Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge nytt stereoanlegg

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå er jeg i den heldige situasjonen at Kona har lyst til å kaste det 10 år gamle expert-kompaktstereoanlegg-boksen. Hun sier også at dersom jeg kjøper nytt så skal det være kjøpes for framtiden. Dvs. ikke noe vi ønsker skifte ut i løpet av mange, mange år.

Hun setter i tillegg krav til at alt skal være sort... stilrent med andre ord.

Prismessig har vi sett for oss ett sted mellom 15-20.000NOK.

Jeg har ikke peiling på stereoanlegg, så derfor søker jeg her for noen råd.

Jeg ønsker ikke surround, ei heller i framtiden. Stilrent er også noe jeg setter pris på.

Anlegget skal kunne spille høyt, men få fram finesser i musikken (ved f.eks klassisk musikk). Jeg hører stort sett på rock og blues, men også veldig mye annet.

Eksempler er:

Dire Straits

Ac Dc

Iron Maiden

Joe Bonamassa

Gary Moore

Stevie Ray Vaughan

Pink Floyd

Neil Young

Live

Muse

Jeg har også en PS3 som skal være en del av anlegget.

Se bilde her for tilkoplingsmuligheter:

PS3 Tilkoplinger

Har sett på noe, men har egentlig lite peiling på om de er fornuftige.

Cambridge 740A Integrert Forsterker

Cambridge 740C Cd-Spiller

Dali Lektor 6 Høytalere

For de matematiske anlagte her inne så er prisen på disse samlet kr.21592 kroner.

Dette er uten frakt. Så det er definitivt i toppen av den prisklassen vi hadde sett for oss (men sånn er det jo å være mann :blush: )

Kommentarer... andre forslag...

Alt mottas med takk da dette er upløyd mark for mitt vedkommende.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet i allfall hva jeg ville valgt om jeg skulle bruke 20 000 på stereo-anlegg.

Rotel RA-06 forsterker

Rotel RCD-06 CD-spiller

Klipsch RF-62 høyttalere

Totalt skulle dette ende rett under 20 000, i tillegg kommer en del kabel, Kimber er ett bra valg til høyttalerene i allfall.

Klipsch passer bra sammen med rørforsterkere og nærmere rør enn Rotel er det vanskelig og komme med en transistorforsterker, forsterkeren er bare oppgitt til 2 x 70 watt men det er veldig forsiktig oppgitt, den yter mye mer og med en nydelig lyd.

Kanskje ikke så kjent merke men Rotel er en av de mer seriøse japanske produsentene som satser på diskrete komponenter og god lyd fremfor knapper og lys.

Endret av bruno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg ville opprettet en lignende tråd på Avforum, i tillegg til denne. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Jeg vet i allfall hva jeg ville valgt om jeg skulle bruke 20 000 på stereo-anlegg.

Rotel RA-06 forsterker

Rotel RCD-06 CD-spiller

Klipsch RF-62 høyttalere

Totalt skulle dette ende rett under 20 000, i tillegg kommer en del kabel, Kimber er ett bra valg til høyttalerene i allfall.

Klipsch passer bra sammen med rørforsterkere og nærmere rør enn Rotel er det vanskelig og komme med en transistorforsterker, forsterkeren er bare oppgitt til 2 x 70 watt men det er veldig forsiktig oppgitt, den yter mye mer og med en nydelig lyd.

Kanskje ikke så kjent merke men Rotel er en av de mer seriøse japanske produsentene som satser på diskrete komponenter og god lyd fremfor knapper og lys.

Hvorfor ikke gå for en rørforsterker da? Music Angel feks som er både billig og bra. Rotel er bra men eg likte det ikke på mine Klipsch. Kimber er sikkert fine kabler det, men unødvendig å betale flere hundre kroner meteren for så og ikke høre noe som helst forskjell fra en til 20-30 kr /m. :p

Lenke til kommentar

Rør og Klipsch pleier jo å være en god kombo, men det er jo også Klipsch og Rotel, så blir vel mere en smakssak.

Når det kommer til kabler så er det jo delte meninger om det.

Personlig hører jeg forskjell, men mitt tips er sjekk selv først. Be betjeningen i en hifibutikk kobler opp ett anlegg med en type kabel også bytte kabel.

Lenke til kommentar
Rør og Klipsch pleier jo å være en god kombo, men det er jo også Klipsch og Rotel, så blir vel mere en smakssak.

Når det kommer til kabler så er det jo delte meninger om det.

Personlig hører jeg forskjell, men mitt tips er sjekk selv først. Be betjeningen i en hifibutikk kobler opp ett anlegg med en type kabel også bytte kabel.

Rør/Klipsch og Rotel/Klipsch er jo begge en god match, men som du sier; en smakssak.

En annen ting er jo at rør er jo en god del "rundere" i lyden enn transistorer, så om man syntes det blir masete med transistorer kan jo rør være et alternativ!

Om man er "ny" innenfor o' store stereo-verden kan det kanskje være en fordel å gå for transistor, da du ikke trenger å vedlikeholde og bytte rør for å tilpasse lyden, justere bias osv. Jeg mener personlig at rør er såpass mye å sette seg inn i og at man heller bør tenke på å gå over til rør etter å ha testet litt forskjellig og lest litt om det, så man vet hva man går til.

Og om trådstarter vil gå for brukt, kan ha ta turen inn på bruktmarkedet på hifisentralen eller avforum og se etter brukte komponenter til anlegget. Det er mye å spare på det, om man tørr å kjøpe brukt.

Litt ot må til også: Rør + hornhøytalerene til Klipsch (Cornwall, Heresy, La Scala osv.) går visst for å være en JÆVELIG god match. Har ikke hørt noe av dette selv, men flate, det virker interessant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...