GoldenBoys Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ser på prisliste fra mazda, ser det står engangsavgift og veiledende utsalgspris. Aldri kjøpt meg bil før og har ikke peiling. Må man betale engangsavgiften itillegg til utsalgspris? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Alle priser i norske prislister på nybil er inkludert engangsavgiften, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Engangsavgiften er det Kristin Halvorsen skal ha til sparegrisen sin og aldri bruke igjen. Lurer på om det er noe annet land i verden med så høye bilavgifter som vi har i Norge... Engangsavgift = en avgift du må betale når du kjøper nybil. Endret 11. mars 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Lurer på om det er noe annet land i verden med så høye bilavgifter som vi har i Norge... Danmark. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Lurer på om det er noe annet land i verden med så høye bilavgifter som vi har i Norge... Danmark. Jeg ser mer dyrt metall i København enn det jeg gjør i Oslo, vet ikke helt jeg. Forøvrig så bruker faktisk regjeringen i Danmark penger på vei. Jeg har vært der nok til å kunne bekrefte det. Endret 11. mars 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Penny Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Sist jeg sjekket hadde Danmark 180 % flat avgift på biler, altså uten hensyn til effekt/vekt o.l. Originalmontert utstyr blir svindyrt siden hver minste filleting skal betales 180 % avgift på, mens man i Norge ikke betaler mer for utstyret enn det fabrikk/importør skal ha pluss eventuelt litt ekstra vektavgift for store ting som takluke. Det man i Danmark kan trøste seg med er at man ikke har effektavgift, så hvis man kjøper en TDI som leveres i flere effektversjoner kan man ofte ta den heftigste uten å betale så veldig mye ekstra, man slipper den norske "kulturen" hvor man kjøper billigste versjon og chipper uhyggelig mye ved første mulighet. Godt utstyrte biler blir altså svindyre i DK selv med den minste motoren, for det man må ut med for en Audi A8 2.8 i DK får man faktisk en A8 4.2TDI quattro i Norge, og for prisen av en W12 i DK kan man her hjemme kjøpe en pakke med både W12 og A6 3.0TDI. Går man til andre enden av skalaen med tanke på utstyrsnivå ser man at DK kan være billigere. Norges billigste versjon av Hyundai i10 er dyrere enn samme bil i DK, og i DK har man faktisk en versjon med enda mindre utstyr. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Sist jeg sjekket hadde Danmark 180 % flat avgift på biler, altså uten hensyn til effekt/vekt o.l. Nåja. Utgangspunktet er 105 % avgift. opptil 79.000 kr og 180 % derover. Så kommer en rekke mulige fradag, slik som for lavt drivsofforbruk, airbags, ABS, god kollisjonssikkerhet med mer. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101 Endret 12. mars 2009 av spøkelse Lenke til kommentar
Penny Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Takk for korreksjon! Tittet på kalkulatoren på siden du lenket til, det norske avgiftssystemet fremstår jo nesten som enkelt i forhold til det danske med alle sine mer eller mindre velbegrunnede fradrag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå