Dagsbergs Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Hallo! Har veldig lyst på den nye Cagiva Mito'en, men er litt usikker på hvordan holdbarheten på denne er?(Skal være orginal) Har lite lyst til å skru på en ny sykkel Har hørt at den skal være blant de som går best orginalt og synes den ser utrolig rå ut(f.o.m 08) Synes dere den er verdt ca 10 000 mer enn Yamaha yzf 125? Setter veldig pris på innspill! Endret 8. mars 2009 av Dagsbergs Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Har en 2007 Cagiva Mito selv, og har generell god kunnskap innen Mito, så er bare å spørre om ting. Holdbarheten på SP525 er veldig god, har man den orginal, er det svært få ting man trenger å gjøre, i og med det er en totakter. Det eneste du trenger å gjøre isåfall, er å fylle på girolje, motorolje, bytte plugg og slike ting. Egentlig ikke noe mer enn det man trenger å gjøre på firetaktere. Cagiva Mito SP525 går bra orginalt ja, men langt ifra så bra som om den er trimmet såklart. Man må også ha i tankene at firetakterne kryper oppover i ytelse, så man vil ikke kunne dra en f.eks YZF-R125 så bra som man vil tro. Ja, jeg synes absolutt at den er verdt de 10k ekstra den koster enn YZF-R125. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Høres veldig bra ut Er det fortsatt sånn at totaktere, i dette tilfellet mito, har litt bedre akselerasjon enn f.eks Yzf-125? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 I bunn/mellomregisteret går de nok likt, men Mito'n tar noe igjen på toppregisteret. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Ok Hvordan passer størrelsen på Mito'en for en på rundt 1,80? Er den mindre Aprilia RS? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Mito og RS er omtrent like store. For en person på 180 så det ikke noe som helst problem med enten RS eller Mito. Er selv 185. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 I bunn/mellomregisteret går de nok likt, men Mito'n tar noe igjen på toppregisteret. 4-takterne er nok sprekere i bånn og mellom enn Mito. Effektkurven er nok uansett nokså likt, begge syklene har maks effekt på toppen av registeret. Ok Hvordan passer størrelsen på Mito'en for en på rundt 1,80? Er den mindre Aprilia RS? Passer. Den er mindre i størrelse enn RS 99-05. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 4-takterne er nok sprekere i bånn og mellom enn Mito. Effektkurven er nok uansett nokså likt, begge syklene har maks effekt på toppen av registeret. Passer. Den er mindre i størrelse enn RS 99-05. Det har ikke kommet så langt for 4 takterne at de er sprekere enn en orginal 2 takter Mito. Den er nok ikke mindre nei. Har sett en RS og SP525 stående ved siden av hverandre, så der tar du feil. SP525: Mål: Akselavstand: 1375 mm. Lengde: 1980 mm. Bredde: 760 mm. Setehøyde: 760 mm. RS99-05: Mål: Akselavstand: 1345 mm. Lengde: 1955 mm. Bredde: 720 mm. Setehøyde: 805 mm. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Får mer og mer lyst på den sykkelen Hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe Yzf, men når jeg fikk se SP525 på mc-messa ble jeg veldig i tvil. Eneste ulempen slik jeg ser det, er at den koster 10K mer. Får nok belage meg på å spare litt i tiden fremover Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 4-takterne er nok sprekere i bånn og mellom enn Mito. Effektkurven er nok uansett nokså likt, begge syklene har maks effekt på toppen av registeret. Passer. Den er mindre i størrelse enn RS 99-05. Det har ikke kommet så langt for 4 takterne at de er sprekere enn en orginal 2 takter Mito. Den er nok ikke mindre nei. Har sett en RS og SP525 stående ved siden av hverandre, så der tar du feil. SP525: Mål: Akselavstand: 1375 mm. Lengde: 1980 mm. Bredde: 760 mm. Setehøyde: 760 mm. RS99-05: Mål: Akselavstand: 1345 mm. Lengde: 1955 mm. Bredde: 720 mm. Setehøyde: 805 mm. Hah? Mener du det er forskjell i ytelse på 15 hesters 2-taktere og 4-taktere? Jeg tenkte på gamletypen Mito (94-07). Har ikke sett SPen ved siden av RS enda. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Såklart er det forskjell. Det er snakk om to motorer med totalt forskjellig oppbygning. Det er ikke snakk om store forskjeller, men det er absolutt en forskjell. Endret 12. mars 2009 av Scotty Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hva legger du egentlig i det du sa: "Det har ikke kommet så langt for 4 takterne at de er sprekere enn en orginal 2 takter Mito." Hva er "sprekere"...? Jeg ville tro at dette hadde med ytelse og hestekrefter å gjøre, men nå etter at du begynner å snakke om oppbygninga er jeg neimen ikke sikker lenger. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Sprekere har med ytelse å gjøre ja. Selv om en 2 takts motor og en 4 takts motor har begge 100hk, så yter de forskjellig. Eldre 4 taktere var tregere enn dagens 4 taktere, så de har tydeligvis utviklet seg litt, men fortsatt ikke nok til å kunne ta de sprekeste 2 takterne, orginal eller ei. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skjønner virkelig ikke hvor du har dette fra. En motor med en maksimal ytelse på 25hk har 25 hk, uavhengig av om det er en totakter eller firetakter. Hvordan var de eldre firetakterne tregere? Jeg for min del syns f eks CB 125 fra 80-tallet er like treg som en moderne CBR. Ca lik akselerasjon også (jeg tok CBR-en opp til 100). Hvorfor tror du en totakter drar firetakterne uansett, med like mye krutt under tanken? Og hva mener du med "sprekeste 2 takterne, original eller ei". En orignal(plombert) totakter er da absolutt ikke sprek! En R125 og Mito med begge 15 hester vil gå veldig likt i akselerasjon, såfremt vekt og aerodynamikk er på linje med hverandre selvfølgelig. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skjønner virkelig ikke hvor du har dette fra. En motor med en maksimal ytelse på 25hk har 25 hk, uavhengig av om det er en totakter eller firetakter. Hvordan var de eldre firetakterne tregere? Jeg for min del syns f eks CB 125 fra 80-tallet er like treg som en moderne CBR. Ca lik akselerasjon også (jeg tok CBR-en opp til 100). Hvorfor tror du en totakter drar firetakterne uansett, med like mye krutt under tanken? Og hva mener du med "sprekeste 2 takterne, original eller ei". En orignal(plombert) totakter er da absolutt ikke sprek! En R125 og Mito med begge 15 hester vil gå veldig likt i akselerasjon, såfremt vekt og aerodynamikk er på linje med hverandre selvfølgelig. tror ikke du har kjørt båt før. prøv en 10 hester firetakt og en 10 hester totakt så kan du komme tilbake og si hvilken som gikk best. dette gjelder netsten alle motorer. en 2 takter er kjappere selv om deet er like mange hester, men 4 takt tar innpå. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skjønner virkelig ikke hvorfor du tror at det er kun hk som teller. Ta feks en wankel motor mot en vanlig rekkemotor. Wankel motorene mazda har i rx7 og rx8 er jo kun 1.3l, men likevel har de rundt 200hk. Tar du en vanlig rekkemotor med samme volum så yter den vel rundt 100hk. Og feks en 2l med 400hk og en på 4l med 400hk, det er ikke det samme selv om de har samme antall hk. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 men på en lett mc så har den uansett 125cc bortsett fra gamle 100cc. og en 15 hk 2 takt og en 15 hk 4 takt 125cc så går 2 takten bedre. selfølgelig 4 takterene blir bedre, men de tar fortsattt i 2 takterne. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skjønner virkelig ikke hvor du har dette fra. En motor med en maksimal ytelse på 25hk har 25 hk, uavhengig av om det er en totakter eller firetakter. Hvordan var de eldre firetakterne tregere? Jeg for min del syns f eks CB 125 fra 80-tallet er like treg som en moderne CBR. Ca lik akselerasjon også (jeg tok CBR-en opp til 100). Hvorfor tror du en totakter drar firetakterne uansett, med like mye krutt under tanken? Og hva mener du med "sprekeste 2 takterne, original eller ei". En orignal(plombert) totakter er da absolutt ikke sprek! En R125 og Mito med begge 15 hester vil gå veldig likt i akselerasjon, såfremt vekt og aerodynamikk er på linje med hverandre selvfølgelig. tror ikke du har kjørt båt før. prøv en 10 hester firetakt og en 10 hester totakt så kan du komme tilbake og si hvilken som gikk best. dette gjelder netsten alle motorer. en 2 takter er kjappere selv om deet er like mange hester, men 4 takt tar innpå. Jeg forstår hva du mener. Du tenker mer på hvor "hissig" den er. Der er selvfølgelig totakteren suveren, men når først turtallet og alle hestene er på plass, er de da like raske? du har forøvrig rett i at jeg ikke har kjørt så mye båt, så skal ikke uttale meg så veldig. Skjønner virkelig ikke hvorfor du tror at det er kun hk som teller. Ta feks en wankel motor mot en vanlig rekkemotor. Wankel motorene mazda har i rx7 og rx8 er jo kun 1.3l, men likevel har de rundt 200hk. Tar du en vanlig rekkemotor med samme volum så yter den vel rundt 100hk. Og feks en 2l med 400hk og en på 4l med 400hk, det er ikke det samme selv om de har samme antall hk. Herre. Hvorfor blander du inn wankel og otto-motorer? jeg VET at wankelene i teorien har dobbelt så mye hk pr ccm som en stempel-motor, men det er ikke poenget. Toppeffekten er den samme på 2literen og 4literen, men pga 4literen sannsynligvis har mye mer newtonmeter vil den nok oppleves som sprekere. Men nå er det ikke 125ccm og 250ccm-sykler vi sammenligner, så hvorfor dra inn dette? men på en lett mc så har den uansett 125cc bortsett fra gamle 100cc. og en 15 hk 2 takt og en 15 hk 4 takt 125cc så går 2 takten bedre. selfølgelig 4 takterene blir bedre, men de tar fortsattt i 2 takterne. hvor går den bedre? på papiret, opplevelsen, toppfart? Jeg har kjørt mange lett-sykler, og jeg kan si det slik at R125 IKKE går noe dårligere enn RSen min når den var plombert! Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Tusen takk for mange gode svar! Min erfaring med 2t og 4t (crossykler) er iallefall at 2 t kan dras lengre og er friskere ved høyt turtall. Derfor synes jeg det virker som en 2t går bedre. På den andre siden, så var 4t en del "seigere" og tålte mer før den ble stoppet i bakker o.l. Føler at jeg ikke har særlig bruk for det sistnevnte på veien Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Sant nok. Anbefaler selv totakter om du har tenkt å trimme litt. Skal du kjøre originalt ser jeg ikke problemet med en firetakter så lenge den går like godt som totakteren. Mest pga bensinforbruket. Lyden på totakterne er jo mye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå