Touchdown Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det er nok et ganske vanlig problem det der, og som nevnt tidligere er det bare å kaste seg ut i det... En måte å bli mer inkludert i gruppa er enkelt å greit "Hva sa du?", "Hæ?", "Hva mener du med det?" o.s.v. Få dem til å repetere det for deg, da blir du automatisk inkludert i samtalen og det er nesten forventet en respons, selv om det kun er "aha, enig!". Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Trådstarter: Du er akkurat som meg. Du er ikke sjenert, men i større grupper er det som om andre snakker rundt deg og man klarer ikke å komme inn i samtalen fordi samtalen handler om noe du ikke har relasjoner til eller har vært med på. Det jeg har lagt merke til etterhvert som jeg har blitt eldre er at jeg må bli flinkere til å starte samtaler. Starter du samtalen eier du temaet og folk vil svare deg (om de finner det interessant). Øv deg på ikke lene deg tilbake og bare lytte til andre, men også starte samtaleremner. Dette har også litt med vaner å gjøre. Prøv å bryt ut av den vanen. Øvelse gjør mester og her er det bare å trene, trene, trene Lenke til kommentar
::PK:: Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg kjenner meg igjen her. Jeg har nesten det samme, bare det at jeg føler at alt jeg sier er lite interessant for andre og jeg føler jeg har mindre å snakke om. Kanse det har noe med at jeg ikke er flink til å forklare? Jeg har ingen probler med å snakke med folk i grupper, så lenge det er noen jeg kjenner i den gruppen. Men jeg satser på at det kommer etterhvert. Det løser seg sikkert etterhvert for deg også, men det kommer nok ikke over natten. Det å begynne med en sport kan hjelpe veldig på selvtilliten. Før turde jeg nesten ikke åpne munnen med fremmede tilstede, jeg turde ikke å ha egne meninger og kledde meg slik andre kledde seg. Så begynte jeg med en sport jeg ble mer eller mindre forelsket i, og nå har besjedenheten min bedret seg masse, på grunn av bedre selvtillit. Der kom sikkert det der med at jeg er dårlig å forklare/uttrykke meg igjen Men en hobby og tid er nok det som skal til Btw, alkohol funker fett x) (er 16 selv) Lenke til kommentar
Kazumo Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 hva enn du gjør, ikke oppsøk psykolog eller lignende. Tilfellet du har er ganske normalt blant folk i din alder, og med årene som kommer vil du sansynligvis utvilke dine sosiale ferdigheter. Men den eneste måten du kan gjøre det på er å hele tiden utfordre deg selv. Hvis du føler at du har noe å si, men ikke tørr fordi du føler det er en slags sperre der, bare få det ut alikevel... På denne måten vil du over lang tid bygge opp en bedre selvtillit. En ting som kanskje funker er å prøve å late som om du snakker med en du er trygg på, f. eks søstra di eller lignende. Lenke til kommentar
nets Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Det er jo et kjent triks å se for seg forsamlingen som naken når man skal tale.. Bare en liten metafor avsporing Lenke til kommentar
gabun Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Hei! Jeg er en gutt på 16 år. sliter litt føler jeg. Når jeg er sammen med mangen blir jeg liksom helt stille. Er litt sjenert, men klarer fint å snakke som en foss om jeg er sammen med en eller to stk. Men når jeg er sammen med mangen, og noen av disse er noen jeg ikke kjenner så godt klarer jeg liksom ikke å delta i samtalen, så jeg blir sittende å bare lytte. Dette er veldig irriterendes. er rett og slett litt dårlig sosial. Har mangen venner og slikt. Men de siste årene har jeg valgt selv å sitte ganske mye hjemme for meg selv å spilt mye data spill osv. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bli mer sosial? 1) Kom deg mer ut blant fremmede. Ikke folk du kjenner eller har møtt før. Totalt fremmede. Stopp og prat med folk på gata. Er det 50 ledige seter i bussen? Sleng deg ned ved siden av noen, slå av en prat. Prat med kassadama på butikken. Spør henne hvordan hun har det. Prøv å åpne sansene dine opp for andre mennesker. Vend de utover mao Du vil kanskje få mye sure miner og mange rare kommentarer av dette, men tro meg, det er fordi det å prate med fremmede er noe det norske folk virker å være livredde for. Ikke uten videre at Norge er ansett som et kaldt land, og det snakkes sjelden om været og/eller temperature. Faktum er at vi er kalde mot hverandre, det er bare vår kultur. Dessverre. Endret 13. mars 2009 av gabun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå