Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

(Løst) Flytte modem/ruter i huset, hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har en trådløs ruter/modem fra telenor stående i gangen ved ingangspartiet. Jeg spiller en del over internett og vil gjerne ha kablet netverk til ruteren, men det er uaktuelt å trekke en kabel gjennom hele huset fra ruteren.

Men jeg har telefonlinjer lagt opp rundt i hele huset, med et utak rett der hvor pcen står, og det ville vært fint om jeg kunne koble ruteren til den, eller eventuelt hente nettverk rett fra veggkontakten.

Slik ser det ut der hvor vi får internett/telefonlinje inn i huset, og der ruteren står:

En ledning kommer ut av veggen som går inn til en spillter, fra splitteren går det en ledning fra telefonporten på spitteren og inn i en nettverksport i veggen (ett lite hvitt panel med to nettverksporter), og en ledning fra modemporten på splitteren og inn i ruteren. :yes:

Lurer på om det i det hele tatt går ann å flytte ruteren, eller å ta ut nettverk rett fra veggkontakten?

Og vist det går, hvor skal splitteren og ruteren stå, og i hvilken rekkefølge?

Håper på svar :D

Endret av Ezzpena
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

jeg har en trådløs ruter/modem fra telenor stående i gangen ved ingangspartiet. Jeg spiller en del over internett og vil gjerne ha kablet netverk til ruteren, men det er uaktuelt å trekke en kabel gjennom hele huset fra ruteren.

Men jeg har telefonlinjer lagt opp rundt i hele huset, med et utak rett der hvor pcen står, og det ville vært fint om jeg kunne koble ruteren til den, eller eventuelt hente nettverk rett fra veggkontakten.

Slik ser det ut der hvor vi får internett/telefonlinje inn i huset, og der ruteren står:

En ledning kommer ut av veggen som går inn til en spillter, fra splitteren går det en ledning fra telefonporten på spitteren og inn i en nettverksport i veggen (ett lite hvitt panel med to nettverksporter), og en ledning fra modemporten på splitteren og inn i ruteren. :yes:

Lurer på om det i det hele tatt går ann å flytte ruteren, eller å ta ut nettverk rett fra veggkontakten?

Og vist det går, hvor skal splitteren og ruteren stå, og i hvilken rekkefølge?

Håper på svar :D

Såfremt kontaktene du har rundt i huset er til samme linja er det jo ikke noe problem. Tilhører kontaktene i veggen en annen linje så har du ett problem.

det vanlige er at det er en splitter som fordeler signal til telefon og modem. hvis du bare skal ha modemet tilkoblet og ingen telefon skipper du vel bare splitteren og telefon. Da kopler du bare ledning til modem i veggen og routeren i modemet. Må sjekke at kablene du har passer da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...