Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva kan gjøres med dårlig konsentrasjon?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

er det noe å gjøre med dårlig konsentrasjon? noen arbeidsteknikker eller noe slikt? mat som hjelper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trening er et av de beste virkemidlene. Fotball, styrketrening, langrenn.. det er egentlig samme hva, så lenge du trener to-tre ganger i uka. Kosthold er også viktig. Styr unna sukkerbombene. Nugatti ol., godteri generelt, brus, iste, lyst brød, etc er ting som skyter sukkerinnholdet i blodet i været og påvirker konsentrasjonsevnen betraktelig.

For å legge det fysiske grunnlaget for konsentrasjon bør du altså trene jevnlig og spise sunt; Grovbrød, leverpostei, kylling/kalkun-pålegg, frukt og grønnsaker, melk, og fisk, for å nevne noe.

Når det kommer til arbeidsmetoder er det vanskeligere å være konkret, fordi hjernen vår fungerer på sin egen måte. En universell ting som kan hjelpe er å forberede seg godt: Hva skal jeg jobbe med, hvilket utstyr trenger jeg, hva bør jeg ta først og sist etc. Lag deg gjerne et notat som du kan bruke for å holde oversikten. Sørg også for å ha en god temperatur, rundt 20 grader, i rommet, og godt med lufttilstrømning. Å ha noen å jobbe sammen med er ihvertfall noe jeg liker, for da kan man sette et felles mål for økten og jobbe sammen mot det, så tar man seg en velfortjent pause etterpå, før man begir seg ut på en ny økt.

Hvis du sliter med konsentrasjonen på skolebenken bør du kanskje også konferere med læreren din om hva som kan gjøres. Kanskje kan læreren strukturere timen bedre for å gjøre det mer oversiktlig?

Lenke til kommentar

Begynn å tren et par ganger i uken

Ha en jevn soverytme

Spis sundt med ikke så mange sukkerbomber(brus, sjokolade etc) skal du han noe på skolen, ikke kjøp bolle, kjøp heller rundstykke.

drikk vann

ta tran gjennom vinterhalvåret(det hjelper virkelig)

Det der er stort sett alt du trenger å gjøre. Ofte er det bare så enkle ting som for høyt sukkerinntak, noe som gjør deg trøttere. Eller kan det være dårlig døgnrytme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

har alltid trodd at sukker hadde en liten positiv effekt på konsentrasjonen, at det er derfor det er lov på tentamen.

Lenke til kommentar
har alltid trodd at sukker hadde en liten positiv effekt på konsentrasjonen, at det er derfor det er lov på tentamen.

Dette har jeg også hørt om tidligere, men det er en veldig grov feil. Sukker er bra for korte, intense energiutbrudd som ved styrketrening, men bieffekten er at man blir slapp og ufokusert etterpå og det egner seg derfor svært dårlig på skolebenken.

Azuredragon tok med jevn døgnrytme som et sentralt stikkord, det glemte jeg i min første post. I tillegg bør du også tillegge deg en jevn rytme i forhold til spising: Frokost, lunch, middag og kvelds til faste tider, og du kan gjerne spe på med et eple, banan eller noe annet sunt dersom du skulle ha behov for det underveis.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...