Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bli mer sosial?

Gjest Guest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Hei! Jeg er en gutt på 16 år.

sliter litt føler jeg. Når jeg er sammen med mangen blir jeg liksom helt stille. Er litt sjenert, men klarer fint å snakke som en foss om jeg er sammen med en eller to stk. Men når jeg er sammen med mangen, og noen av disse er noen jeg ikke kjenner så godt klarer jeg liksom ikke å delta i samtalen, så jeg blir sittende å bare lytte. Dette er veldig irriterendes. er rett og slett litt dårlig sosial. Har mangen venner og slikt. Men de siste årene har jeg valgt selv å sitte ganske mye hjemme for meg selv å spilt mye data spill osv.

Så jeg lurer på hvordan jeg kan bli mer sosial?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Selv om du ikke kjenner folkene så godt, er det bare å snakke i vei om sånne ting som du ellers snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*
Selv om du ikke kjenner folkene så godt, er det bare å snakke i vei om sånne ting som du ellers snakker om.

Det som er problemet. Jeg blir stille, og føler jeg blir sperret inni meg selv!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*

Kjenner de fleste i klassen også. Er liksom ikke noe problem å slå av en prat med noen. Men blir liksom helt stille til noen tider. Vet ikke hva som gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Big_bang

Prøv å hopp inn i samtalen og vri den om til noe du kan mye om.

Som regel når det er mange sammen som snakker så er det en dell stykker som stikker ut, det er en selvsikkerhet/domminans ting.... så du er ikke aleina om å bli stille når det blir mange.

Men det er bare å være det seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg opplever nøyaktig det samme når jeg er sammen med en gjeng med mennesker. Man har mye man gjerne skulle sagt, men det er en usynlig mur som sperrer mellom hjernen og munnen, og man brenner inne med alt man vil si. Det er faktisk helt fryktelig.

Det som hjelper best, er å bli dratt med inn i samtalen. Men det er selvsagt ikke noe som hjelper deg på lang sikt, eller noe man kan regne med å få hjelp til under en normal sosial situasjon. Egentlig må man bare ta sats, og hoppe i det. Ta ordet, krev litt plass, krev oppmerksomhet og vit at det du sier er like interessant som alt annet som blir sagt.

Lettere sagt enn gjort, I know.

Lenke til kommentar

Jeg har også det samme som trådstarter! Og det er sånn som Martine forklarer det. Har veldig lyst å snakke, men er en usynlig mur mellom hjernen og munnen! Er helt forferdeligt. Skulle gjerne ønske jeg var en som kjeften gikk i ett på uansett hvem jeg var med. :(

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper er faktisk bare å kaste seg ut i det. Prøv å tenk etter hvorfor du reagerer som du gjør i slike sosiale situasjoner, hva tenker og føler du mens du står der og ikke klarer å snakke? Hvor kommer tankene fra, og er de egentlig nødvendige å ha der? Hvordan kvitte seg med dem?

Det er i hvert fall langt enklere å kvitte seg med slike tankemønstre når man først har funnet ut hvor de kommer fra. Min erfaring sier så, i alle fall.

Lenke til kommentar

kunsten er å tåle motgang.ikke ta deg nær av andres meninger.du er hva du er og det kan ingen si noe imot. alle kan ikke like alle. fiender vil man alltid ha. det må alle tåle.

EDIT:

ellers så kan man dra på byen i helgene. alkohol mine venner. eller flytende mot om du vil. dette hjelper for å kunne konversere mer fritt.kan prate om alt du vil med fremmede nå om dagen. sex,klær,barndom,reiser,øl,golf,fotball etc...

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg vil kanskje ikke foreslå alkohol som den beste medisinen for en 16-åring.

Dessuten er det ikke akkurat snakk om fiender, men at man vegrer seg for å snakke med flere mennesker tilstede.

Uten å være noen ekspert på området, vil jeg driste meg til å tenke at dette kan være en form for sosial angst. Det var i hvert fall min diagnose da jeg entret psykiatrien med samme problem.

Lenke til kommentar

sosial angst er en mulighet det selvsagt.

jeg vet det er vansklig,men man MÅ forsøke å gi faen i andre menneseker og deres meninger.

les boken "best under press". den er hovedsaklig ment for idrett,men hjelper deg også i det daglige. hjelper deg å bygge opp selvtillit. alt handler om å ha selvtillit, stole på seg selv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg syns det er synd at alt er blitt en eller annen psykologisk sykdom. Sosial angst, asosial oppførsel osv...

Vis du er litt tilbakeholdende så er det ok. Det er sikkert bare selvtilliten som trenger litt styrke. Jeg er forresten det samme vis jeg er f.eks med painballgruppen hvor jeg bare kjenner noen få. Lytter oppmerksom, og neste gang går jeg til denne personen og snakker om det vi snakket forrige gang om.

Min grunn til det er at jeg har en akksent, og liker ikke at alle skal høre at jeg bodde noen år i tyskland. Jeg er blitt lei av alle de Arnold vitsene.

Lenke til kommentar
Nei jeg mente det ikke sånt. Jeg sier bare generellt. Ha jeg litt vondt i ballene så er det med en gang kreft, hoster litt så er det tuberkolose etc.

Jeg ser den. Fordelen med å ha en diagnose på psyiske problemer, er vel at man lettere kan finne egnede behandlingsformer.

Lenke til kommentar

Ser du driver mye med data..

Har hatt litt samma problemstillinga skj0l faktisk i samme alder (16), og det du nevner er en naturlig ting som skjer med de fleste vil jeg tro, fra tid til annen. Problemet er at det er litt overveldende mye for deg, siden du poster her.

Det som skjedde med meg vertfall var at jeg vokste mer opp, bygde en mer solid sosial grunnmur om man kan kalle det det (18 aar nu). Saa ta heller aa fokuser paa aa utvikle deg, opps0k situasjoner du tror kan utfordre deg, og ta det derfra. Eller enda bedre, gj0r som idag, pr0v og feil i gruppesamtaler, om det naa er paa en fest eller i klasserommet, man faar bedre sosiale egenskaper av aa sosialisere seg vettu :p

-----

Vet ikke helt hva som er problemet her, er det det at du har lyst til aa si noe, eller er det rett og slett at du ikke har noe fornuftig og si og f0ler deg sidestilt fra de andre? Altsaa at du bare sitter der og h0rer paa og egentlig "kjeder" deg paa en veldig ubehagelig maate?

Jeg merket vertfall at flere interesser, utenom data/pc/spill, kan aapne veldig opp vertfall. Desverre saa f0ler jeg fortsatt at jeg faar et nerdestempel i trynet hver gang jeg diskuterer pc/spill..

ot: aa diskutere fagtermonologi er en felle mange unge gaar i tror jeg (inkl meg).. altsaa diskutere dataspill og pc med folk som er helt utenforstaaende. Man blir stempla som en stereotyp nerd veldig ofte :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*
Vet ikke helt hva som er problemet her, er det det at du har lyst til aa si noe, eller er det rett og slett at du ikke har noe fornuftig og si og f0ler deg sidestilt fra de andre? Altsaa at du bare sitter der og h0rer paa og egentlig "kjeder" deg paa en veldig ubehagelig maate?

Egentlig begge deler. Føler jeg ikke har noe fornuftig og si heller. Så er riktig det du skriver her. Noen måte å forbedre seg? Og faktisk komme på noe fornuftig å si?

Lenke til kommentar

En ting: laer deg noe nytt! aapne interessefeletene dine.

Et scenario jeg kan se for meg:

Du kj0per et kamera, starter aa fotografere, du har en ny interesse og du kan diskutere dette som et helt vanlig tema. Bonusen her er jo pc delen, du har sansynelighvis over middels pc kunskaper og du kan laere deg photoshop ganske greit med guider og slikt om du ikke kan det fra f0r f.eks. Du skaper en "link" til hovedinteressen din :)

Eller du kan starte med en sport, er vell nesten garantert at noen i klassen din eller noen du kjenner driver med en sport?.. Det skaper god fysisk og psykisk helse, og du kan vaere i toppform.

Bruk fantasien, s0k etter noe du tror du kan kombinere med det du driver med idag. Eller det noen av vennene dine driver med, er garantert mye du kan ta etter dem.

Og naar du utvider interessefeltene dine saa vil nok dette komme naturlig i gruppesamtaler og andre sosiale sammenhenger ettervert, garantert.

Og for guds skyld la denne utvilkinga di skje gradvis, du er fortsatt ungdom, og en over-natten-transformation er nok neppe fordelaktig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...