Stabilisator Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hei, vi er 2-3 stk som har tenkt oss til USA til sommeren. Vi er mellom 22-23 år, og ingen av oss har vært i statene før. Planen er å sett av 4 uker av sommeren (rundt Juni/Juli) for å oppleve USA med leiebil. Har ikke tenkt å planlegge rute og overnatting i stor detalj, men vil i grove trekk planlegge ruta. Ser helst at ruten ikke blir for lang, må kunne stopp og være noen dager på plasser som virker passende. Vi har lyst å oppleve Texas, Grand Canyon, Las vegas, baseball/basket kamp, LA, deler av Route66 og ellers det "ekte" amerika (små tettsteder). Den ruten vi vurderer å ta er: Fly: Tromsø - Oslo Fly: Oslo - Miami (tilbringe noen dager i Miami) Fly: Miami - SanFran Bil: Leie bil i SanFran. Kjøre innom LA, LAS VEGAS, Crand Canyon, New Mexico, Texas, miami. Fly: Miami - Oslo Fly: Oslo - Tromsø Evt fly Oslo - LA for så å kjøre til Miami og fly hjem fra Miami. Flypris Tromsø - oslo t/r ca 1500 Oslo - Miami t/r ca 6500 Miami - SanFran ca 2000 Med dette innlegget håper jeg du kan dele dine erfaringer/tips angående - Leiebiler (Biler, Priser, leieselskaper, ting å tenke på etc) - Forslag til Reiserute - Fly - Ting som er verdt å få med seg - Budsjett (hvor mye må man regne med å bruke, har med student så vil prøve å holde budsjettet litt nede) - Og alt annet som kunne vært nyttig og unyttig å fått med seg. Mvh Mats. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg anbefaler deg å ta en titt her. http://www.overseastravel.no/index.php/Tur...anyon-2009.html Er nesten det samme reise programmet jeg tok når jeg var i statene, var med samme selskap. Starter i San Fran og ender opp i New york, meget bra tur var det. Mye å se Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Høres ut som en bra tur! Familien og jeg har hus i Lake City i Florida og har en del års erfraing rundt om på veiene i USA Noen ting som er verdt å tenke på er at leiebil i de aller fleste tilfeller blir dyrere siden dere er under 25 år. Sist jeg leide bil selv gjorde jeg det fra Hertz, men jeg husker dessverre ikke hvor mye ekstra jeg måtte betale. Når det gjelder fly anbefaler jeg Continental, såfremt de flyr dit dere vil selvsagt. Jeg har flydd med så lenge jeg kan huske, og hovedgrunnen til det er at de flyre direkte til Newark. Om de flyr direkte til Orlando vet jeg ikke, men vil tro det. Budsjett er vanskelig å si noe om, men jeg er rimelig flink til å svi av penger når jeg er der borte. Man snubler alltid over noe vi ikke har her i Norge som er tøft å ha ;P Faste ting jeg handler når jeg er der er sko, klær, filmer som er verdt å ha og ofte hardware og elektronikk. Priser på sånt kan dere jo også sjekke på forhånd og utifra egne behov kan dere få en viss pekepinn. Når dere er ute og kjører og skal overnatte er det sjelden noe problem å finne et motell som holder en kurant standard. De fleste kjedene har moteller overalt og jeg anbefaler så absolutt Holiday In, selv om de kan bli litt pricey når det kun skal soves. Men man sover like godt på billigere motell. Siden du skriver at dere vil oppleve det ekte USA, anbefaler jeg å oppsøke steder som ikke er like turistpreget som f.eks. Orlando. Mellom LA og Miami er det nok av slike steder, så det burde ikke bli noe problem. Jeg anbefaler også å prøve litt forskjellige spisesteder langs veien, og da ikke kun Pizza Hut og Taco Bell. For min egen del hender det fra tid til annen an frokosten tas hos Waffle House, Denny's eller Arby's men ingen av de har like god stemning som Cracker Barrell. Der får du god gammeldags frokost og en rimelig god kaffe ;D Jeg kommer ikke på noe mer i farta, er på jobb med 3 timer søvn siden forrige vakt...lurer du på noe du tror jeg kan svare på, let me know. Lenke til kommentar
Stabilisator Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for respons. Skal sjekke ut linkene/tipsene! Har nå ringt på leiebil hos selskapet www.eleiebil.no. Der fikk vi leie en chevrolet cobalt i 1 mnd, inkl 1 full tank, fri km,dropp off i annen by, forsikring, kjører under 25 for 10500NKR. Synes dette høres greit ut(?) Vi har også brukt Fuel Cost Calculator og Google Map og regnet ut ca hva vi blir til bruke i bensin. http://www.roadtripamerica.com/fuel-cost-calculator.php <- Link til Fuel Cost Calculator. Prøver nå å kalkulere hvor mye man vil bruke på overnatting. Satser på å endel models/herberg eller lignende. Hva vil prisen ligge på? Vi leker også med tanken på å ta med oss telt og sovepose og tilbringe noen netter ute i naturen. Vil det å være 3 skape noen problemer med overnatting (iforhold til det å være 2) ? mvh Mats. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for respons. Skal sjekke ut linkene/tipsene! Har nå ringt på leiebil hos selskapet www.eleiebil.no. Der fikk vi leie en chevrolet cobalt i 1 mnd, inkl 1 full tank, fri km,dropp off i annen by, forsikring, kjører under 25 for 10500NKR. Synes dette høres greit ut(?) Vi har også brukt Fuel Cost Calculator og Google Map og regnet ut ca hva vi blir til bruke i bensin. http://www.roadtripamerica.com/fuel-cost-calculator.php <- Link til Fuel Cost Calculator. Prøver nå å kalkulere hvor mye man vil bruke på overnatting. Satser på å endel models/herberg eller lignende. Hva vil prisen ligge på? Vi leker også med tanken på å ta med oss telt og sovepose og tilbringe noen netter ute i naturen. Vil det å være 3 skape noen problemer med overnatting (iforhold til det å være 2) ? mvh Mats. Synes ikke den prisen var så ille. Det "viktigste" for deres del er jo kanskje at dere får droppet av bilen i en annen by. Når det gjelder telting har jeg ingen erfaring med det, men på mange rest areas er det campingområde for telt samt nattevakter, så det burde ikke by på noen problemer. Når det gjelder overnatting er det som regel dobbeltrom med to queen size-senger i hvert rom. Med mindre man er homofob eller av andre årsaker ikke kan sove i samme seng som en kompis, burde det går veldig greit. Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder leiebil så er det slik at så lenge man er under 25 år så får man ikke leid "specialty cars". Altså, kabriolet, SUV osv.. Hvis dere er 4 stk som skal på rundtur i 4 uker kan det bli et lite problem. Vi var 4 jenter på tur og fikk SÅVIDT plass til bagasjen i bagasjerommet.. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder leiebil så er det slik at så lenge man er under 25 år så får man ikke leid "specialty cars". Altså, kabriolet, SUV osv.. Hvis dere er 4 stk som skal på rundtur i 4 uker kan det bli et lite problem. Vi var 4 jenter på tur og fikk SÅVIDT plass til bagasjen i bagasjerommet.. Hvilket firma var dette? Jeg har leid fra både Thrifty, Hertz og AVIS selv og har aldri hatt problemer med å få verken SUV eller cab, dog er dette en stund siden. Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder leiebil så er det slik at så lenge man er under 25 år så får man ikke leid "specialty cars". Altså, kabriolet, SUV osv.. Hvis dere er 4 stk som skal på rundtur i 4 uker kan det bli et lite problem. Vi var 4 jenter på tur og fikk SÅVIDT plass til bagasjen i bagasjerommet.. Hvilket firma var dette? Jeg har leid fra både Thrifty, Hertz og AVIS selv og har aldri hatt problemer med å få verken SUV eller cab, dog er dette en stund siden. AVIS. Og dette var i juni.. Denne meeeeget lite blide damen på AVIS kontoret på LAX flyplassen lot meg få vite at dette var policy for AVIS og alle andre billeieselskaper, og jeg kunne værsågod å ringe hovedkontoret for å høre selv om jeg ville. Vi hadde jo regnet med å få leid en SUV for å få plass til alt når vi skulle kjøre til Las Vegas, men den gang ei.. Fikk utrolig nok plass til alt i en helt vanlig bil. Chevy Impala tror jeg det var. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 AVIS. Og dette var i juni.. Denne meeeeget lite blide damen på AVIS kontoret på LAX flyplassen lot meg få vite at dette var policy for AVIS og alle andre billeieselskaper, og jeg kunne værsågod å ringe hovedkontoret for å høre selv om jeg ville. Vi hadde jo regnet med å få leid en SUV for å få plass til alt når vi skulle kjøre til Las Vegas, men den gang ei.. Fikk utrolig nok plass til alt i en helt vanlig bil. Chevy Impala tror jeg det var. Wow...jeg er imponert. De virket ekstremt lite serviceinnstilte. Som sagt hadde jeg null problem for grovt regnet ett år siden, og kunne plukke det jeg ville av bilparken. Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 AVIS. Og dette var i juni.. Denne meeeeget lite blide damen på AVIS kontoret på LAX flyplassen lot meg få vite at dette var policy for AVIS og alle andre billeieselskaper, og jeg kunne værsågod å ringe hovedkontoret for å høre selv om jeg ville. Vi hadde jo regnet med å få leid en SUV for å få plass til alt når vi skulle kjøre til Las Vegas, men den gang ei.. Fikk utrolig nok plass til alt i en helt vanlig bil. Chevy Impala tror jeg det var. Wow...jeg er imponert. De virket ekstremt lite serviceinnstilte. Som sagt hadde jeg null problem for grovt regnet ett år siden, og kunne plukke det jeg ville av bilparken. Du aner ikke hvor lite serviceinnstilt hun dama var! Helt horribelt! Vi var jo rimelig fortvila over situasjonen og hun bare slang med leppa og ga sarkastiske svar.. Men det ordna seg jo til slutt.. Det er et AVIS kontor i nærheten av der jeg bodde i et år i Orlando, og alle de internasjonale ungdommene som jobbet for Disney leide biler der, (spesielt nordmenn da vi tjente mest) og der hadde vi aldri noe problem med å leie specialty cars. Men tror de folka som jobbet der var ekstra snille med oss siden vi var god business for de, hehe Lenke til kommentar
Ismann Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Når deg leiebil i USA så anbefaler jeg å lese denne reiseartikler. En god beskrivelse på hvordan få tak i leiebil i USA. Jeg hadde en kort liten ukes roadtrip i USA for et par år siden . Og jeg anbefaler på det sterkeste å cruise ned til Key West. Utrolig kuul vei utover de små øyene. Kan stoppe på mange kuule plasser langs veien. Når det gjelder Miami, så ta en par dager på Miami Beach. Mye "kuule" folk og vannvittig fete biler. Mye bling bling... Noen fin damer også. - Eget utendørs show-of trenings-senter på beachen der som både damer og menn viser seg. hehe - Typisk amerikansk. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Eget utendørs show-of trenings-senter på beachen der som både damer og menn viser seg. hehe - Typisk amerikansk. Det vil jeg ikke akkurat påstå at det er, men det er særegent ja. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Ser helst at ruten ikke blir for lang, må kunne stopp og være noen dager på plasser som virker passende. Vi har lyst å oppleve Texas, Grand Canyon, Las vegas, baseball/basket kamp, LA, deler av Route66 og ellers det "ekte" amerika (små tettsteder). Med dette innlegget håper jeg du kan dele dine erfaringer/tips angående - Leiebiler (Biler, Priser, leieselskaper, ting å tenke på etc) - Forslag til Reiserute - Fly - Ting som er verdt å få med seg - Budsjett (hvor mye må man regne med å bruke, har med student så vil prøve å holde budsjettet litt nede) - Og alt annet som kunne vært nyttig og unyttig å fått med seg. [/b] Mvh Mats. For meg virker det som om dere gjør den klassiske tabben og prøver å gape over for mye. Direkteruten fra LA til Miami tar 39 timer (i følge Google Maps). Dette er i hovedsak tid på Highwayen. Det er spennende i omtrent 20 minutter og det er neppe slik dere har tenkt å tilbringe ferien. Min råd blir da, ut fra egne erfaringer og det jeg har lest meg til, som følger. - Konsentrer dere om veskysten. Det er her det meste av det dere har på ønskelisten finnes og pakketurer til Florida kan dere lett hoppe på en annen gang. Til og med med familier ;-) - Finn en by med billige flyreiser og greie leiebilpriser. Ikke nødvendigvis den største og mest kjente byen. Kjør tur-retur billett og lag en rundtur med utgangspunkt herfra. - Kjøp litt reiseliteratur. Amazon.com har eksempelvis en del bra. Også om roadtrips og det er ikke mva. eller toll på bøker. - Hotell/Motell er som regel billigere på "landsbygda" og et stykke fra de største gjennomfartsårene. Det skal vistnok ikke være noe problem å droppe inn og få rom til greie priser. Sam Lenke til kommentar
Elen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hei! Var på en 25 dagers tur og gir deg gjerne noen tips og erfaringer fra vår tur. Jeg ville helt klart droppet Miami om dere bare skal dra dit for å ha vært der. Som en annen skriver - man kan fint reise dit en annen gang. Flytur innenlands i USA syntes jeg var nesten mer pes enn 10 timer på fly fra London til SF. Så hold dere i California - Nevada - Arizona i første omgang - man kan alltid dra tilbake! - Myth - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå