Gå til innhold

Rotel effektforsterker - diskanten borte etter forsøk på bi-amping

Anbefalte innlegg

Jeg har en rotel 5x100w effektforsterker.

Det hele startet med at jeg skulle prøve et lite ekspriment..

Jeg skulle se hvor mye futt jeg kunne få ut av mine PSB T55 fronter og prøvde da å bi ampe dem. Men når jeg tok bort listene som lå mellom terminalene og koblet til det første settet med kabler så kom det ikke noe lyd, jeg prøvde den andre terminalen og den ga bare mellomtone/bass lyd.

Nå ved vanlig ikke-bi-amping som jeg alltid har kjørt så får jeg bare bass/mellomtone.

Jeg har feilsøkt signalkilde, pre-forsterker. Men ikke høytalerne.

Det er foresten verdt å nevne at jeg også bare får mellomtone/bass på suroundhøytalerne bak også. Og de har jeg ikke rørt kablingen på, bare koblet dem fra når jeg skulle prøve bi-ampingen.

Så det er 2 muligheter da, enten så har alle diskantelementene i alle høytalerne gått samtidig uten å gi fra seg noe lyd, eller så har det blitt en feil i forsterkeren.

Kan det hende at en enkel ting som å bytte sikringer i forsterkeren kan hjelpe noe? Eller er det usansynelig at en effektforsterker nekter å spille diskant?

(postet denne med vilje her frammfor hi-fi forumet etter som jeg er ute etter et fagbasert svar paa problemet, og evt. l0sninger).

Har ogsaa et multimeter aa maale med om det er noe som dere mener burde maales for aa feils0ke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mit umiddelbare svar er at så lenge forsterkeren høres grei ut på den lyden som kommer ut, så virker den greit. Er størst mulighet for at diskantelementene er røket, selv om det virker utrolig at alle skulle ha blitt ødelagt på samme tid. :no:

Det som selvfølgelig kan ha skjedd, er at noe har blitt skadet i utgangen på effektforsterkeren. Som f.eks. en kondensator i utgangsfilteret eller tilbakekoblingen.

Men der igjen, på alle utganger? Lite sannsynlig..... :hmm:

Hvordan gjorde du det når du koblet til høytalerne for å teste dette første gang?

Hadde du signal ut på høytalerkabelen i det du fysisk satte den bort på terminalen?

I så fall, var det høyt? Og hvordan er effektforsterkeren koblet med hensyn til innganger og kanaler?

Er det egen innstilling for Bi-amping slik at du får samme signalet ut på to og to av utgangene?

Enkleste måten å teste det på er jo å koble høytalerne til en annen forsterker.....

Nettulf

Lenke til kommentar

Har nå koblet høytalerne til en annen forsterker, og den spiller ikke diskant.

Det jeg lurer på er hvordan jeg sjekker om elementet er ødelagt, eller bare delefilteret evt.

Jeg har hørt at sprengte elementer gir fra seg skurrete og dårlig lyd, så tror kansje delefilteret er problemet..

Har et multimeter liggende som jeg kan måle med.

Lenke til kommentar

vist du ser på et vilket som helst diskan ellement vil du se at kobberledningene er meget tynne. det jeg vil tro har sjedd er at siden det ble stille uten å gi en lyd i fra seg er at du har brent av spolen i diskant å derfor kuttet lyden. skuring får du i di tilfellene det er brent men ikke av mest pga rippel fra forsterker.

diskanten ligger høyt i frekvensområdet å tåler ikke like mye strøm (ampere) som mellomtone og diskan å vil skjelden gi skurrelyd men heller bli stille. hvertfall med en så god (strømsterk) forsterker som Rotel.

har selv gjort dette på mange forskjellige høytalerer fra jamo, eltakx. audio pro osv. sitter selv men en Nad 218 og en H/K 7300 Avr.

hvor bor du? om du sender pm å bor i nerheten kanj jeg vere behjelpelig med reperasjon. jeg bor i levanger.

delefilter ryker skjelden før elementet men kan sjekkes vel å måle motstan gjenomstrømning på diskant siden ved biamping. får du ingen gjenomstrømning er mest sansynilg spolen av.

Endret av Kolvrick
Lenke til kommentar

Takk for tilbudet, men jeg bor nok desverre i Horten (1 time lenger nede enn oslo).

Hadde en kamerat her idag som går 3 året elektro. Han skal ta med seg høytaleren på skolen neste uke og feilsøke mer, ettersom vi ikke fant feilen idag.

Er det mulig å evt. reparere elementet på noe vis? Eller er det billigere å erstatte det?

Pris på 1stk nytt element er 595 kr...

Lenke til kommentar

Skru ut elementet og mål det, så ser du raskt om det fungerer.

Bør ligge på 4-8 ohm når du måler det, har du brudd der er det spolen som er brent over.

Noen diskanter kan man kjøpe ny membran/spole til, men det er helst litt dyrere varianter.

Mulig du finner billigere elementer i utlandet?

Jeg kjøpte noen bass element til et par høytalere direkte fra fabrikk i England en gang.

Var halve prisen selv med frakt av hva forhandler her i byen skulle ha.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...