machonga Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg sliter med å komme i gang. Noen som kan komme med noen ledetråder? Oppgaven lyder: Gjør rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca. 700 til ca. 1500 og diskutér mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater. Pek på både økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle faktorer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg sliter med å komme i gang. Noen som kan komme med noen ledetråder? Oppgaven lyder: Gjør rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca. 700 til ca. 1500 og diskutér mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater. Pek på både økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle faktorer. Kristne land. Og det er faktisk dei einaste. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 1030 og slaget på Stiklestad kan du jo ha med, eneste jeg kan tenke på. Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Er et svært emne. Tar for seg vikingtiden og middelalderen. Noe av det viktigste vil jeg anta er innføring av kristendom, svartedauden og kalmarunionen. Ellers er det enormt mye annet viktig man kan nevne om norsk ekspansjon, vikingtokt, utfasingen av norrøn kultur osv. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
noodles Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Det er nemnd fleire gode moment her, men gløym berre ikkje samlinga av Noreg. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 1202 konflikten etter kong sverres død, se birkebeinere Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 1066, slaget ved stamford bridge, og betydningen av Hardrådes dødsfall. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Innføring av kristendommen og fordeling av makten mellom kongen og kirken er vesentlig her. I forhold til dette er det veldig nyttig at du leser om den norske bondestand, fordi de skiller seg vesentlig fra andre bønder lenger ned i Europa. Samtidig er det utrulig viktig at du tar variasjoner i den føydale strukturen, eller skal jeg si mangel på den føydale strukturen i Norge kontra resten av Europa. Dette er viktig variabel som hadde store konsekvenser i forhold til konflikt mønstret og samfunnets sammensetning. Du bør forklare hvordan den politiske maktfordelingen endret seg fra viking tiden. Hvem satt med den reelle politiske makten, hvordan fungerte byråkratiet, hvem dannet aristokratiet, hvordan var godset fordelt, hvem allierte seg med hvem, hvilke institusjoner eksisterte i perioden osv. Det er veldig mange ting man bør ta i betraktning for det skjedde faktisk utrulig mye i denne perioden. Endret 25. april 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå