Gå til innhold

Billig og strømsvak HW til enkel filserver


Anbefalte innlegg

Vet det generelt anbefales å bruke en gammel PC til filserver, for min del har jeg ikke så mye gammelt utstyr liggende og vurderer derfor å sette opp en ny billig maskin med Debian basert os, antagelig basert på denne eminente guiden (http://www.marsboer.net/?p=51).

 

Filserveren skal beukes til streaming av HD-film til popcorn-HR og stue-PC'en, streamining av musikk til SqueezeBox og backup fra 2 maskiner med MS operativsystem, jeg ser ikke for meg at det er nødvendig eller hensiktsmessig kjøre RAID.

 

Jeg synes dedikerte NAS'er blir for lite fleksible og forsåvidt også for dyre, tanken her er å få til noe billig og strømsvakt.

 

Noen som kan anbefale HW for en slik løsning?

 

Faktorer for valg av HW er altså:

- Ytelse til å håndtere overnevnte aktiviteter

- Pris, HW bør være så billig som mulig (men jeg foretrekker igrunn å kjøpe nytt)

- Strømsvakt, i disse miljøtider ser jeg for meg at løsningen må kunne matche strømforbruket til en liten NAS

- Hoverdkortet må ha minimum 6 SATA porter

 

Jeg ser for meg et billig hovedkort, med 6-8 SATA porter integrert grafikkkort, en liten (med stor nok) CPU, 2 GB ram?.

 

Er det noe jeg bør tenke på ift strømfoskyning når jeg ønsker det så strømgjerrig som mulig?

Endret av kernelb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, mini-ITX er vel gunstig ift at de trekker lite strøm, men de kortene jeg har sett har ofte få SATA porter og med ekstra diskkontrollere blir det ofte fort dyrt.

 

Finnes det mini-ITX kort med mange SATA porter og mini-ITX kabinetter med plass til 6 3,5" disker? ....trodde mini-ITX i utgangspunktet var tiltekt som små maskiner?

 

Mulig jeg bør vurdere noe brukt?

Lenke til kommentar

Hvis ikke du er veldig bestemt på at du skal ha et veldig lite kabinett, så ser jeg egentlig ikke noen grunn til å diskvalifisere ATX kort heller. Det er ikke så mange mini-ITX kabinetter som kan holde 6 stk 3,5" disker uansett. Da er det straks mye mer å velge i av HK til kr. 300-400,-. En celeron eller en sempron bruker ikke så mye. Er du veldig opptatt av å spare strøm, så er 2,5" disker tingen. Bruker du spindown på 3,5" disker er likevel gevinsten minimal og kostnaden høy.

 

Kjøper du ATX har du også fordelen med å kunne utvide i mye større grad. Selv begynte jeg med 4 disker på en kontroller, og har i dag 12 (+1 Os disk) på 3 kontrollere. Silicone image og Via kontrollere funker helt fint, og jeg har kjøpt slike helt ned i 12 US dollar på nettet. Skal det være billig er det fortsatt gode gamle PCI kort som gjelder. PCI bussen har teoretisk en båndbredde på 133MB/s så med mindre du kjører RAID 0 og fibernettverk holder det lenge.

 

Tror du kommer langt med kr. 2500,- eks disker.

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange mini-ITX kabinetter som kan holde 6 stk 3,5" disker uansett.
Husk at de fleste ATX kabinetter også kan bruke mindre kort som microATX, som feks. dette her.

 

Jeg skal forsøke alternativ2 nevnt ovenfor, samt;

- 2gig ram på en brikke(sparer noen watt saml. med to brikker)

- 2,5" systemdisk(bruker 3,5 idag)

- PSU som er 80pluss sertifisert, og som ikke har mer watt enn nødvendig(fant en på 300watt og en på 250watt(sistnevte blir for dyr pga frakt).

- Vifter som skal bruke lite strøm

 

Kommende versjon av Ubuntu server vil kunne gå automatisk i dvale i den tid man ikke trenger den(feks. 0600-1700), spinne ned disker som ikke er i bruk osv.

 

Blir artig å se hvor mye strøm den ender på.

Lenke til kommentar
wisdom & dysno? Åssen har det gått med serveroppsettene deres?

 

Fått noe er faring med stabilitet og strømforbruk?

 

....jeg jar ikke helt fått ut fingeren på å bestille enda, så jeg er spent på erfaringer

 

Det ble litt problemer med innleggingen av internett her hjemme, skal få ordnet server når det er i orden :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører en Atom server (Intel atom ferdig i hk) med 1GB ram og 3 disker.

Tar liten plass, støysvak da den ikke nesten ikke produserer varme og strømforbruket er så lite att jeg sparer mere strøm med å slå av lyset i taket.

Og det beste av alt, selv om hw høres svak ut, så er den mere en kraftig nok

Men trådstarter ønsker seg "minimum 6 SATA porter", mens HK med Atom bare byr på 2. Rett nok kan dette avbøtes med et pci til sata kort, men da blir total prisen slik at man også kan vurdere andre løsninger som kan gi mer.

 

Leste en test på Tomshardware som viser at andre løsninger kan gi lavere strømforbruk enn Intel Atom HK(pga. eldre brikkesettet de bruker med Atom).

 

wisdom & dysno? Åssen har det gått med serveroppsettene deres?
Jeg har bestilt men enda ikke fått det.
Lenke til kommentar
Jeg kjører en Atom server (Intel atom ferdig i hk) med 1GB ram og 3 disker.

Tar liten plass, støysvak da den ikke nesten ikke produserer varme og strømforbruket er så lite att jeg sparer mere strøm med å slå av lyset i taket.

Og det beste av alt, selv om hw høres svak ut, så er den mere en kraftig nok

Men trådstarter ønsker seg "minimum 6 SATA porter", mens HK med Atom bare byr på 2. Rett nok kan dette avbøtes med et pci til sata kort, men da blir total prisen slik at man også kan vurdere andre løsninger som kan gi mer.

 

Leste en test på Tomshardware som viser at andre løsninger kan gi lavere strømforbruk enn Intel Atom HK(pga. eldre brikkesettet de bruker med Atom).

 

Ett slkt PCI-kort koster 18.50 $ inkl. frakt :p

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4660

Lenke til kommentar
Jeg kjører en Atom server (Intel atom ferdig i hk) med 1GB ram og 3 disker.

Tar liten plass, støysvak da den ikke nesten ikke produserer varme og strømforbruket er så lite att jeg sparer mere strøm med å slå av lyset i taket.

Og det beste av alt, selv om hw høres svak ut, så er den mere en kraftig nok

Men trådstarter ønsker seg "minimum 6 SATA porter", mens HK med Atom bare byr på 2. Rett nok kan dette avbøtes med et pci til sata kort, men da blir total prisen slik at man også kan vurdere andre løsninger som kan gi mer.

 

Leste en test på Tomshardware som viser at andre løsninger kan gi lavere strømforbruk enn Intel Atom HK(pga. eldre brikkesettet de bruker med Atom).

 

Ett slkt PCI-kort koster 18.50 $ inkl. frakt :p

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4660

Det var en litt annen pris en det jeg har sett på(komplett). Men så var det det med kvalitet, stabilitet og Linux støtte?

Lenke til kommentar
Jeg kjører en Atom server (Intel atom ferdig i hk) med 1GB ram og 3 disker.

Tar liten plass, støysvak da den ikke nesten ikke produserer varme og strømforbruket er så lite att jeg sparer mere strøm med å slå av lyset i taket.

Og det beste av alt, selv om hw høres svak ut, så er den mere en kraftig nok

Men trådstarter ønsker seg "minimum 6 SATA porter", mens HK med Atom bare byr på 2. Rett nok kan dette avbøtes med et pci til sata kort, men da blir total prisen slik at man også kan vurdere andre løsninger som kan gi mer.

 

Leste en test på Tomshardware som viser at andre løsninger kan gi lavere strømforbruk enn Intel Atom HK(pga. eldre brikkesettet de bruker med Atom).

 

Ett slkt PCI-kort koster 18.50 $ inkl. frakt :p

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4660

Det var en litt annen pris en det jeg har sett på(komplett). Men så var det det med kvalitet, stabilitet og Linux støtte?

 

Har ikke dette kortet selv, men har lest at det fungerer helt fint og det selges også i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kjører en Atom server (Intel atom ferdig i hk) med 1GB ram og 3 disker.

Tar liten plass, støysvak da den ikke nesten ikke produserer varme og strømforbruket er så lite att jeg sparer mere strøm med å slå av lyset i taket.

Og det beste av alt, selv om hw høres svak ut, så er den mere en kraftig nok

Hei!

 

Jeg ser for meg en slik løsning hjemme, men hva slags kabinett benytter man? For å si det rett ut - jeg har begrenset kunnskap om dette, men ønsker å prøve meg. Ser for meg en slik løsning i stede for en NAS pga mulighetene til utviklingen senere - NAS føler jeg låser en litt.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg er også på jakt etter en strømsvak filserver som kan streame HD innhold. Tenkte å kjøre vlc på ubuntu server. Hva er minimumskravene til hardware får å kunne streame HD innhold, eventuelt hvordan en kan sette opp kjapp maskin slik at den bruker mindre strøm når den ikke brukes til streaming. Noen som har anbefalinger med tanke på hk, minne og prosessor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...