larseman Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Hei! Holder på å utvide hjemmenetverket mitt og støtet akkurat på et problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Slik situasjonen er så bor jeg i en leilighet som av forskjellige grunner ikke lar seg dekke av 100% stabilt wifi. Derfor har jeg valgt å investere i et sett med homeplugs(nettverk over EL-nett). nettverk består av 4 klienter og en server, disse kommuniserer via kabel og trådløst. De bindes sammen av en netgear wgr614(billig skrap, men gjør nytten). Tiden er moden for at jeg legger opp en permanent løsning for tilkobling konsollene mine, samt en mer stabil trådløs tilkobling av laptopen. har lagt ved et bilde som illustrer hvordan nettverket er tiltenkt at skal se ut. Jeg Ønsker å ta i bruk en eldre ruter som jeg har liggende, og bruke den som et aksesspunkt i stuen. Hvordan skal jeg konfigurere denne for at den skal fungere mot den eksisterende ruteren? Alle maskinene mine benytter seg av automatisk tilordning av IP-addresser, er dette noe jeg burde forandre på? Legger ved en liste over IPen til alle maskinene: Router 1: 192.168.1.1 Workstation: 192.168.1.8 Server:192.168.1.5 Mediacenter:192.168.1.3 Laptop:192.168.1.4 Router 2, som jeg ønsker å benytte som aksesspunkt er en Jensen Wireless Broadband Router II. Det jeg i hovedsak trenger hjelp til er altså å finne ut hvordan jeg skal konfigurere denne slik at den lar seg intigrere i nettverket. Endret 8. mars 2009 av larseman Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Sette opp en router som aksesspunkt og switch. 1) Sett lan til å ha subnettet 192.168.1.x og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så f. eks ruteren opp med adressen 192.168.1.254. (Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av) 2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren. 3) Ethernetkabelen som kommer fra ruter#1 skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren. Lenke til kommentar
larseman Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Se der ja... Det fungerer fint med kablet nett, men laptopen var ikke særlig sammarbeidsvillig over trådløst... noen tips? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Skal fungere like bra som før. Pass på at du fornyer ipadressen hvis den ikke er 192.168.1.xxx. Lenke til kommentar
larseman Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 gir laptopen en restart og krysser fingrene... takk for hjelpen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå