khvm Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hei. Som tittelen sier, så har jeg tenkt til å gå inn for å starte å klatre et par ganger i uka f.o.m. neste uke. Noen råd til hva slags klatring jeg burde starte med, og hva slags trening jeg bør fokusere på for å bli en best mulig klatrer? Trener allerede mye cardio, og løper 3000 meter på 11 minutter. Styrke trener jeg vel ikke i like stor grad, men trener også dette 2-3 ganger i uka. Hvilke klatresko anbefaler dere? Er det forskjell på klatresko innendørs og utendørs? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei. Som tittelen sier, så har jeg tenkt til å gå inn for å starte å klatre et par ganger i uka f.o.m. neste uke. Noen råd til hva slags klatring jeg burde starte med, og hva slags trening jeg bør fokusere på for å bli en best mulig klatrer? Trener allerede mye cardio, og løper 3000 meter på 11 minutter. Styrke trener jeg vel ikke i like stor grad, men trener også dette 2-3 ganger i uka. Hvilke klatresko anbefaler dere? Er det forskjell på klatresko innendørs og utendørs? Nå har ikke jeg klatret så lenge(2 år), men jeg kan komme med det jeg vet til nå. Jeg kjøpte mitt første klatresett på sportslageret i Oslo. Husker ikke hvor mye det kosta, men jeg fikk med sele, sko, taubrems og kalkpose. Fordelen når du klatrer er noen å klatre med. Siden du alltid må være to, en som klatrer og en som sikrer. Jeg hadde klatret litt før, men ikke noe særlig. Så jeg ble tatt med av han jeg delte leilighet med. Da sikret han, mens jeg klatret for å få litt mer "feelingen" på hvordan det var. Etter hvert så fikk jeg sikre litt under oppsyn, før jeg kunne sikre alene. Begynnte vel litt inne i vegg, men drev mest på ute. Jeg tok heller aldri brattkortet, men det kan være en fordel om du ikke klatrer med folk som har en del erfaring. Når det gjelder trening så vil jeg anbefale deg å trene grepet i handa. En powerball eller en slik klype du klemmer på. Første feil når en starter med klatring, er at man bruker armene på feil måte og derfor er det her du vil kjenne det først. Tren armene og skuldrene ved å gjøre opptrekk og diverse andre øvelse. Du vil bruke mye krefter i armene i begynnelsen, men når teknikken kommer bruker du hele kroppen når du klatrer. Min anbefaling er å kjøpe et slikt sett med sele, brems, sko og pose. Så starte litt med kurs, eventuelt med venner som har klatret en del. Om du virkelig vil gå hardt inn er det jo mye annet du kan gå til innkjøp av. jeg har fremdeles ikke kjøpt tau, så jeg er avhengig av at andre har det. Angående ute kontra inneklatring. Det er en mye større frihet å klatre ute, spesielt i godt vær på sommeren. Inneklatring er en god start. Litt mer safe å starte inne enn ute. Du kan bruke de samme skoene både inne og ute, men skoene blir litt fortere slitt når en klatrer ute. Nå vet ikke jeg i hvilket område du bor i, men sjekk litt rundt når det gjelder innendørs og utendørs klatring og kjøp av utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå