Gå til innhold

Low-End HTPC som fortsatt kan spille av alt


Anbefalte innlegg

Har satt meg som mål å bygge en htpc til under 2500kr

 

Kom over denne tråden her, som virker lovende i så måte, men nå er jeg usikker på om dette er helt til å stole på. Det virker seriøst og gjennomarbeidet, men han skriver

So are my recommendations really enough for HD contents?

 

One of the most frequently asked questions is if these systems can play 1080p mkv files (as well as BD movies) fine. The answer is yes as you can see in the above chart. Here are screenshots taken in one of the recommended systems (the low-end Intel/NVIDIA system) when a 1080p mkv file is played back. Whether hardware acceleration of the GPU is on or off, the file can be played back fine.

Men det finnes hverken grafer eller screenshots der. Noen som har innspill?

 

Copypasta i spoiler for dere som ikke orker å trykke på linken. (av Low-end-forslagene hans)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
If you still have no clue what to choose ...

 

Then I first recommend the low-end Intel/NVIDIA system. This system has the most powerful integrated GPU, supports multichannel LPCM, and easy to build and configure. Then follows the low-end AMD/AMD system with a powerful (discrete) GPU that gives superb picture quality.

 

_______

Low-End

¯¯¯¯¯¯¯

 

All the low-end systems are basically equivalent in performance. There are differences in features however. The case I chose here is a low-profile case. Alternative cases are

 

* Antec Micro Fusion Remote 350 microATX, $163 (with LCD and remote control).

* Lian Li PC-C37B MUSE microATX, $140.

* Antec NSK2480 microATX, $92 (a full-height case; I recommend this case for maximum compatibility with various expansion cards).

 

 

Intel/Intel

 

System

 

* CPU: Pentium Dual-Core E5200 2.50GHz LGA775, $64.

* CPU Cooler: Stock cooler, $0.

* Motherboard: ASUS P5Q-EM LGA775 Intel G45 chipset microATX, $135. A cheaper alternative is Intel DG45ID (BOXDG45ID) LGA775 Intel G45 chipset microATX, $115.

* Memory: A-DATA ADQVE1A16K DDR2-800 2 x 1GB Kit, $27.

* Graphics Card: Intel GMA X4500HD (integrated in the chipset), $0.

* HDD: Western Digital WD6400AAKS 640GB SATA 3.0Gbps, $70.

* PSU: 80 PLUS 350W ATX PSU (included in the case), $0

* Case: Antec NSK1480 microATX, $94.

* Total Cost: $390

 

 

Remarks

 

* BD playback under Windows XP is not supported in this system due to the chipset driver limitation.

 

Intel/NVIDIA

 

System

 

* CPU: Pentium Dual-Core E5200 2.50GHz LGA775, $64.

* CPU Cooler: Stock cooler, $0.

* Motherboard: GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H LGA775 GeForce 9400 mGPU microATX, $130. A cheaper alternative is MSI P7NGM-Digital LGA775 GeForce 9300 mGPU microATX, $110, which is of better value if you don't need an S/PDIF port and an eSATA port.

* Memory: A-DATA ADQVE1A16K DDR2-800 2 x 1GB Kit, $27.

* Graphics Card: GeForce 9400 (integrated in the chipset), $0.

* HDD: Western Digital WD6400AAKS 640GB SATA 3.0Gbps, $70.

* PSU: 80 PLUS 350W ATX PSU (included in the case), $0

* Case: Antec NSK1480 microATX, $94.

* Total Cost: $385

 

 

AMD/AMD

 

System

 

* CPU: Athlon X2 5050e ADH5050DOBOX 2.6GHz AM2, $60.

* CPU Cooler: Stock cooler, $0.

* Motherboard: GIGABYTE GA-MA78GM-S2HP AM2+ AMD 780G chipset microATX, $80. An alternative is GIGABYTE GA-MA78GM-US2H AM2+ AMD 780G chipset microATX, $70.

* Memory: A-DATA ADQVE1A16K DDR2-800 2 x 1GB Kit, $27.

* Graphics Card: SAPPHIRE Radeon HD 4550 DDR3 512MB, $60. An alternative is SAPPHIRE Radeon HD 4550 DDR3 512MB Fanless, $50.

* HDD: Western Digital WD6400AAKS 640GB SATA 3.0Gbps, $70.

* PSU: 80 PLUS 350W ATX PSU (included in the case), $0

* Case: Antec NSK1480 microATX, $94.

* Total Cost: $391

 

 

Remarks

 

* You could use the onboard graphics (HD 3200) but with some limitations.

 

o HD 3200 with an AM2 processor (such as Athlon X2 5050e): good for progressive contents, poor for interlaced contents; stereo LPCM only.

o HD 3200 with an AM2+/AM3 processor (such as Athlon X2 7750): good for both progressive and interlaced contents; stereo LPCM only.

o HD 4550 with an AM2/AM2+/AM3 processor: good for both progressive and interlaced contents; supports multichannel LPCM.

 

AMD/NVIDIA

 

System

 

* CPU: Athlon X2 7750 Black Edition AD775ZWCGHBOX 2.7GHz AM2+, $79.

* CPU Cooler: Stock cooler, $0.

* Motherboard: MSI K9N2GM-FIH AM2+ GeForce 8200 mGPU microATX, $75.

* Memory: A-DATA ADQVE1A16K DDR2-800 2 x 1GB Kit, $27.

* Graphics Card: GeForce 8200 (integrated in the chipset), $0.

* HDD: Western Digital WD6400AAKS 640GB SATA 3.0Gbps, $70.

* PSU: 80 PLUS 350W ATX PSU (included in the case), $0

* Case: Antec NSK1480 microATX, $94.

* Total Cost: $345

 

Vil gjerne tro han har rett, for det passer bra med oppsettet jeg har laget meg så langt. Handlevogn.

Den mangler disk foreløpig. jeg har tenkt å kjøre den fra en usbstick, eller en form for ssd, evt. sd- eller cf-kort i ide-adapter. Ikke bestemt meg for noe spesielt enda, men godt mulig det blir en https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

 

red: Det er viktig at prosessoren kan klare det uten noen form for hardwareakselerasjon (dxva eller annen skit) som fungerer halvhjertet i windows, og ikke i det hele tatt i linux.

Jeg vil kunne bruke den plattformen og dekoderen jeg vil.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en handlevogn som har et annet hovedkort som fungerer veldig bra til HTPC bruk. Prisen totalt ligger på 2425 fra Amentio

 

Handlevogn

 

Så lenge de integrerte skjermkortene er HD 3200/3300 eller Nvidia 8200/8300 eller høyere så klarer de lett å spille av HD filmer med ganske moderate prosessorer. Athlon X2 4800 og oppover fra AMD er mer enn nok til å drive et slikt system.

 

Edit:Rettet skrivefeil

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Begge de testene bruker hardwareakselerasjon med Powerdvd.

 

Å være avhengig av hardwareakselerasjon er uaktuelt.

 

Her er en handlevogn med intel/nvidia-alternativet. Den blir litt dyrere enn amd-en. Men nvidia er vel nærmere hardwareakselerasjon i linux.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Intel alt. ser bra ut men jeg kjenner ikke til hvor bra grafikkdelen er.

 

Hvorfor er HW aks. uaktuelt for din bruk?

 

I denne testen (side 10 og 11) så testes det med og uten HW aks. på en Intel E4300.

E4300 og X2 4800+ er ca like effektive på de fleste tester.

Lenke til kommentar

Leser du hele posten får du svar:

AMD x2 7750 har omtrent samme ytelse som Intel Pentium e5200.

 

So are my recommendations really enough for HD contents?

 

One of the most frequently asked questions is if these systems can play 1080p mkv files (as well as BD movies) fine. The answer is yes as you can see in the above chart. Here are screenshots taken in one of the recommended systems (the low-end Intel/NVIDIA system) when a 1080p mkv file is played back. Whether hardware acceleration of the GPU is on or off, the file can be played back fine.

 

* Pentium Dual-Core E5200 2.5GHz 2MB L2 cache

* GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400 mGPU mATX

* DDR2-800 2 x 1GB

* Windows Vista SP1 32-bit

* MPC-HC with MPC Video Decoder (the first screenshot)/ffdshow Video Decoder (the second screenshot) and madFlac Decoder

* 1080p mkv file created from Blu-ray Spider-Man 3 with FLAC audio track encoded from Dolby TrueHD; the first 100 seconds of chapter 44 with max bitrate around 36Mbps

 

Hardware Acceleration ON (MPC Video Decoder)

 

If GPU hardware acceleration is used, max CPU usage is around 33%.

 

 

Hardware Acceleration OFF (ffdshow Video Decoder)

 

ffdshow does not support GPU hardware acceleration (yet). Max CPU usage is around 70%.

 

 

If you still have no clue what to choose ...

 

Then I first recommend the low-end Intel/NVIDIA system. This system has the most powerful integrated GPU, supports multichannel LPCM, and easy to build and configure. Then follows the low-end AMD/AMD system with a powerful (discrete) GPU that gives superb picture quality.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Leser du hele posten får du svar:

AMD x2 7750 har omtrent samme ytelse som Intel Pentium e5200.

 

Det blei lagt til i toppen. Så ikke den gitt.

 

Da er jo både anbefalingen fra artikkelen i tråden og testen fra Tom's Hardware klare.

 

E5200/X2 7750 eller bedre burde duge bra.

Lenke til kommentar
Leser du hele posten får du svar:

AMD x2 7750 har omtrent samme ytelse som Intel Pentium e5200.

Jada, jeg leste hele testen. Men som nevnt, så finnes det hverken charts eller screenshots der.

Så da er jeg usikker på om oppsettet mitt med Athlon 64 X2 5050E-prosessoren er nok - den er jo svakere enn e5200.

Lenke til kommentar

Forslagene dine resulterte virkelig i et billig oppsett :D

Men: Siden hardwareakselerasjon ikke er helt klart enda (og jeg helst ikke vil være avhengig av den uansett - tror du den prosessoren alene er nok til 1080p med relativt heftig bitrate?

 

Har ikke tenkt å gå for de aller "verste" filene i utgangspunktet (tv-en forsvarer det ikke før den byttes ut i sommer uansett), men det e rkjedelig å bli stående med noe man ikke kan spille av. Og da den sannsynligvis kommer til å bli utvidet med en BlueRay-spiller senere, er det jo en fordel om den takler det.

 

Skjermkortet på HK-et er vel heller ikke av de aller beste?

Lenke til kommentar

Blu-ray er ikke noe problem i dette oppsettet.

Nvidia skal forøvrig ha forbedret DXVA kraftig og kan nå spille av L5.0 og L5.1 (dvs mer eller mindre alle filmer). Om dette stemmer er jeg ikke sikker på, men virker som GPU dekoding blir mer og mer modent.

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1127647

 

CPUen vil ikke ha problemer med 1080p høy bitrate med f.eks CoreAVC.

 

Skjermkortet er det beste i forhold til videoavspilling, du trenger ikke noe mer hvis du ikke skal spille:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....88#post15317888

Lenke til kommentar

CoreAVC har jo faktisk en linuxport (uten at jeg vet hvor godt den fungerer), så da tror jeg jeg hopper på det oppsettet Den bør vel klare det meste uten coreavc/vdpau også?

 

Mulig jeg skifter mening da, det skal ikke bestilles helt enda. Men jeg skal poste her med tilbakemelding når jeg har satt det opp. Oppsettet har jo potensiale til å bli en skikkelig budsjett-htpc, til prisen av en popcorn hour.

 

red: Burde vel kanskje ha med en prosessorkjøler til den prisen? Det følger jo med en, men lite lyd er jo alltid bra.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg har 2.1ghz triplecore phenom i min HTPC og den takler det jeg har kastet etter den i ffdshow uten problemer. Bluray-plater, 1080p mkv-filer etc.

 

Jeg har følgende hovedkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=91028

 

Pris på 2.3ghz triplecore ligger rett under 800.

https://prisguiden.no/product.php?productId=92236

 

jeg bruker stock-kjøler og synes det fungerer fint. PVR-en fra canal digital bråker mer enn HTPC-en.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
CoreAVC har jo faktisk en linuxport (uten at jeg vet hvor godt den fungerer), så da tror jeg jeg hopper på det oppsettet Den bør vel klare det meste uten coreavc/vdpau også?

 

Mulig jeg skifter mening da, det skal ikke bestilles helt enda. Men jeg skal poste her med tilbakemelding når jeg har satt det opp. Oppsettet har jo potensiale til å bli en skikkelig budsjett-htpc, til prisen av en popcorn hour.

 

red: Burde vel kanskje ha med en prosessorkjøler til den prisen? Det følger jo med en, men lite lyd er jo alltid bra.

 

NgZ, lurer bare på om du har gått til innkjøp og fått testet htpc-en din, da jeg selv er interessert i å bygge en htpc som spiller alt til en så liten peng som mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...