Gå til innhold

VHF spørsmål og svar


Anbefalte innlegg

Heisann. Vurderer å ta VHF kurset, men vet ikke når.

(Men nok om det..)

 

1. Er det noen som har VHF radioer å anbefale? Stasjonære og håndholdte, hva er bra merke, hva er fordel osv.

2. Dersom jeg skal kalle opp en annen båt, la vi nå si et cruise-ship som jeg ser 1-2000 meter lenger fremme, hvordan lyder kallingen da?

 

Takk for svar! Tar flere spørsmål underveis :)

 

La alt som har med VHF å gjør, bli tatt opp i dette emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Vi kjøpte stasjonær VHF i går, uten at noen av oss har tatt kurset.

Det jeg vet, er at du bør ha litt høyde på antennen. Hvis du har rader, bør antennen ikke stå i samme høyde som denne, da radaren kan påvirke VHF'en, og motsatt.

 

Har også hørt at de "runde" antennene (altså de boksene som ligner på radar, bare litt mindre), ikke er noe særlig å ha. Dårlig rekkevidde ++.

Lenke til kommentar

Riktig som vbjornevik skriver at antennen bør ha høyde. VHF går kun rette linjer, så desto høyere antennen står montert desto større distanse kan det være til den du snakker med før jordkrumming blir et problem. På svake/håndholdte apparat kan man oppleve at sendeeffekten er så lav at høy montering av antennen ikke gjør noen særlig forskjell på rekkevidde, men med en kraftig sender er antennens høyde alfa og omega.

 

Antennen bør ikke stå på samme høyde som andre sendere, enten det dreier seg om radar, annen VHF, HF eller annet utstyr, men den blir ikke forstyrret av rene mottakere som antennen til GPS eller TV. GPS/TV kan bli forstyrret av VHF-senderen, så man bør tenke seg om hva man plasserer i samme høyde. TV er ikke sikkerhetskritisk, men å slå ut GPSen kan være uheldig. Slik ser det ut hos oss, med antenner for GPS, radar, navtex og hele spekteret fra MF til UHF blandet med lanterner, lyskastere og vannkanon. Ganske mye som skal være avslått før det er strålingsmessig ok å gå opp på styrehustaket.

 

Når det gjelder apparater kan det være greit å ha et moderne med støtte for DSC. Den dagen det smeller og man har altfor mye å gjøre til å stå i ro ved VHFen for å sende ut en komplett nødmelding med opplesing av posisjon fra GPS er det greit å ha en liten rød knapp på VHFen merket "Distress", trykk på den og det sendes ut en tidsstemplet melding med båtens ID og posisjon som får alarmer til å hyle hos alle andre innen rekkevidde med DSC.

 

Jeg er veldig glad i VHF med skruknotter pga. et par negative opplevelser med trykknapper når man slenger veggimellom i friskt vær, men de er knapt å få tak i nå. Sailor RT144 er kongen, kan betjenes med boksehansker og tåler alt, men er stor og tung. Fraværet av DSC og alt annet moderne gjør dessuten at man må ha en moderne VHF i tillegg.

Lenke til kommentar

Mange spørsmål. Nå er det bestemte spesifikasjoner som skal tilfredsstilles og VHF-stasjoneen skal være godkjent av Post- og teltilsynet, så jeg tror ikke det spiller så stor rolle hvilken stasjon du velger, bortsett fra de momentene som Penny nevner. Forøvrig er det mange som sverger ved ICOM.

 

Uten at det selvsagt angår meg, så lurer jeg på hvorfor i all verden du vil snakke med et cruiseskip?

 

Imidlertid er prosedyren at du først finner en ledig arbeidskanal, altså en hvor det ikke er trafikk og som ikke brukes av kyststajoner innenfor rekkevidden.

 

Når du så har funnet en ledig kanal, kaller du opp skipet på kanal 16. Det forutsetter imidlertid at du kjenner skipets kallesignal eller MMSI-nummer. Dernest at du selv (båten) har et kallesignal, som du kan identifisere deg (båten) ved. Dvs. du må ha både konsesjon for å ha en skipsradiostasjon ombord og du må ha et sertifikat for å anvende stasjonen. Kallesignal for du utlevert sammen med konsesjonen. Dvs. det er båten og ikke du som får et kallesignal.

 

Jeg håper du ikke forestiller deg at VHF kan brukes til forhandling mellom lystbåt og cruiseskip om hvem som skal vike?

Lenke til kommentar
Uten at det selvsagt angår meg, så lurer jeg på hvorfor i all verden du vil snakke med et cruiseskip?

...

Jeg håper du ikke forestiller deg at VHF kan brukes til forhandling mellom lystbåt og cruiseskip om hvem som skal vike?

 

Jeg har opplevd fritidsbåter som definitivt burde hatt/brukt VHF. Det finnes ikke noe i lovverket som hjemler dødsstraff for motorstopp/elektrisk svikt med bortfall av lanterner. Det plager ikke meg å svinge rundt en lystbåt som ikke er i stand til å flytte seg, men hvis jeg ikke ser den selv i mørket må den fortelle meg hvor den ligger.

 

Under mer normale forhold kan det også være aktuelt å ta kontakt hvis man i fritidsbåten har tenkt å gjøre en manøver som kan overraske cruiseskipet og tilsynelatende innebære kollisjonsfare, slik at de ikke får inntrykk av at det dreier seg om en suicidal eller uoppmerksom skrulling.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at noe av det mest nyttige og fornuftige man kan bruke VHF til, er nettopp forebygging av sammenstøt, om enn ikke like vellykket hver gang ("Skarbak"/"Doris"). Dermed er jeg også enig i at fritidsbåter bør ha VHF.

 

Det er godt mulig at jeg misoppfattet spørsmålet og ga meg hen til mine fordommer, dvs. at jeg feilaktig antok at spørsmålet gjaldt mer omfattende og bredspektrete formål enn forebygging av sammenstøt.

 

Jeg har selv forsøkt en gang. Jeg hadde fått motorstopp og drev i sterk strøm og svak vind utenfor moloen i Boulogne Sur Mer og det kom en hurtigferge susende mot meg i 35 knop mens jeg forsøkte å krysse meg inn i åpningen. Det var sånn sett til liten nytte for han svarte meg ikke.

Lenke til kommentar

Masse bra svar her folkens! Lærer noe hele tiden jeg :-)

--

Kan dere gå litt nærmere inn på dette med kallesignal? (Er det slik at dersom jeg ikke betaler for konsensjon, så MISTER jeg kallesignalet? Eller vil kallesignalet alltid tilhøre båten når jeg har fått konsensjon på den en gang.

Lenke til kommentar

Og en annen ting:

 

Dersom jeg har en båt med VHF, og jeg som person har sertifikatet og konsensjon gyldig, og skal selge båten. Jeg velger å ta med meg VHF'en til min neste båt (kjøper meg en ny), hvordan må jeg så gjøre dette?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte båt med VHF, og en gang jeg fik motorstopp, måtte jeg faktisk BRUKE den.

Jeg har tatt sertifikatet, men aldri kjøpt konsesjon.

Jeg anser konsesjon som bortkasta penger, for jeg trenger ikke de fancy tjenestene som Telenor tilbyr. Jeg vil bare ha radioen for å kunne bruke den i nød.

 

Før måtte man visst kvitte seg med radioen hvis man ikke betalte. Med nye EØS-regler får man beholde radioen likevel. Det sa i hvert fall forhandleren, som ikke sjekket sertifikatet mitt da jeg kjøpte radioen.

 

Radioen min er en Navicom (tror det staves sånn), og den har skruknotter og digital selcall.

 

Hva skal en som meg oppgi som avsender når jeg kontakter noen?

Jeg oppgir bare skuta mi sitt navn. Jeg bruker kun radioen i nødstilfeller uansett, så får de bare komme å arrestere meg for å ikke ha betalt lisensen. :-)

 

Det står med fet skrift i læreboka, at hvis du er i nød har du rett til å gjøre det du må for å få hjelp, selv om du ikke har vhf-sertifikat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...