Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

overklokke en AMD athlon 64 x2 6400+

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med overklokking av AMD cpu'er?

Har en AMD athlon 64 x2 6400+ som jeg gjerne skulle fådt klokket litt opp men har ikke peiling på hvordan det skal la seg gjøre med et dårlig ASUS M3A hovedkort.

så derfor lurer jeg på om noen av dere kan hjelpe meg.

er det noen som vet om noen programmer eller BIOS oppdateringer som kan hjelpe?

Endret av st0vsuger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er mye å hente av dn cpu'en ved klokking. 6400+ er ganske høyt klokket fra før av på dn arkitekturen, så noe veldig merkbar boost vil du mest sannsynlig ikke oppnå. Men har du lyst å prøve er det ingenting som stopper deg.

Bruk bios til å klokke, søk litt rundt så finner du guider for hvordan dette gjøres. Ligger mange forskjellige guider ute på nett, både her på forumet og andre forum. Som temperaturovervåkning kan du bruke Everest, og til stabilitetstesting burde Ortos duge.

Lenke til kommentar

Snodig. Du har ikke kjøpt en ferdig merkepc?

Hvis det blir slik at du må kjøpe et nytt hovedkort for å kunne klokke, så hadde jeg heller lagt det på is. Det er minimalt med ytelse å hente ut av den cpuen da den ikke vil klokke særlig langt. Sats heller på å spare de kronene og bytt ut alt når du først bytter.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hei!

Her har du en tråd som beskriver hvordan du kan overklokke en 6400+

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=49420

Som nevnt av Brian ovenfor så er det ikke mye mer som kan tas ut av denne CPU'en med K-8 arkitektur.

Har selv byttet til en Phenon II nå, men min gamle 6400+ klarte jeg å overklokke til 3.45 GHz ved hjelp av den oppskriften som følger i vedlagte link.

NB! Pass på at du har tilstrekkelig kjøling.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

takker for svar :yes:

når du sier tilstrekkelig med kjøling, mener du sykt bra kjøling eller duger stock vifta? har for øyeblikket bare stock vifte, med mindre noen har noe å donere bort da :p

skal prøve den guiden din... er det best å bruke BIOS eller kan jeg bruke AMD overdrive?

Lenke til kommentar

Stock vifta duger sikkert til en viss grad, men regner med at du ikke kan justere så vilt mye på spenninga, som er det som drar opp temperaturene, før det blir for varmt. Hjelper en god del å bare bytte til en større kjøler til et par lapper. Men klokk først og se hvor langt du kommer med orginalkjøleren, er du heldig dger den godt nok.

Lenke til kommentar

OK, har prøvd den linken som ble postet.

men jeg klarte ikke å få opp cpu speed. trur dette kommer av at jeg ikke fikk justert opp FSB til 230.

fikk fiksa 1.5 volt på CPU å satt multiplier på 15x, men da gikk bare CPU speed fra 3.2ghz til 3.0ghz...

please, hjelp meg.

Lenke til kommentar

På de fleste Asus hovedkort som støtter overklokking skal man bare gå inn på Jumperfree Configuration, sette AI Overclocking på Manual - så skal du kunne sette FSB og andre verdier ved behov - får du ikke gjort det er det nok et eller annet som ikke stemmer.

Jeg er ikke helt sikker på om det hovedkortet er den beste plattformen for å overklokke såpass strømsultne prosessorer - 4 fasers analogt PWM uten kjøling og elektrolytt kondensatorer på et AM2+ hovedkort er ikke en god kombinasjon når 6400+ kan dra 125w uklokket - klokker du og øker vcore øker strømforbruket og belastning på PWM mye.

Lenke til kommentar
På de fleste Asus hovedkort som støtter overklokking skal man bare gå inn på Jumperfree Configuration, sette AI Overclocking på Manual - så skal du kunne sette FSB og andre verdier ved behov - får du ikke gjort det er det nok et eller annet som ikke stemmer.

Jeg er ikke helt sikker på om det hovedkortet er den beste plattformen for å overklokke såpass strømsultne prosessorer - 4 fasers analogt PWM uten kjøling og elektrolytt kondensatorer på et AM2+ hovedkort er ikke en god kombinasjon når 6400+ kan dra 125w uklokket - klokker du og øker vcore øker strømforbruket og belastning på PWM mye.

får endra på alt untatt FSB.

Lenke til kommentar

Tom's Hardware her en egen guide for overklokking av AMD CPU'er.

Du kan jo ta en titt på denne, og da spesielt den siden som omhandler overklokking av K-8 CPU'er: http://www.tomshardware.com/reviews/phenom...thlon,2161.html

I følge de tekniske spesifikasjonene så skal det gå fint å justere FSB på et M3A:

"FSB tuning from 200MHz up to 600MHz at 1MHz increment"

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=P48r...&templete=2

Det skal også være nærmere omtalt i brukermanualen pkt 4.4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...