hanzrn Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Heisann, tenkte på å oppgradere fra XP til Vista.(Trenger ikke nevne wIN7 engang ) Men jeg lurer da på et par ting. I PCen min står det da 4 harddisker. Ingen av dem er partisjonert i flere deler. Diskene mine er C:, D:, E:, og F: Windows ligger da installert på C:, men resten av diskene; D:, E: og F: har bare filmer/bilder osv. på seg. - Dersom jeg skal oppgradere til Vista, må jeg bare reformatere C: ? - Jeg må ikke formatere disk D: , E: og F: etter installering av Vista slik at disse "er kompatible" med OS'en ? - Altså slik at jeg installerer Vista på C: og trenger ikke gjøre noe med D:, E:, og F: ? Slik at med engang Vista og VLC er installert så kan jeg med engang se på film ? mvh Hanzrn Endret 7. mars 2009 av hanzrn Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nei, du må kun formattere C: Vista bruker ikke et filsystem som er inkompatibelt med andre windows-versjoner. Det skulle tatt seg ut Så bare slapp av, du. Lenke til kommentar
hanzrn Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Konge, takker for svar Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Du behøver bare formatere den disken du skal ha det nye operativsystemet på. Nei du behøver ikke gjøre noe med de andre diskene. Om du ønsker å gjøre det helt sikkert kobler du fysisk vekk alle diskene du ikke skal ha OS på altså D,E,F. Når du formaterer C: vil alle data på den disken gå tapt! Altså ikke bare XP men alt av programmer, mine dokumenter osv osv Endret 7. mars 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
hanzrn Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Du behøver bare formatere den disken du skal ha det nye operativsystemet på. Nei du behøver ikke gjøre noe med de andre diskene. Om du ønsker å gjøre det helt sikkert kobler du fysisk vekk alle diskene du ikke skal ha OS på altså D,E,F. Når du formaterer C: vil alle data på den disken gå tapt! Altså ikke bare XP men alt av programmer, mine dokumenter osv osv Men det går bra måtte bare være sikker på at ting ikke går tapt på de andre diskene mine er bare selve programmer osv som er installert på C: så jeg tar bare ting fra C: som jeg trenger å "backe-opp" og flytter det til en av de andre diskene Takk for innspill Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Du trenger ikke formatere noe som helst! Vista kan installeres parallelt med XP (dual-boot)! Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Kanskje det bare er meg, men jeg tror det skal være mulig å oppgradere fra XP til Vista uten å formatere. Tror det er et valg under installasjonen. Da må man sannsynligvis ha driver cd-ene i nærheten så man kan sette dem inn når det trengs. Selvfølgelig så kan det hende det følger med noe dritt fra XP-installasjonen, men det er sånn det går når man oppgraderer OS uten å formatere. Så det er anbefalt at man formaterer OS-disken, men da må man installere all programvare og drivere etterpå, og ellers fikse så man får det oppsettet man vil ha (noe som tar flerfoldige timer...) Skulle ønske M$ hadde fiksa på det, bare så man kunne valgt hvilken disk Programfiler, Brukere osv. skulle bli installert, og at det da bare er OS-et og det som hører med som ligger på C-disken. Men som sagt tror jeg det skal være mulig å oppgradere fra XP til Vista uten formatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå