Gå til innhold

Hvordan koble to CD-ROM på Abit KR7A-RAID Socket A (DDR) ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med koble 2 cd-rom stasjoner(cd-r/dvd) på dette hovedkortet.

Jeg har prøvd å sette cd-r'n på den gule kontakten, men det gikk ikke, windows fant den ikke. Så prøvde jeg å sette begge cd-rom stasjonene på samme kabel, dvdn på slave. Men da kom bare cd-rn opp..

Den gule kontakten, skal jeg ikke bruke den eller?

Se bilde av hovedkortet her:

http://komplett.no/k/k.asp?action=info&p=1...10&GrpID=5&s=pl

Tar imot alle tips!

hilsen

kneipp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er RAID-kontrolleren som sit på dette hovedkortet: http://www.highpoint-tech.com/hpt372.htm

Vanlegvis er det ikkje å anbefale at ein koblar til vanlege atapi-enheter til RAID-kontrollerar, sidan det ikkje er alle som støttar det. Dog, denne highpoint-kontrolleren burde jo klare det etter dei spesifikasjonane eg fann på nettet...

Viss mulig, så prøv å bruk ide1 og ide2 til cd/dvd/brennar, og raid-kontrolleren til harddiskar.

per

Lenke til kommentar

har du sjekket om du har innstallert raid kontrolleren? etter bios skal den søke etter nye enhter slik som bios gjør, primary master osv.

det skal ikke være noe problemer med å ha to cdrom på en IDE kabel. Jeg har ikke testet med cdrom på raid, men det skal ikke være noe problem tror jeg, siden du selv kan velge RAID oppsettet.

mitt tips er og reinnstaller raid kontroller.. sjekk device manager..

Lenke til kommentar

Med mindre du absolutt vil bruke Raid, ser jeg ingen grunn til å bruke det. Ekstra arbeid, kødd hvis du skal oppgradere bios, ikke akkurat en enorm ytelsesøkning OG det er en bug i forbindelse med Raid kontrolleren på AbitKR7A.

Jeg har HD som master på Ide1, med DVD-spiller som slave, og CDR-brenner som master på Ide2. Ingen problemer - måtte ikke inn i bios. Alt ble registrert automatisk :smile:

Og bare for å få sagt det: Du har skaffet deg et hel..... bra hovedkort (hvis du ser bort fra raid-delen da) :grin:

Lenke til kommentar

Takker for gode tips!

Jeg tror jeg prøver det slik gasman har det.

Harddisk og dvd på master1 og cd-r som master2

Jeg har forreste installert driverne til RAID kontrolleren, de nyeste hentet fra nettet.

hilsen

[ Denne Melding var redigert av: Kneipp på 2002-01-21 00:34 ]

Lenke til kommentar

cd-rom enhet på samme ide som en ata66/100 hd(harddisk) er ikke å anbefale, da dette vil føre til at hd ikke yter optimalt.

å koble to cd-rom enheter på samme ide kan iblant føre til konflikter. fx: den ene vil ikke fungere; vil ikke lese cd'er i høy hastighet etc.

Lenke til kommentar

Quote:

å koble to cd-rom enheter på samme ide kan iblant føre til konflikter. fx: den ene vil ikke fungere; vil ikke lese cd'er i høy hastighet etc.

Hvor har du dette fra? Jeg har flere maskiner hvor dette fungerer helt fint, aldri hatt noen problemer og har heller ikke merka noen ytelsestap i benchmarks.

Jeg sier ikke imot deg men lurer bare på hvor du har denne informasjonen fra, da jeg har en helt annerledes erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...