Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, budsjett på 10 000,-


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å begynne som hobbyfotograf, har lest på forumet og diverse tester, men føler jeg burde spør for å bli sikker på hva jeg skal velge.

 

Har planer om å skaffe et kamera til å ta bilder av det meste, men mest bilder i skumring eller hva jeg skal kalle det. Har sett mye på D90, men føler ikke behov for video funksjonen, å er heller ikke sikker på om det er like bra for denne type bilder. Kameraet skal også ha god kvalitet på bildene, men det rekner jeg med de fleste har idag, så hvis dere har noen gode forslag hadde det vært bra.

 

M.v.h Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tolker dette i retning av kamerahus+objektiv. D90 er bra, video funksjonaliteten trenger du ikke bruke - ingen som tvinger deg ;)

 

Om du er helt ny kan det selvsagt være smart å se på billigere modeller, så kan du heller svi av mer på objektiv (f.eks 16-85 VR). Optikken betyr mer enn kamerahus uansett. Kan være at kamera fra andre produsenter også vil være greit å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ja det er pakkeløsning budsjettet er tenkt på.

 

Hehe, vet jeg ikke trenger bruke det, men det gjør jo at kameraet koster litt ekstra hvis jeg ikke tar feil.

 

Tja, Sony er vel bra det også, men magefølelsen sier retning Nikon og Canon.

 

Ja har tenkt å stikke innom en butikk å få følt å sett litt, men trenger litt å vite hva jeg skal se etter.

 

Mener å ha lest en plass at D90'en ikke er så god i mørket, men dette har vel også mye med linsen å si?

Endret av Ørnen
Lenke til kommentar
Mener å ha lest en plass at D90'en ikke er så god i mørket, men dette har vel også mye med linsen å si?

D90 leverer veldig bra på opp til ISO3200, kombinerer man dette med f/1.4 objektiv så tror jeg ikke du burde ha spesielt store problem håndholdt i "mørket". Objektiv med VR hjelper også her. D90 er faktisk veldig bra i mørke, så det du har lest stemmer ikke (selvsagt er D700 og D3 bedre, men det er også prisen).

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Ja det er pakkeløsning budsjettet er tenkt på.

 

Hehe, vet jeg ikke trenger bruke det, men det gjør jo at kameraet koster litt ekstra hvis jeg ikke tar feil.

 

Tja, Sony er vel bra det også, men magefølelsen sier retning Nikon og Canon.

 

Ja har tenkt å stikke innom en butikk å få følt å sett litt, men trenger litt å vite hva jeg skal se etter.

 

Mener å ha lest en plass at D90'en ikke er så god i mørket, men dette har vel også mye med linsen å si?

Det har nok mer med objektivet å si. Og om linsen om du bruker noe mørkt, eller noe gråfilter eller generelt noe som gjør alt mørkere.

 

Kanskje du mener det med støy i skygger og slik? Nå skal jo ikke jeg tørre å si så mye da jeg ikke har noen spesiell kompetanse med Nikon D90, men jeg hadde en gang D80 og det var et alletiders kamera.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjørt på noe av dette (brukt):

Canon 40D med Tamron 17-50mm f/2.8 / Canon 70-200mm f/4 L

Nikon D80 med Nikkor 16-85mm VR

Canon 450D med kitobjektivet Canon 18-55mm og Canon 55-200mm

 

Uansett, det jeg mener er at du bør sterkt vurdere enten Canon 40D eller Nikon D80, da du får begge for en veldig god penge, altså mye for pengene.

Siden det høres ut som om du ikke har drevet så mye med det her så anbefaler jeg deg å starte litt i det småe og ikke kjøpe dyrt med en gang. Der er 40D og D80 ganske fine, disse er også erstattede semi-proffe kameraer. Det jeg vil få fram her er at det heller er lurt å kjøpe et hus, og etterhvert kjøpe optikk ettersom det etterhvert blir begrensinger.

Jeg vet ikke hva du skal ta bilde av, men 70-200mm f/4 L fra Canon er noe av det skarpeste Canon har å by på når det gjelder zoom-objektiver. Og den vil derfor egne seg veldig godt til portretter og kanskje litt tele (fugler, småspionering, bybilder osv.)

Men om du skal ta bilder av landskap, natur og egentlig alt som ikke har noe med å ville komme nær på ting uten å være nærme, så er det jo vidvinkel du skal ha deg, eller standardzoom (kitobjektivet 18-55mm IS/VR både fra Canon og Nikon er faktisk veldig gode, men det er jo ikke det beste du får, det fungerer utmerket på de ikke-semiproffe og proffe modellene.)

 

Husk: Det er ikke kameraet som tar bilder, det er du!

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Mener å ha lest en plass at D90'en ikke er så god i mørket, men dette har vel også mye med linsen å si?

D90 leverer veldig bra på opp til ISO3200, kombinerer man dette med f/1.4 objektiv så tror jeg ikke du burde ha spesielt store problem håndholdt i "mørket". Objektiv med VR hjelper også her. D90 er faktisk veldig bra i mørke, så det du har lest stemmer ikke (selvsagt er D700 og D3 bedre, men det er også prisen).

 

- Eneste problemet er vel hvis man vil ha en lyssterkt normalzoom til D90 og fremdeles ha VR. Det er faktisk ganske dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør vurdere kameraer fra andre produsenter enn Canon og Nikon.

-Men mindre det er noe ved deres system som du MÅ ha ( f.eks. optikk ), og som andre systemer ikke tilbyr. -Eller om du har tilgang til godt Canon-/Nikonutstyr som du kan låne fra venner, familie eller arbeidsgiver.

 

Olympus/Panasonic, Pentax, Samsung og Sony har alle bildestabilisator i kamerahuset, noe jeg betrakter som en stor fordel. Det betyr at du får bildestabilisering med all optikk du setter på huset.

 

Canon og Nikon tilbyr noen objektiver med bildestabilisator (IS/VR), men utvalget er begrenset, særlig på lyssterk optikk. De har tilsammen 3 (!) bildestabiliserte zoomobjektiver med blender f/2.8, og de koster flesk.

Canon og Nikon, objektiver med IS/VR og f/2.8:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

Eksempel: Canon 17-55/2.8 IS koster 6000,- kr. mer enn Tamron 17-50/2.8. Optisk er forskjellene små.

 

Et hus fra Olympus/Panasonic, Pentax, Samsung eller Sony (Konica-Minolta) med en god normalzoom fra Tamron (17-50/2.8), Sigma (18-50/2.8) eller husprodusenten, er en god startpakke å bygge videre på.

 

Ellers så synes jeg AsbjørnH har et godt råd:

"Siden det høres ut som om du ikke har drevet så mye med det her så anbefaler jeg deg å starte litt i det småe og ikke kjøpe dyrt med en gang."

-Kjøp et rimelig kamerahus + et kvalitetsobjektiv i normalområdet.

(... og sett resten av pengene på sparekonto til du vet hva mer du trenger.)

Nye kameramodeller kommer flere ganger i året, så de blir fort "gamle" og utdaterte.

Kvalitetsobjektiver derimot, har nærmest evig liv og er svært ettertraktet på bruktmarkedet.

 

Kamerahus fra Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung og Sony med bildestabilisator:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

 

Endring: Panasonic

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje utvide utvalget ja Ronny1. Har ikke utstyr ifra før, så for meg er det det samme hva merke som står på, er bare ikke kjent med merkene. Og også som AsbjørnH sier at jeg burde satse på noe litt billigere siden jeg ikke har drevet på med fotografering før. Så jeg får kikke litt til å se hva jeg finner, men er ikke lett å velge gitt, mye bra ute på markedet.

Lenke til kommentar

-Og kjøp gjerne brukt. Tapet blir da minimalt når du velger å oppgradere huset.

Bruktmarkedet på foto.no er et bra sted å lete.

 

Prisen er typisk 70% av dagens laveste butikkpris. Enda lavere på utgåtte modeller. Det er lov å prute.

Velg gjerne et kamera som er kjøpt i Norge og som det fremdeles er garanti på.

 

Her er noen utvalgte annonser fra foto.no. Alle kameraene har bildestabilisator i hus:

Olympus E-510 (erstattet av E-520): http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=104549

Sony A 300 (?): http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=103766

Pentax K10D (erstattet av K20D): http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=103809

Pentax K100D (erstattet av K200D): http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=98265

Samsung GX-10 (erstattet av GX-20): http://www.akam.no/bruktmarked/annonse/5024

 

De er alle gode kameraer. -Og mer enn gode nok for en nybegynner.

Nyere modeller er bare marginalt bedre, og erstattes snart av modeller som igjen bare er marginalt bedre.

 

Endring: Erstatningsmodell.

Endring II: Lagt til Samsung

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Oisann!

Beklager, for at jeg la ut linken til egen annonse!

*unnskyldningen min er at jeg såg alle de andre linkene og ikke har lest gjennom retningslinjene på alt for lenge... Beklager igjen!

_____________________________________________________________

Ontopic:

Uansett hviket merke du skulle gått for så hadde du nok blitt fornøyd. Men personlig så vil jeg faktisk annbefalt deg Nikon/Canon av noen enkle grunner.

 

*De har vært lengst i bransjen og bygget opp veldig kraftige merkenavn. Dette er viktig dersom du skal selge videre noe til venner og bekjente. Nikon/Canon er lettsolgte.

 

*Det er flere som har disse og lettere å låne til seg opptikk eller kjøpe ifra de!

 

*De er som oftest i toppen av det meste av tester.

 

*Bruktutvalget er mye større. Spesielt på optikk. Dette gjelder ikke bare brukt men nytt også! Noe jeg ser på som veldig viktig!

Sjekk ut hvilken som helst salgside i Norge. Tipper at minst 90% av alt som selges er canon/nikon!

 

*Det er mange som rett og slett ikke vil ha annet enn disse merkene. Det har jeg merket godt siden jeg tidligere har solgt SLR og optikk ;)

 

Det var bare for å nevne LITT.

 

 

Men tanke på budsjettet ditt så ville jeg annbefalt brukt. Maks 5000 på kamerahus.

Optikk er opp til deg, men en 18-200 med bildestabilisator+ en 50mm f1.8 kan være en grei start for en nybegynner som ikke helt vet hva man liker. Da finner man ut hvilke brennvidder man liker best mellom 18-200 og det kan gjøre det lettere dersom man skal kjøpe bedre optikk i fremtiden. 50mm f1.8 gir deg muligheten til å bruke lyssterk optikk og man lærer å bruke beina som zoom. Samme kvalitet som proff optikk men til ca. en tusenlapp.

 

Optikk har ofte et lite verdifall så lenge det er brukt. Etter det så holder det seg veldig bra.

Kamerahus bare faller og faller i verdi. Derfor ville jeg ikke kjøpt nytt til f.eks 5000-7000 med ditt budsjett og erfaring.

Kamerabøker gir mye lærdom for lite penger sammenlignet med å kjøpe utstyr.

 

En konkret annbefaling fra meg vil være et Nikon D200. Dette er et kamera som har alt du trenger og som du kan vokse mye på! Det har en fantastisk byggekvalitet, ergonomi og det tar supre bilder. Pga. at "alle" skal ha D300 eller enda bedre så det blitt mange av disse til salgs og prisene er presset lavt!

Utvalget av D200 er ganske stort! De siste dagene så har det tatt helt av med D200 som er lagt ut for salg på foto.no Dette gjør at alle setter ned prisene ;)

D200 med en del tilbehør er nå presset ned til under 5000

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...utstyrtypeid=47

Lenke til kommentar

DonaldR: "De (Canon & Nikon) har vært lengst i bransjen ..."

-Det er vel ikke helt sant. -Og bør uansett ikke være utslagsgivende for kameravalget.

 

Canon ble stiftet i 1937.

Nikon ble stiftet i 1917.

Olympus ble stiftet i 1919.

Pentax ble stiftet i 1919.

Samsung ble stiftet i 1938. Samarbeider med Pentax om digitale speilreflekskameraer.

Konika Minolta ble stiftet i 1873. Sony (1946) overtok kameradivisjonen i 2006, og viderefører fatningen.

Kilde: Wikipedia.

De er alle erfarne kamera- og optikkprodusenter med tradisjoner, som er i stand til å levere utmerkede produkter. Men Canon og Nikon er STØRST på kameramarkedet. Det viser tydelig igjen på bruktmarkedet.

 

En annen fordel med Canon og Nikon som DonaldR ikke nevner, er at rimelig 3.partsoptikk (Sigma, Tamron, Tokina, ...) først kommer med Canon- og Nikonfatning (fordi disse er størst).

Det kan gå både vinter og vår før objektivene kommer med fatning til Olympus, Pentax eller Sony, -om de i det hele tatt kommer.

 

Endring: Årstall, selvsagt ...

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...