Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge, kan den få fornuftig innhold?

Anbefalte innlegg

Jeg har studert mer enn nok økonomi. Men jeg vet også en ting eller to om lønnsforhandlinger i Norge. Virkeligheten er ikke slik du presenterer den. Når det gjelder rørleggere og elektrikere, så reguleres deres lønn av en tariffavtale mellom henholdsvis NHO/BL på den ene siden og LO/FF på den andre. Tilsvarende fastsettes også lønninger innen sykepleien via tariff. Og i den prosessen er det flere faktorer enn 'markedet' som avgjør utfallet.

Å hevde at "innenfor private yrker bestemmes lønn nesten utelukkende av tilbud og etterspørsel", slik noen her inne gjør, er direkte falskt. Hør med både LO eller NHO; jeg tror ingen av dem ville ment den påstanden medfører riktighet. For noen er innslaget av markedsbasert lønn viktigere enn andre, men dette er knapt hovedregelen.

Og jeg gjentar at jeg aldri har hevdet at tilbud/etterspørsel er irrelevant. Det jeg påpeker er at det er direkte galt å hevde at lønnsfastsettelse for de fleste yrkesgrupper i Norge er en ren markedsprosess, med tanke på den lange tradisjonen vi har for kollektive lønnsforhandlinger og -fastsettelse, ie tariff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har studert mer enn nok økonomi. Men jeg vet også en ting eller to om lønnsforhandlinger i Norge. Virkeligheten er ikke slik du presenterer den. Når det gjelder rørleggere og elektrikere, så reguleres deres lønn av en tariffavtale mellom henholdsvis NHO/BL på den ene siden og LO/FF på den andre. Tilsvarende fastsettes også lønninger innen sykepleien via tariff. Og i den prosessen er det flere faktorer enn 'markedet' som avgjør utfallet.

Å hevde at "innenfor private yrker bestemmes lønn nesten utelukkende av tilbud og etterspørsel", slik noen her inne gjør, er direkte falskt. Hør med både LO eller NHO; jeg tror ingen av dem ville ment den påstanden medfører riktighet. For noen er innslaget av markedsbasert lønn viktigere enn andre, men dette er knapt hovedregelen.

Og jeg gjentar at jeg aldri har hevdet at tilbud/etterspørsel er irrelevant. Det jeg påpeker er at det er direkte galt å hevde at lønnsfastsettelse for de fleste yrkesgrupper i Norge er en ren markedsprosess, med tanke på den lange tradisjonen vi har for kollektive lønnsforhandlinger og -fastsettelse, ie tariff.

Lønnen blir ikke fullstendig basert på tilbud/etterspørsel, men i veldig stor grad og det er positivt også. Derfor hvis sykepleierene skal ha høyere lønn må færre søke til sykepleierlinjen. Det har ihvertfall ingenting med at de får lav lønn på grunn av at de er kvinner.

Lenke til kommentar
Lønnen bestemmes ikke etter hvor hard den er. Lønnen bestemmes etter tilbud og etterspørsel og for øyeblikket er det ikke noe problem med rekruteringen innenfor kvinneyrker annet enn lærere. At de utdanner seg til feil yrket for de takke deg selv for. Selv om de sier at det mangler sykepleiere er det ingen alvorlig mangel.

Tja, jeg syns like fult at vi meget vel kan øke sykepleieres lønn. Enkelt og greit fordi de fortjener det.

Både i Norge og England er det et marked for leger utenom det offentlige, det er det ikke for hjelpepleiere.

Det stemmer, men de private legene er faktisk en svært liten minoritet i Norge. Hvilken innvirkning det har virker usikkert.

Simon Aldra: Høyere lønn i en offentlig yrkesgruppe fordi de fortjener det i forhold til arbeid/utdanning de gjør/tar er helt greit. Men det blir feil å skal tvangsøke lønnen på private jobber fordi det er mer kvinner enn menn der.

Der er vi helt enige.

:)

Lenke til kommentar

Det jeg funderer mest på nå når det gjelder feminismen ( ikke akkurat at jeg går å tenker på det hele tiden ), er at de feminister som kastet sine bh,er på slutten av 60-tallet må vel angre på det i dag?

Skulle tro de hadde bruk for sine bh,er nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...