Gå til innhold

Kondisjon og styrketrening samtidig, mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg følger RYP grunnprogram, som består av styrke og så 20-30 min "forbrenning". Men, jeg vil øke i muskler, så jeg prøver så godt jeg kan å få et kcal-overskudd, derfor er det ikke i min interesse å forbrenne. Hadde det vært fettet på kroppen, greit, men som vi alle vet er det jo ikke bare det som blir forbrent, men også ting jeg spiser for å gaine.

Men, jeg vil jo ha kondisjon, så hvordan kan jeg trene kondisjon så godt som mulig men miste så lite kcal som mulig?

I tillegg har jeg et annet dilemma. Under styrken drikker jeg en gainer bestående av 30g protein og 50g karbohydrat blandet ut i 5dl melk. Rett etter dette tar jeg kondistreningen, som er jogging i et jevnt tempo på ca. 10 km/t eller intervaller mellom 7 og 15 km/t. Vil kaloriene jeg forbrenner under løpingen gå fra shaken? Hvordan kan jeg eventuelt forhindre dette?

Er det noe annet tidspunkt jeg kan gjennomføre kondisjonstreningen som vil gjøre at jeg slipper å bruke kaloriene fra gaineren til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har også hørt om en treningsmetode, som dog er ganske ubehagelig:

mora til en kompis var i utlandet og så ei dame, som på den ene uken spiste seg skikkelig smellefeit, så trente ut ALT av seg, og ble kjempemuskuløs. her var formålet å få fett, og så bruke fettet til å bygge muskler.

samme prinsipp kan jo du gå i, spise MASSE, og ha kontroll over det du spiser liksom:P

skrive det ned og telle kalorier og sørge for at du ligger i godt overskudd!

Lenke til kommentar

Fart har ikke noe å si, men pulsen :)

Men for å gå opp i vekt, må du få i deg mer kalorier enn hva du bruker. Når du jogger bruker du mer kalorier, og mindre blir igjen til å bli større med. Når jeg trente RYP ga jeg blanke i forbrenningen.

Lenke til kommentar

akkurat det jeg tenkte på.

om han tar bakkeintervall i spurt etter han har tatt shaken oppnår han høy puls og høy forbrenning.

jogger han sakte hviler han ned systemet, og kroppen forbrenner av fettreservene den har i kroppen. det er derfor det er anbefalt å ta en rolig joggetur dagen etter en styrketreningsøkt.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg vil da for faen ikke måtte ta to gainershakes istedenfor én. Så rik er jeg ikke.

I dag tok jeg en ny vri. Jeg tok joggingen først. Løp intervaller, 1 min løping i 12 km/t i 1 min, så 30 sek i 6 km/t. Dette foregikk i vel 20 min. Ble god og svett, veldig andpusten.

Etter dette tok jeg styrken, og drakk en shake under/etter styrketreningen. Var redd for at jeg ville skulle bli tappet for energi og ikke yte bra nok under styrken, men det gikk faktisk fint. Så om ingen her har noen gode grunner til at dette er mindre lurt så kommer jeg til å fortsette med det.

På denne måten slipper jeg å bruke opp shaken jeg drakk på joggingen, pga jeg har jo ikke drukket shaken enda ;)

Lenke til kommentar
Jo, men jeg vil da for faen ikke måtte ta to gainershakes istedenfor én. Så rik er jeg ikke.

Løping brenner kalorier, så du må nødvendigvis spise mer mat. Om det er gainer eller mors kjøttkaker er nesten likegyldig, bare du får i deg nok kcal og proteiner per døgn. (Men helst noenlunde jevnt fordelt, mtp opptak og blodsukker/velvære..)

I dag tok jeg en ny vri. Jeg tok joggingen først. Løp intervaller, 1 min løping i 12 km/t i 1 min, så 30 sek i 6 km/t. Dette foregikk i vel 20 min. Ble god og svett, veldig andpusten.

Etter dette tok jeg styrken, og drakk en shake under/etter styrketreningen. Var redd for at jeg ville skulle bli tappet for energi og ikke yte bra nok under styrken, men det gikk faktisk fint. Så om ingen her har noen gode grunner til at dette er mindre lurt så kommer jeg til å fortsette med det.

På denne måten slipper jeg å bruke opp shaken jeg drakk på joggingen, pga jeg har jo ikke drukket shaken enda ;)

Hvis du absolutt må trene kondisjon så anbefaler jeg at du gjør det på hviledagene. Hvis det ikke er praktisk, ta løpingen etter styrketrening. At du er sliten går ut over både ytelse og teknikk. Svett og andpusten klarer du å bli uansett, så prioriter vektene.

Når det gjelder shaken din, så _er_ poenget faktisk at den skal "brukes opp" så fort som mulig, alternativet er at bl.a. muskelvev brytes ned til energi for å fylle opp igjen lagrene. Hvis du trener hardt og lenge er det ikke dumt å få i seg litt raske karbohydrater underveis.

Lenke til kommentar

Du er på et ganske heftig nivå hvis du ikke kan ta deg råd til et par kondisøkter. Vi snakker ikke konkurrerende bodybuilder? Det er jo ikke sånn at du ikke vil få muskler i det hele tatt hvis du trener kondis, men det vil kanskje gå ørlite grann saktere, noe som ikke er usunt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skal jo ha hvile, og det får jeg på hviledagene. Trener 3 dager i uken, dvs annenhver dag egentlig. Når man løper belastes jo musklene i beina, ergo får de ikke hvile. Og om jeg skal gjøre det hver for seg må jeg jo trene hver dag i uken, og det tar jo helt fantastisk lang tid..

Lenke til kommentar

Haha, det forstår jeg også. Men det er noe magisk med 48 timer restitusjon, noe beina (med tanke på knebøy/markløft spesielt) ikke vil oppnå om jeg ligger inn løpetrening på hviledagene.

Men en kondisdag er ikke så dumt. Pga siden det er 7 dager i uken og 3 treninger vil det i teorien (om jeg ikke trener annenhver dag, noe som vil gjøre et 6 ukers treningsprogram ferdig på omtrent 5) så vil det etter én av treningene bli 2 dager hvile.

Så en plan kunne jo sett slik ut:

Mandag - styrke

Tirsdag - hvile

Onsdag - styrke

Torsdag - hvile

Fredag - styrke

Lørdag - hvile

Søndag- KONDIS

Gjennomførbart? Tenker at lørdagen må være hvile fra fredagstreningen, mens søndag blir en ekstra hviledag hvor jeg ligger inn kondisjonstreningen. Mandagen vil ikke ta såå stor "skade" fra dette tror jeg, ettersom man ikke belaster beina såå mye, vil jeg påstå.

Innvendinger, anyone?

Lenke til kommentar

Hvis du kjører kondisen veldig tidlig på søndagen og slapper av etter alle kunstens regler, burde det gå fint. Eventuelt kan du jo bare kjøre annenhver dag og ikke ta det så tungt at det blir mandag/tirsdag annenhver uke. Hvis du har muligheten, da. Og kjør sykkel eller svømming, ikke jogg eller noe annet beinhardt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sykling er jo beinhardt på lårene. Men, om du tar en titt i diskusjonstråden for kosttilskudd tror jeg det er, vil du se min nyeste plan.

Nemlig å skippe kondistreningen helt, pga dette i stor grad er cardio, og lite idéelt om man er på bulk, som jeg er. Jeg skal heller gå på deff senere, hvor jeg driver med die hard cardio til jeg faller om på tredemølla, og slå to fluer i en smekk ved å miste fett og få bedre kondis samtidig - istedenfor å slå to fluer i én smekk nå, og prøve å gjøre gjenopplivning på den ene.

Høres ikke det genialt ut?

Lenke til kommentar

Overtrening, hvordan det? :O Jeg spiser som en galning nå, ligger i kcal-overskudd med god margin, som vil resultere i at jeg får økt fettprosent. Deretter kan jeg gå på en superdeff med kraftig kcal-underskudd og mye bedre kondis :)

Ser ikke hvor overtreningen og motivasjonstapet kommer inn i biletet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...