Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge, kan den få fornuftig innhold?

Anbefalte innlegg

Jeg syter ikke, jeg bare lurer på hva kvinner generelt må gjennom. Hva som er så fælt at alle kvinner må ha beskykttelse av både stat og organisasjoner.

Poenget er at menn som regel er ledere. Og menn ansetter menn, slik er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at det er den generelle oppfattelsen. Jeg kan være med på at dersom 2 kandidater stiller likt, bør de ta kvinnen. Jeg synes de uansett bør velge den som er best kvalifisert.

Jeg kan godt ha en saklig diskusjon rundt hva kvinner må gjennom, og hvorfor dem ikke bør finne seg i dette, men det er vanskelig når den eneste kvinnen som har tatt del i diskusjonen ikke er veldig interessert i å bidra.

Lenke til kommentar
Lik lønn for likt arbeid, ja. Lik lønn for lik utdannelse, nei. Det kommer selvsagt an på hva du velger å jobbe med. Lik lønn utover arbeidsoppgaver er ikke kvinnekamp. Det er kommunisme.

Kunne ikke vært mer enig. Så forsiden på avisen her på kvinnedagen hvor de sammenlignet et søskenpar som begge hadde tatt like lang utdannelse men fikk forskjellig lønn. Er jo helt absurd å klage på. For det første hadde begge tatt en bachelor utdannelse, selvfølgelig varte utdanningen like lenge. Og for det andre så hadde dama utdannet seg til noe helsegreier og mannen til sivilingienør. To vidt forskjellige yrker. Om dama hadde tatt samme utdannelsen men fikk mindre lønn kunne jeg ha skjønt det. Men fy faen altså, hva er det de ønsker? Lik lønn for alle uansett yrke? Er jo helt absurd og kvalmende.

Lenke til kommentar

Det er for meg åpenbart at menn tjener en del mer fordi de er mer villig til å ta risker, starte egne foretak, satse på høye stillinger etc, mens mange kvinner ser seg fornøyd med å lære vekk samfunnsfag på barneskolen med lektorutdannelse. Men kvinner har problemer med å komme inn på det private arbeidsmarkede pga at det er dominert av menn. Det samme gjelder for mange innvandrere også tror jeg.

Lenke til kommentar
............For det første hadde begge tatt en bachelor utdannelse.......

.......Og for det andre så hadde dama utdannet seg til noe helsegreier og mannen til sivilingienør. To vidt forskjellige yrker...........

Jeg er helt enig med inlegget ditt men for å "pirke litt" så er vel sivilingenør en masterutdanning og ikke bachelor. Bachelor kalles vel bare for ingenør.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Det som kalles kvinnekamp er vel egentlig et spørsmål om bedre lønn i typiske kvinneyrker der kvinner dominerer de arbeidende.

Det er meg ikke fremmed, faktisk. Sykepleiere fortjener bedre lønn. Fordømt hard jobb.

Dette kommer ikke av seg selv så lenge det forblir et statlig monopol.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe problem, nei. Det er bare å sette opp lønnen. I land der det ikke er noe statlig monopol er det fortsatt ingen gullgruve å være sykepleier, det er bare å se på USA for å konstatere det.

Dessuten tjener leger like godt, om ikke bedre, i Storbriannia som i USA.

Så noen naturlig korrelasjon er det ikke. Det som er en naturlig korrelasjon er at statlige jobber i større grad enn private jobber er trygge jobber. Men det har ikke så mye med lønn å gjøre.

Lenke til kommentar
Det som kalles kvinnekamp er vel egentlig et spørsmål om bedre lønn i typiske kvinneyrker der kvinner dominerer de arbeidende.

Det er meg ikke fremmed, faktisk. Sykepleiere fortjener bedre lønn. Fordømt hard jobb.

:)

Lønnen bestemmes ikke etter hvor hard den er. Lønnen bestemmes etter tilbud og etterspørsel og for øyeblikket er det ikke noe problem med rekruteringen innenfor kvinneyrker annet enn lærere. At de utdanner seg til feil yrket for de takke deg selv for. Selv om de sier at det mangler sykepleiere er det ingen alvorlig mangel.

Lenke til kommentar

Camlon, lønnsfastsettelse i Norge er ikke primært er spørsmål om tilbud og etterspørsel, og har aldri vært det (det betyr ikke at det er irrelevant, langt der i fra). Spesielt ikke innenfor yrker som sykepleier, eller innen industrien. Altså er det ikke noe marked som har bestemt at slik skal det være.

Lenke til kommentar
Camlon, lønnsfastsettelse i Norge er ikke primært er spørsmål om tilbud og etterspørsel, og har aldri vært det

Hvorfor tjener rørleggere og elektrikere så godt da? kan det ha noe med tilbud etterspursel kansje?

Når det gjelder ingenører f.eks er det vel en kombinasjon av utdanning og tillbud/etterspørsel som bestemmer lønnen (de er etterpurt og hvis noen skal gidde å utdanne seg til ingenører istedenfor fagarbeidere innen samme yrke må de få litt bedre lønn)

Litt mer on topic så begynner tillogmed noen gamle feminister nå og se hvem som blir diskriminert i dagens samfunn og hykleriet og kjønnskampen/maktkampen feministene i dag driver:

Slutt å hakke på mannfolka! (fra den gamle feministen Doris Lessing)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

:)

Enig. Men det blir helt galt å lage kvinnesak ut av at lønnen i bestemte yrker er lav. Med mindre det er slik at mannlige sykepleiere tjener mer enn sine kvinnelige kolleger, har ikke lønnsnivået blant sykepleiere noe å gjøre i et 8. mars-tog.

Lenke til kommentar

Simon Aldra: Høyere lønn i en offentlig yrkesgruppe fordi de fortjener det i forhold til arbeid/utdanning de gjør/tar er helt greit. Men det blir feil å skal tvangsøke lønnen på private jobber fordi det er mer kvinner enn menn der.

Camlon, lønnsfastsettelse i Norge er ikke primært er spørsmål om tilbud og etterspørsel, og har aldri vært det (det betyr ikke at det er irrelevant, langt der i fra). Spesielt ikke innenfor yrker som sykepleier, eller innen industrien. Altså er det ikke noe marked som har bestemt at slik skal det være.

Nei vel? Inennefor offentlige yrker er det litt annerledes, men innenfor private yrker bestemmes lønn nesten utelukkende av tilbud og etterspørsel.

flesvik: ja, en liten feil der ja :)

Lenke til kommentar

I yrker som f.eks. ingeniør-yrker, så finnes jo dem i både offentlig og privat sektor. For at man skal få ingeniører i offentlig sektor (nyrekrutering) må lønnen være konkurransedyktig med hva dem vil få i privat sektor. Slik styres det markedet.

Nå finnes det vel private stillinger for sykepleiere også, men etter hva jeg vet er det mindre vanlig. For andre typiske kvinneyrker, som førskolelærer, har det vel mindre å si på lønna om du jobber i en privat eller offentlig barnehage? Jeg er blank her, men der kan kanskje andre opplyse oss?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
De aller fleste typiske kvinneyrker er dårlig betalt, nettopp fordi de historisk har vært kvinneyrker.

Dei hardaste jobbene er dårligst betalt, ikkje fordi det er kvinneyrker.

Faktisk er påstanden din heilt feil.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har studert økonomi, men i yrker fungerer det slik. Hvis du gir for høy lønn vil det føre til at for mange vil søke på utdanningen eller enda verre skaffer seg utdanningen. Hvis du gir for lav lønn vil det føre til arbeidsledighet. Dermed er det en lønn som er mest effektiv. Det beste iforholdtil markedet er å ha lønnen på dette nivået, og ikke gi kunstig høyere eller lavere lønn til noen grupper som staten har en tendens til å gjøre.

Lønn bestemmes ikke etter hvor mye utdanning eller hvor hard utdanningen den er. Forskjellen ligger i at linjer som er harde fører ofte til at færre kommer seg igjennom eller søker og dermed blir tilbudet mindre. Å gi noen høyere lønn fordi man synes de fortjener det er bare tullete og skader den norske økonomien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...