forumet.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...