Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå server utenfra

Anbefalte innlegg

Jeg har en server som jeg bruker i LANet mitt.

Har en ISP som kun deler ut en ip på alle maskinene i nettet deres og derfor er det ikke mulig å bare sette opp en webserver.

Men jeg lurte på: Det må vel på en eller annen måte gå an å få opp webserveren utenfor LANet mitt? Siden f.eks folk kan laste ned ting fra min maskin på KaZaA, må det finnest en løsning som gjør at dette går!

Peil. noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en server som jeg bruker i LANet mitt.

Har en ISP som kun deler ut en ip på alle maskinene i nettet deres og derfor er det ikke mulig å bare sette opp en webserver.

Men jeg lurte på: Det må vel på en eller annen måte gå an å få opp webserveren utenfor LANet mitt? Siden f.eks folk kan laste ned ting fra min maskin på KaZaA, må det finnest en løsning som gjør at dette går!

Peil. noen?

Da trenger vi å vite litt mer om hvilken isp og hva slags modem/routeropplegg du har. Stikkord her er portforwarding på godt norsk.

Lenke til kommentar

Dersom dere deler IP tviler jeg sterkt på at du kan bruke servern din til server ut mot internett (om ikke ISPen din på mirakuløst måte finner ut at du skal få lov å få port 80 eller en annen port åpnet mot din maskin).

Beste alternativet du har er å finne et webhotell. Det skal finnes flere gratis webhoteller rundtom.

-Wolf5

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at man oppfant router.... Det er nettopp dette det er for....

Router hjelper deg ikke aldri så mye så lenge du ikke har noen porter forwardet til maskinen din (evt routern din).

Har alle kundene til ISPen akkurat samme IP på nettet, er sjansen omtrent 0 for at akkurat denne ene kunden skal få åpnet en av de 65536 portene til sin PC (urettferdig for de andre kundene).

Uten en eneste port åpnet mot kunden, kan ikke kunden bruke sin egen router for å serve noe som helst.

Unntak: Han/hun kan serve innenfor "LAN"et sitt. Dvs antageligvis kan han/hun serve til alle de andre kundene til ISPen, da hver kunde har en "LAN" ip (med "LAN"et mener jeg det nettverket mellom kundene som ligger bakom den siste routern som går ut mot internett).

Disse DNS servicene (DNS2GO o.l) hjelper deg ikke, bortsett fra at folk da vet hva IP du og de andre deler.

KaZaA og andre fildelingstjenester fungerer slik. Du kobler deg opp mot en eller flere IPer på nettet (server eller andre peer-to-peer klienter), kjører et søk og får tilbake en liste med treff. Tror det er slik at det kun kan foregå filoverføring mellom 2 parter dersom minst den ene parten har en egen IP(med porter åpne). Alternativt er det kanskje mulig at en fildelingsserver vil fungere som en proxy(mellommann) men dette vil jeg tro belaster proxyens båndbredde mye. Dersom man ikke har en egen IP med porter åpne tror jeg det blir referert til som en Passiv bruker. Når en passiv bruker gjør et søk vil den få opp de treff som finnes og hvor kilden ikke er passiv. Dermed kan brukeren koble til kilden og hente filene.

Rett meg opp om jeg har skrevet feil her (siste biten med fildeling er kun basert på min erfaring så langt med dette).

-Wolf5

Lenke til kommentar

Kun en IP på *samtlige* maskiner? eller en IP til hver enkelt kunde, men bare en til hver?

hvis det er en IP til alle er det ikke mye du kan få gjort, men om det er en IP til hver kunde er det router som er løsningen

Lenke til kommentar

Ja INO bruker 213.236.221.2 som IP til ALLE kundene utenom de med fast IP og de med bedrifts abb.

MEN: Dersom man bruker port 6667 (IRC) så har de ordnet slik at man da får 213.236.221.1xx slik at det ikke blir problem med too many connections from your host.

Kan det gå hvis jeg setter webserveren min opp på port 6667? Men hvordan jeg da finner IPen, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg dj_offset. ISP'en burde gitt ut offisielle IPv6 adresser, og brukt det der det var mulig, og kjørt NAT på IPv4 adresser som ikke støtta v6....

Men det er ikke mye du kan gjøre siden ISPen din kjører NAT i andre enden... Med mindre du har lyst til å troppe opp på kontoret dems og krevd å få forwarda en eller flere porter, da.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...