Gå til innhold

Kan man ha fire IDE enheter på en IDE kabel?

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere min PC.

Det er kun hovedkortet med ny CPU og Ram jeg skal ha nytt i første omgang. Og trolig nytt skjemkort med tiden om det interne ikke er godt nok.

Jeg spiller ikke på data, men er mye på nett, og gjør litt bilderedigering og litt video.

Men jeg har DVD-rom, DVD-brenner, og to hardisker. Og alt er på IDE kabel. To IDE kabler...

Men nye hovedkort har som regel S-ATA kontakter og som regel kun en IDE kontakt på hovedkortet. Kan jeg da ta alle fire enhetene mine på samme kabel? Hva gjør jeg i så fall med MASTER og SLAVE på hardiskene, og DVD-rom/brenneren?

Og om noen har noen tips til gode hovedkort til en pris på ca 1000-1500, + cpu?

Har i dag MSI KT4V, vet ikke hvilken sokkel det blir? intel 775?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal oppgradere min PC.

Det er kun hovedkortet med ny CPU og Ram jeg skal ha nytt i første omgang. Og trolig nytt skjemkort med tiden om det interne ikke er godt nok.

Jeg spiller ikke på data, men er mye på nett, og gjør litt bilderedigering og litt video.

Men jeg har DVD-rom, DVD-brenner, og to hardisker. Og alt er på IDE kabel. To IDE kabler...

Men nye hovedkort har som regel S-ATA kontakter og som regel kun en IDE kontakt på hovedkortet. Kan jeg da ta alle fire enhetene mine på samme kabel? Hva gjør jeg i så fall med MASTER og SLAVE på hardiskene, og DVD-rom/brenneren?

Og om noen har noen tips til gode hovedkort til en pris på ca 1000-1500, + cpu?

Har i dag MSI KT4V, vet ikke hvilken sokkel det blir? intel 775?

Lykke til med oppgraderingen :-)

For å svare på spørsmålet først av alt, nei du kan ikke ha 4 enheter på en IDE-kabel, det går maksimalt 2. Her kan du jo da beholde f.eks de 2 HDDene dine og kjøpe deg en S-ATA DVD-brenner og kaste ut DVD-romen.

Ellers lykke til med valgene av hardware, du finner mange gode tips i forumene her - les deg frem og still spørsmål når noe er uklart.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Da må jeg altså ha meg en ny dvd-brenner også, men er jo bare noen hundrelapper så går nå greit.

Fant ut at jeg har Mainboard Socket-A VIA KT400 ATX Audio USB 2.0 LAN UDMA133, hovedkort fra før av. Er det noe jeg må passe på i forhold til kabinettet på et nytt hovedkort, eller er skruehullene i hovedkortene etter en felles standard?

Lenke til kommentar

Du må nok belage deg på å kjøpe nytt skjermkort med det samme og. Skjermkortet du har i dag er et AGP kort, har ikke sett hovedkort med AGP porter i salg på lenge.

Lenke til kommentar
du får pci kort som du kan koble i 2 ide kabler for 4pci enheter til 200-300kr

Finner noen greier som gjør IDE til SATA på komplett.no men finner ikke det pci kortet du snakket om. Har du link?

Du må nok belage deg på å kjøpe nytt skjermkort med det samme og. Skjermkortet du har i dag er et AGP kort, har ikke sett hovedkort med AGP porter i salg på lenge.

stemmer.

Tenkte det var internt skjermkort på hovedkortet, men det kortet jeg har sett meg ut hadde ikke det nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...