Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) God Dag! Jeg holder på å lage ett batch skript her som skal opprette en mappe etter dato, men hvor denne mappen skal opprettes varierer fra maskin til maskin og bruker til bruker, derfor lurte jeg på om jeg kan hente stien fra en txt fil. For eksempel: Jeg har en batch fil som bruker kommandoen 'mkdir C:\Users\*****\Desktop\Bilder\%date%', kan jeg da ha en tekstfil som inneholder akkurat den delen? Slik at hver bruker kan endre en enkelt tekstfil i stedet for å begynne å rote i skriptet for å endre bane? Freebird!.. Endret 8. mars 2009 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg er ikke noen ekspert i bat, men den enkleste er kanskje lage en til bat fil som gjør noe slikt: @SET UserPath="C:\Users\****\Desktop\Bilder\" Så kan du bare kalle den i den andre .bat filen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det var faktisk en ganske god idè takk skal du ha.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 GeirGrusom: du er en liten ekspert på .bat, ikke vær så beskjeden uansett, her er det du er ute etter: for /F "delims=~ " %%f in (textdokument.txt) DO set variabel=%%f denne setter siste linja i textdokument.txt til %variabel% Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det eneste er at da får jeg problem med å bruke mellomrom i stien. F.eks hvis jeg skriver "C:\Documents And Settings\" så oppfattes det som "C\Documents" Hvordan kan man løse det? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 for /F "delims=~ " %%f in (textdokument.txt) DO set variabel="%%f" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det så ikke ut til å hjelpe så mye, da fikk jeg bare "C:\Documents" i stedet for C:\Documents and settings... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) funker her med det jeg skrev sist der. gidder du poste alt som skjer i scriptet? altså, hele teksten som kommer opp etter du har kjørt det. edit: glem det, får ikke noe fornuftig ut av det. må tenke litt... Endret 9. mars 2009 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nå har jeg ikke skrevet noe skript for å integrere det i enda, men dersom jeg kjører det med echo får jeg: C:\Documents and Settings\bruker\Skrivebord>for /F "delims=~ " %f in (test.txt) DO set mkdir="%f" C:\Documents and Settings\bruker\Skrivebord>set mkdir="C:\Documents" Endret 9. mars 2009 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) vista du sitter på? ingenting ser galt ut, kjører akkurat det samme scriptet som deg her, det funker bra. XP sitter jeg på... edit: sikker på at du har riktig sti i test.txt, og at test.txt ligger der du står når du kjører det? Endret 9. mars 2009 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Er XP jeg bruker nå, men planlegger å kjøre det på vista i utgangspunktet, jeg skal se litt på det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nå fikk jeg det til å fungere her i Vista. Men så kommer neste problem. Nå har jeg skrevet det slik: for /F "delims=~ " %%f in (mk.txt) DO mkdir "%%f" Og i tekstfilen står følgende: C:\Users\Brukernavn\Desktop\Bilder\%date% Og da får jeg en mappe inni bilder som heter %date%, jeg vil egentlig ha en mappe med dagens dato er dette mulig å få til? Edit: Litt kort-tenkt her jeg skriver det jo selfølgelig bare slik: for /F "delims=~ " %%f in (mk.txt) DO mkdir %%f%date% Takk for all hjelp så langt.. Endret 9. mars 2009 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Er det mulig å innhente to verdier fra en tekstfil i en kommando? F.eks dersom jeg vil bruke xcopy: for /F "delims=~ " %%f in (xc.txt) DO xcopy /e /i %%f Kan jeg da få banen det skal kopieres til i samme tekstfil (eller en annen)? Slik at jeg slipper å skrive det slik: for /F "delims=~ " %%f in (xc.txt) DO xcopy /e /i %%f "C:\Users\Brukernavn\Desktop\Bilder\" Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 vel... "for", som scriptet bruker er egentlig laget for å utføre 1 kommando mange ganger, forskjellene står i det .txt dokumentet det refererer til. det er jo alltids mulig å få det til, tror jeg, men det er mer praktisk(og MYE enklere for meg) å ha det i 2 filer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Å ha det i to filer går helt fint, men jeg vil helst ikke ha det i bat-filen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå