Gå til innhold

Hjelp til stemmeforvrenging

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et lite prosjekt der jeg skal lage en gammeldags film..

Det skal være en slags komedie og jeg skal ha en voice over under hele filmen.

Spørsmålet blir da om noen vet hvordan man får sånn gammeldags kommentatorstemme som snakker litt fort osv?

Jeg har tilgang til å Logic pro, audacity og soundbooth.. så om noen vet om et filter/plug-in i noen av disse programmene så hadde det vært fint!

Endret av AndreO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Er ikke kjent med Logic, men fremgangsmåten og tanken er veldig lik. Du ønsker en god gammeldags filmavis forteller som snakker i en kjempefart?

Du kan ta opp lydsporet i 44.1kHz sample rate for så å spille det av i 48kHz sample rate. Det er også mulig å øke samplerate på et allere innspilt spor i DAW'r som Logic. Kanskje til og med i prosent av orginalen. Hvis du gjør sist nevnte blir det omvendt, hvis sporet er tatt opp i 44.1kHz så høres det raskere ut ved 42kHz.

Jeg bruke Steinberg Nuendo og der kan jeg høyreklikke på sporet, velge "Prosesses" og så "Resample".. Der kan jeg justere i prosent eller i virkelig verdi.

Så "Sample" / "Resample" burde fungere flott.

Lykke til

Lenke til kommentar

Hei.. kjempe flott svar! men det er et lite problem.. :/ jeg forstår ikke lydfrekvenser og alt det der! så om du kunne forenklet det hadde det vært kjempe fint;)

Men skal jeg ta opptaket i helt vanlig mono spor for så å endre på det eller må jeg stille om før jeg tar opp?

også lurer jeg på hva slags khz som er standard for en vanlig lyd fil, så blir det kanskje litt lettere å orientere seg når jeg skal endre på alt i etterkant.

Jeg tror du fortstod meg riktig, ja! en god gammeldags propaganda-stemme i stor fart:)

Lenke til kommentar

Generelt om lyd kan leses her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=295903

saken er engentlig ikke så vanskelig. Analog lyd er en kontinuerlig strøm mens digital lyd bryter ned signalet til 0 og 1. Samplerate er hvor ofte dette skjer. 44.1kHz er det som brukes på CD: dvs at det blir sent ut 44100 signaler i sekundet. CD kvalitet er 16-bit, dvs at det er 16 siffer som lagrer signalet. Så disse 16 sifferne blir spyttet ut 44100 ganger i sekundet av CD spilleren din. Hvis du ikke har god mikrofon og vanlig lydkort er det bra nok med 16 eller 24 bit som tar opp med 44.1kHz. Evt, bruk standard instillinger(alltid lurt da det fungerer).

Å øke pitchen går ann, men da blir stemmen kun lysere og ikke raskere. Siden Logic regner ut hvordan filen skal høres ut kan du heller ikke øke hastigheten. Dvs når du lar prosjektet ditt gå på 120 bpm så kalkulerer programmet ditt ut hvordan wav filen (opptaket) din skal høres ut i 44.1kHz. Så hvis du endrer lydfilen din til 40kHz så betyr det at hvis du ønsker å høre på lyden orginalt må du kjøre prosjektet på 40kHz, siden du ikke gjør det men kjører prosjektet ditt i 44.1kHz blir lyden fra filen raskere og lysere

Ta en tur innom http://www.logicprohelp.com/index.php registrer deg der og spør om hvordan man kan "Resample" kun en wav fil i et prosjekt.

Fant akkurat at du trenger " destructive time stretching"; les denne posten http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?...=resample+pitch

Og ja, ta opp i mono. så lenge det du tar opp ikke er i stereo tar du opp i mono. en stemme kommer fra en munn, ergo mono. ;)

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men har ikke gammeldagse kommentator-stemmer litt lysere pitch da? Folkene går jo fortere også - sånn rent fysisk. Dette pga at før i tiden ble filmer laget med fps (frames per second) på under 24, som er dagens standard. 16 fps var normalt å bruke. Senere ble 24 fps innført, og man speedet opp mange gamle filmer fra 16 til 24 fps. Dette førte til økt hastighet på det visuelle og lyden. Dessuten var mange filmkameraer basert på at man måtte sveive for å få dem til å ta opp på tapen. Dette førte også til ustabile hastigheter.

Jeg ville ha prøvd å økt hastigheten med 120% (ca) og redusert dynamikken til kun 12 bits resolusjon. I tillegg ville jeg lagt på et lavpass-filer på ca 6000hz, da gamle filmer ikke hadde topp notch utstyr til å få high end lyd og bilde.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha prøvd å økt hastigheten med 120% (ca) og redusert dynamikken til kun 12 bits resolusjon. I tillegg ville jeg lagt på et lavpass-filer på ca 6000hz, da gamle filmer ikke hadde topp notch utstyr til å få high end lyd og bilde.

Stemmer at lyden var litt lysere, så du kan øke pitchen. Det hører du.

Fortell hvordan det utarter seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...