olabilen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nyttig lestestoff, direkte relatert: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=35728 Lenke til kommentar
OIS Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nyttig lestestoff, direkte relatert: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=35728 Veldig unyttig å lese noen "elitest" kommentarer av dabear og davids for 2 år siden. "Vi er så gode for vi bruker ikke ob funksjonene." så ut til å være poenget deres. Bruker du ob funksjonene for hele scriptet samt templates og variabel buffer for mindre funksjoner har du mer fleksibilitet imo. Bruk ob funksjonene rundt template funksjoner som kjører filer i html med php kode (såkalt .phtml). Edit: er du relatert til davids phpdavid? Endret 9. mars 2009 av OIS Lenke til kommentar
dabear Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Veldig unyttig å lese noen "elitest" kommentarer av dabear og davids for 2 år siden. "Vi er så gode for vi bruker ikke ob funksjonene." så ut til å være poenget deres. Det var slettes ikke mitt poeng, men jeg ser at du reagerer slik på det. Den tråden der viste at å samle opp i en egen variabel, var å foretrekke framfor ob-funksjonene, og at flere echo-er uten verken output buffering eller å samle opp i en variabel, var dessudert treigest. Jeg har ikke kjørt testkoden sia den gang, men det kunne være interessant å vite om de resultatene fortsatt gjelder. Hvordan du koder sidene dine, må bli din greie, men jeg mener bestemt at det lønner seg for lesbareheten av koden din å skille ut presentasjon og logikk, og i så måte blir ob-funksjonene ikke lenger så nyttig. Nå hadde jeg aldri trodd jeg skulle forsvare en et og et halvt år gammel post på et annet forum, men slik blei det da tydeligvis. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Så du mener at du skiller presentasjon fra logikk ved bruk av output-variabler? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nei, det har jeg ikke sagt. Ved å separerere logikk fra html, vil du kunne kjøre så mange header-kall du måtte ønske, fordi htmlen(output) først blir generert når presentasjonene skal lages. Dette blir off topic, skal be en mod om å splitte ut denne diskusjonen Endret 9. mars 2009 av dabear Lenke til kommentar
OIS Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det er alltid dumt å måtte forklare gamle poster. Det virket som dere mente ob funksjonene kun var en hack nyttig for dårlige web sider. Mine små tester med 5.2.4 viser at ob er litt raskere, kanskje litt dårligere i minnebruk. Men ingen stor forskjell så vidt eg så. ob kan dessuten stackes i flere levler, brukes på vanlig html, hjelpe ut disse nybegynnerne, mm. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nyttig lestestoff, direkte relatert: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=35728 Jeg kan ikke helt se hvordan det skulle være så utrolig relevant. Du sier at det er bedre å bruke en variabel, mens jeg sier at man likegodt kan bruke ob. Jeg kan ikke se noe i den tråden som tilsier at noen av løsningene er særlig bedre enn den andre. Tallene som er oppgitt der er over ørten tusen utskrifter, noe som medfører en latterlig høy mengde data som skal ut, som igjen medfører at tallene er mildt sagt ubrukelige. Når i alle dager hadde du sist et HTML-dokument på over 10MB? Jeg kan til nød strekke meg til 500kB, noe over er ærligtalt ikke særlig relevant. Å teste med 10MB blir noe ala «hva er mest effektivt som taxi?» og konkludere med en toetasjes buss fordi den har mest plass og er effektivt når man har flere titalls mennesker som skal fraktes. Problemet er bare det at den reelle oppgaven er å frakte 1-4 personer om gangen ... Dette er såklart før man i det heltatt begynner å snakke om hvor «nyttig» det er å spare et par µs pr. utskrift, noe som antageligvis blir langt under 0.5ms totalt. Endret 9. mars 2009 av Ernie Lenke til kommentar
olabilen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 akkurat som det er ytringsfrihet, har du også frihet til å skrive hva du vil. jeg mener personlig at oppsamling er best, og bruker kun output-buffering i mixed-mode scripting (der templatefiler t.d. inneholder php). Selvsagt får du lov til å mene ditt, og stå på det; er en grunn til at vi har diskusjon om det. For øvrig leder ikke dette her noen spesielle vei heller; grunnprinsippet er uansett det samme: aldri output før logikk er utført. Resultat: ingen feilmeldinger angående headere som allerede er sendt. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har vansker med å forstå din logikk. Fjern echo-linjen du, så er du i god båt. Header () skal ALDRI kalles etter at output er sendt til browser (echo/print/printf etc)Grunnen til dette er hvordan HTTP-protokollen fungerer. Ta en titt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå