Gå til innhold

Søke vekterjobb - problemer etter presseutspill?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta vekterkurs og søke jobb for et års tid på heltid.

Men jeg ser dette på f.eks. Securitas sine hjemmesider:

"Om Securitas' rekrutteringsrutiner

Alle ansettelser i Securitas er forankret i symboliseringen av de tre røde ringene i vår logo: ærlighet - vaktsomhet - hjelpsomhet. For å ivareta denne grunntanken har Securitas innarbeidet rekrutteringsrutiner som har til hensikt å skille ut de aktuelle kandidatene og sørge for at rett person kommer på rett plass. I disse rutinene ligger det et systematisk arbeid i forhold til å undersøke hver enkelt kandidats fortid grundig, samt å vurdere kandidatens potensial til å etterleve de høye etiske krav vi og våre kunder stiller til hver enkelt ansatt. Alle søknader vurderes nøye, både bakgrunn og innhold, og CV sjekkes for "huller"."

Jeg har vært aktiv med organisasjonsarbeid i 6 år nå, og har et par ganger vært ute i media på grunn av dette engasjementet - også et par saker som kan oppfattes som provoserende på enkelte. Har clean rulleblad.

Er det noen som vet hvor mye dette blir vektlagt, hvis jeg ellers er kvalifisert og har gjennomført nødvendige kurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du villig til å utdype litt mer, mtp. type organisasjon og arbeid du har utført?

Forøvrig, jeg er i Securitas selv og har også vært ute i media i mine yngre dager, den gangen Jackass var veldig populært og handlinger og uttalelser den gangen var kanskje passende for en 16-åring men ville nok blitt sett ned på dersom jeg ytret de samme meningene idag.

Med mindre det ekstreme handlinger/uttalelser fra din side, vil jeg tro du er trygg.

Det at du er kvalifisert og ferdig kurset er et stort, stort pluss som kanskje overskygger tidligere handlinger - såfremt de ikke var for ekstreme som nevnt.

Lenke til kommentar
Er du villig til å utdype litt mer, mtp. type organisasjon og arbeid du har utført?

Var innblandet i dette søksmålet for en del år tilbake. Jeg representerte selvfølgelig AUF, men var også frontet en del i media. Saken var at jeg også fikk en del drapstrusler etter denne episoden.

Dom_i_AUF_saken.pdf

Endret av mrala
Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner.

Men jeg tror nok ikke dette vil bli noe problem.

Et smart trekk kan jo være å legge dette kortet på bordet fra dag én, så viser du at du er såpass seriøs i det minste. Jeg fortalte om min "fortid" og de takket for oppriktigheten og sa at det var null problem siden det var noen år siden og "alle har jo vært unge".

Det de derimot ikke liker er tidligere straffedømte og andre som åpenbart ikke har noe i sikkerhetsyrket å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at det skal være noe problem hvis du er ærlig og oppriktig om det, og ikke prøver å skjule noe. Ekte engasjement settes alltid pris på, og det at du er ærlig om det og står for ting du har sagt og gjort, vitner om at du er et helt menneske med livserfaring.

Lenke til kommentar

Vekter bransjen er det spesielt viktig å sjekke bakgrunner til folkene som ansettes. Mye fordi vektere for tilgang til mye sensetiv informasjon, penger og varer i millionklassen. (ikke alle selvsagt)

Samt alle som søker jobb sjekkes vandelen. Det kan si at viss du har ett forenkla forelegg for å kjørt for fort går dette bra. Derimot har du en bot så har du ikke feilfri vandel lengre. Og da vanskelig å få slik typer jobb.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Samt alle som søker jobb sjekkes vandelen. Det kan si at viss du har ett forenkla forelegg for å kjørt for fort går dette bra. Derimot har du en bot så har du ikke feilfri vandel lengre. Og da vanskelig å få slik typer jobb.

Bot er forenklet forelegg, vil tro du mener dom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kommer vel an på hvordan man definerer bot.

Noen kaller også gebyrene du får av f.eks vegvesenet når du kjører uten bilbelte for bot, eller gebyret du får når du feilparkerer.

Man må gjerne definere det slik man vil, siden det foreligger en definisjon fra etaten.

Du må gjerne kalle det "ostepuck" for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...