Gå til innhold

Hjelp til objektiv..

Anbefalte innlegg

Slo til på tilbudet hos FotoVodeo på et Canon EOS 40D og lurer på hvilket objektiv jeg bør kjøpe. Er nybegynner så har tenkt på et allsidig objektiv som ikke koster skjorta..

Har sett for meg et objektiv opp til 200/300mm men vet egentlig ikke hva jeg bør ha. Hvordan er det med Canon vs andre merker mtp kvalitet og pris etc..?

Endret av SkravleKaspar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har flere muligheter. En mulighet er selvfølgelig å kjøpe en pakkeløsning, altså et objektiv med mye zoom.

Et slikt er f.eks. Canons EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, som er greit nok. I tillegg har man ymse billigere tredjepartsobjektiver som gjør mye det samme, som Sigmas 18-200mm f/3.5-6.3 (versjonen som heter 'OS' har bildestabilisator og er en del bedre), samt lignende objektiver fra Tamron.

Disse gir den enkle fordelen at de rekker langt, fra en fin vidvinkel til en svært kurant tele. Vidvinkel lar deg få med mer i bildet, og er nyttig innendørs, mens tele er det motsatte, altså når du zoomer inn på en fugl i et tre. :)

Men, og det er et stort men; disse objektivene er ikke like gode rent optisk som andre objektiver. Jo lengre zoomområde en har, jo flere kompromisser vil en måtte ta, og jo dårligere vil kvaliteten til slutt bli.

Derfor er det nok en bedre ide å satse på to objektiver, ett som gir en grei vidvinkel til en kort tele, altså noe i området 17mm til 50mm, og et annet objektiv som dekker området over det, for eksempel et 55-250mm eller et 70-300.

Det første kaller en normalzoom, og det er det en vanligvis bruker til "normal" fotografering.

I dette området er det mye å velge i. Jeg foreslår at du tar en titt på Canon 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Sigma 18-50mm f/2.8, Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 17-70mm f/2.8-4.5. Noen vil anbefale Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS, men jeg syns ærlig talt det er litt dyrt for det det tilbyr.

Telezoomer som kan være aktuelle er Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS, og diverse lignende objektiver fra Sigma og Tamron.

Spør gjerne om det er mer du lurer på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...