Gå til innhold

Vannpumper av "ukjente" merker


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt rundt på de ulike web shoppene her i norge og vannpumpene som blir omtalt er Eheim og det er omtrent det.

Har sjekka litt rundt på tyske sider som f.eks: http://www.aquaristic.net der de har mange ulike pumper som: Tunze Turbelle, Aqua Medic Ocean Runner, Aquabee UP, Sacem Winds 3000 m.fl. Flere av desse merkene har mye betre pumper en eheim (på papiret) og til en mye rimeligere pris.

Er det noen som har prøvd noen av desse pumpene og som har erfaring med dei. Eg er veldig interisert å få noen erfaringer.

Trenger ei pumpe som leverer minst 2000 l/h med en løfteøhyde på minst 2m. :grin:

Falt litt for Aqua Medic Ocean Runner 3500, eller Sacem Winds 3000 som begge har inponerende data i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan være ganske trygg på alle akvariepumper fra Tyskland.

Jeg hadde opprinelig tenkt og gå for den "vanlige" Eheimen, men jeg var ikke helt fornøyd med ytelse og pris. Så jeg sendte en mail til en akvariebutikk (husker ikke hvilken, LoL) med en prisforespørsel på nevnte Eheim, og svaret var "Vi har også pumper fra andre tyske produsenter, med like god kvalitet,men til lavere pris"

Deriblant nevner han Aquabee og Aqua medic oceanrunner. Jeg har kjøpt Oceanrunner 3500 som du tenkte på, og det er et imponerende maskineri!

Jeg har dessverre ikke fått prøvd den i mitt system ennå. Men jeg har testkjørt den litt på badet, og den virket veldig støysvak.

Jeg kjøpte min hos http://www.webzoo.net/ Veldig grei butikk og gode priser.

Der anbefalte de forresten Oceanrunneren fremfor Aquabee.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 16:43, blackice skrev:

De har begynt å ta inn litt forskjellige pumper på datatuning firmaene nå, på oik så selger de AquaVia 1300 pumpe. Den er sinnykt kraftig.




 

synnsikt kraftig er kanskje litt for sterkt ord den tar jo "bare" 2280l/time

synsikt kraftig vil jeg kalle denne:Oceanrunner 6500 Pumper med 6500 L/T

:smile:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som har spurt hvem om hva her...

-Jeg kommer til og bruke den på "jordkjøling" altså ikke radiator. Samlet slangelengde blir vel 10 meter, så "overtrykk" tror jeg ikke skal bli et problem. Tvert i mot. I et vanlig kjølesystem, så vil denne pumpa bli alt for kraftig etter min mening.

-Oceanrunner 3500 har 3/4" gjenger på utgang (samme dim som på krankoblingen til hageslangen) Og 1" på innsug.

-Jeg vil nok koble den til stikkontakten. Den trekker 65 watt. Den er uansett for stor å ha i kabinettet... :grin:

-Silikonslanger finner man på de fleste butikker som selger vannkjølingsutstyr. Men spør du meg, så suger de. De er alt for tynne, og dyre...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-01-22 04:38 ]

Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar, og sorry at det tar litt tid før eg får svare.

Systemet eg skal bruke pumpa på er et to delt system med en innvendig krets og en utvendig.

Den innvendige har en ganske stor tank 18x18x17cm (laga i 8mm pleksiglass) og står oppå strømforsyninga.

Den rommar da litt over 5 liter. Fra tanken går en et 1/2 vannutak til en ekstern pumpe, etter pumpa barer enten gjennom eller forbi en radiator (en kondensator fra et freon kjøleanlegg) derfra bir det splitta i mange sløyfer som går til prosesor, skjermkort, hovedkort og senere til harddisk og strømforsyning (vannblokkene til desse er ikkje ferdige ennå.) Vannet går så til hver sin ventil (en må jo få stilt vannmengde til hver komponent så en kan få tatt ut max der det trengst :grin:

Så går det inn på tanken som fine spruter som lager herlig skvaldrelyder.

 

Tanken har og en kobbersløyfe i bunn og denne går ut til et sekundær anlegg som står på et anna rom. Der står det et gammelt kjøleanlegg, putrer og kjøler ned en herlig blanding av vann og kjøleveske til rundt -18 grader.Pga avstand og litt lange slanger, så må det ei skikkelig pumpe til.

Det eneste eg er redd for er at pumpa ikkje skal tåle temperaturen eller skal eg si kulda. :grin:

 

Når det gjelder utspilet om sinsykt kraftig pumpe så stiller ATK ganske langt oppe på lista :grin:

Eller hva sier dere til

ATK MP 170 00

17 000 l/t løftehøyde på 7m og 300w effektfrobruk.

Prisen på 761 Euro er noe stiv. :smile:

http://www.aquaristic.net

Flere ATK pumper her:

http://www.atk-aquatechnik.de/produkte/pum...n2/pumpen2.html

 

[ Denne Melding var redigert av: sigurdi på 2002-01-22 15:02 ]

Lenke til kommentar

Sjakka akuratt prisen på ei Aqua Medic Ocean Runner 3500 på http://www.aquaristic.net prisen er etter dagens kurs 560 kroner + frakt som er ca 170. Dette blir billigere en å kjøpe en AquaVia 1300 pumpe på http://www.mamut.com/oikas

Men en må kanskje ut med 24% mva for å få pumpa inn i norge.

 

Vi kommer til å bestille iløpet av den første uka så er det flere i Horten/Tønsber område som skal ha pumpe er det bare å gi beskjed så sparer vi endel porto. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 16:27, simiden skrev:

Kobler man den til strømforsyningen,

blir det ikke litt vel mye trykk?


Forresten hvor får man tak i silikonledninger til vannkjøling?


 

Et greit sted å handle silikonslanger, er hos K.Lund AS. De har en rekke dimensjoner å velge mellom.

Pris pr.m ligger på rundt 100-lappen, om jeg ikke husker feil?

Vet ikke hvor i landet du bor, men bor du i Oslo er saken grei. K.L har butikk på Grorud, nord i Oslo.

Men K.Lund har sikkert filialer i alle større byer også!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-22 16:13, sigurdi skrev:

Sjakka akuratt prisen på ei Aqua Medic Ocean Runner 3500 på
prisen er etter dagens kurs 560 kroner + frakt som er ca 170. Dette blir billigere en å kjøpe en AquaVia 1300 pumpe på

Men en må kanskje ut med 24% mva for å få pumpa inn i norge.


 

Ja dessverre så kommer momsen i tillegg. (hvis du ikke har veldig god flaks da :smile:

Samlet sett så sparer du nok på og kjøpe den i Norge. Det kommer vel endel gebyr på betalings måten? Det kommer 120,- i tollbehandling, og det kommer 24% på toppen av det hele.

 

[ Denne Melding var redigert av: arctic på 2002-01-22 17:40 ]

Lenke til kommentar

Når vi snakker om å sette sammen vannkjøling og om slanger etc, så må man jo tenke litt praktisk.

Jeg har tatt innmaten ut av et kjøleskap, satt den på ei jernplate og lagd en varmeveksler av det hele.

 

Dette er jo kobberkoblinger hele veien, så jeg gjorde det på den enkle måten; jeg ringte rørleggern.

Han kom kjørende neste dag med varebilen sin, og sølvlodda hele riggen for en hundrings.

 

Så spurte jeg ham til råds om hvilke slanger jeg burde bruke inni PC-en, isolering osv, og han var veldig grei og fant frem prima pvc-slanger og en mystisk gummisubstans som skulle smøres på slangene.

Så jeg fikk fiksa alt på en dag og 400kr.

 

Dagens tips: Ring rørleggern :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-22 17:32, Arctic skrev:


Ja dessverre så kommer momsen i tillegg. (hvis du ikke har veldig god flaks da :smile:

Samlet sett så sparer du nok på og kjøpe den i Norge. Det kommer vel endel gebyr på betalings måten? Det kommer 120,- i tollbehandling, og det kommer 24% på toppen av det hele.


[ Denne Melding var redigert av: arctic på 2002-01-22 17:40 ]


 

Dersom vi tar for oss Aqua-Medic Oceanrunner 3500 som koster 781.20 kr hos http://www.webzoo.net + 93kr i porto da blir det 874,2kr for ei pumpe er en to ilag blir det 827,7 pr pumpe.

Kjøper en samme pumpa hos http://www.aquaristic.net så koster pumpa 552 (69 Euro) - tysk mva 16% + norsk mva 24% + fortolling som er 64 kroner dersom en fortoller sjøl. Bestiller en ei pumpe blir det da 822kr (Kurs 8kr) Mens kjøper en 2 så koster det 706 pr pumpe ferdig fortolla og sent.

Men får du dei til å sende pakken som en gave uten kvitering så sparer du (snyter staten for) 176 kr.

Personlig har eg bare gode erfaring med shopping fra utlandet.

Men skal en som oss også ha ei lita enkel pumpe eg liker å teste nye ting så går det ann å kjøpe ei Sacem Winds 3000 pumpe som koster 35,78 Euro som blir 305 kroner når en har trekt fra tysk mva og lagt på norsk. Det en bra pris på ei pumpe som på papiret skal klare 1600-3050 l/h, 2,8m løftehøyde og effektforbruk på 57W. :smile:

Eller hva med ei Eheim 1250 til 524,5 + frakt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-23 10:51, sigurdi skrev:

Quote:


On 2002-01-22 17:32, Arctic skrev:


Ja dessverre så kommer momsen i tillegg. (hvis du ikke har veldig god flaks da :smile:

Samlet sett så sparer du nok på og kjøpe den i Norge. Det kommer vel endel gebyr på betalings måten? Det kommer 120,- i tollbehandling, og det kommer 24% på toppen av det hele.


[ Denne Melding var redigert av: arctic på 2002-01-22 17:40 ]


 

Dersom vi tar for oss Aqua-Medic Oceanrunner 3500 som koster 781.20 kr hos
+ 93kr i porto da blir det 874,2kr for ei pumpe er en to ilag blir det 827,7 pr pumpe.

Kjøper en samme pumpa hos
så koster pumpa 552 (69 Euro) - tysk mva 16% + norsk mva 24% + fortolling som er 64 kroner dersom en fortoller sjøl. Bestiller en ei pumpe blir det da 822kr (Kurs 8kr) Mens kjøper en 2 så koster det 706 pr pumpe ferdig fortolla og sent.

Men får du dei til å sende pakken som en gave uten kvitering så sparer du (snyter staten for) 176 kr.

Personlig har eg bare gode erfaring med shopping fra utlandet.

Men skal en som oss også ha ei lita enkel pumpe eg liker å teste nye ting så går det ann å kjøpe ei Sacem Winds 3000 pumpe som koster 35,78 Euro som blir 305 kroner når en har trekt fra tysk mva og lagt på norsk. Det en bra pris på ei pumpe som på papiret skal klare 1600-3050 l/h, 2,8m løftehøyde og effektforbruk på 57W. :smile:

Eller hva med ei Eheim 1250 til 524,5 + frakt.

 

Først må jeg si jeg ikke har noe i mot og handle fra utlandet. Jeg bestiller selv varer for 1000-2000 kroner fra webshop i måneden. 90% av dette kommer fra utlandet.

Men jeg har lagt merke til endel "skumle" ting.

 

Gaveforpakning er ingen vanntett løsning. Finner tollvesenet ut de skal rævkjøre deg, så gjør de det uansett. Åpner de pakken å ikke finner en kvitering, så må de vite verdien på pakken uansett. Da må de kontakte avsender eller motaker, og slikt kan ta usansynlig lang tid :sad:

Gavepakning koster også ofte kunden endel ekstra i utgangspunktet.

 

Når det gjelder leveringstid, så kan etter min mening være ganske dødt løp i mellom utlandet og Norge. Men det er større mulighet for forsinkelser fra utlandet i de fleste tilfeller tror jeg.

Pakkesporing kan du som regel bare glemme.

 

Om fratrekk av moms fra avsender land. I dette tilfellet tysk moms... Hmm.. nja vel, jeg har ikke skjekket betingelsene for dette firmaet, så hvis det står der, eller at du har avtalt det med de på forhånd, så er det jo greit:) men som regel så er det skjelden de gidder å trekke fra momsen.

Vær forsiktig her.

 

Fortollingsgebyret er 64,- hvis du gjør det selv. Men da er det oppmøte hos tollvesnet? Har ikke hadd mulighet for å prøve det.

 

Men jeg synes det største aberet fra utlandet er hvis du for skadet produkt, feil produkt eller at noe ryker på garantien. Da må du kontakte firmaet som er tysk *grøss* og du må returnere varen. Og portoen kan bli usansynlig høy.

 

Når jeg handler i utlandet, så holder jeg meg for det meste til varer som jeg ikke finner i Norge, eller DVD og CD.

Og for og spare en hundrelapp i dette tilfellet, så går jeg for ordtaket: "det er dyrt å være fattig"

 

Men uansett, ikke hiss deg opp. Vi deler bare erfaringer her, å intet mer :smile: Jeg skal selvfølgelig ikke nekte deg å bestille fra tyskland eller noen andre plasser hvis du har ønske om det. Tror faktisk jeg skal ta en titt på den butikken selv jeg...hehe

Men jeg ramser bare opp ting som kan skje, og som fort kan få sparetiltaket til og bli et lite mareritt.

 

Mvh

Arctic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...