Gå til innhold

Acer Aspire One A150 eller Asus Eee PC 1000H?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en "mini-pc", og valget står mellom Acer Aspire One A150 og Asus Eee PC 1000H. Jeg vet en del om de, men har aldri prøvd noen av dem. Jeg lurer derfor på hvordan deres erfaringer med disse to datamaskinene er. Hvis noen kunne sammenlikne disse to maskinene litt, fordeler/ulemper osv., hadde det vert supert.

Jeg lurer også på om det noen grunn til å vente på å kjøpe en av disse? Kommer det noe intressant i nærmeste fremtid?

Håper på svar ;)

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte de samme som du vurderer og endte opp med 1000h, av den enkle grunn at den har 5timers batteritid med wifi aktivert.. 10" skjerm var midt i blinken fant jeg ut, og har nå brukt min 1000h som eneste pc i over 2 uker, er kjempefornøyd! 160gb harddisk er mer enn nødvendig, og med 1gb ram synes jeg pcn er rask, selv om jeg har flere programmer kjørende samtidig.

Tastaturet er også veldig bra, det er visstnok 95% av vanlig størrelse, og jeg skriver helt vanlig touch på det, og skrev 5 sider igår uten problemer.. Det eneste med tastaturet som er litt rart er at opp-pilstaten og høyre shift-knapp har bytta plass... litt rart de første par dagene, men man venner seg til det, og nå trykker jeg aldri feil ;)

Jeg kjøpte den hvite pga at jeg hadde hørt at den svarte lett fikk fingermerker, og jeg synes den hvite var finest... Jeg har den med overalt (universitet, skole, m.m.) og alle som ser den synes den er veldig fin og får lys på en selv :)

Den har bluetooth, veldig bra wifi (får inn signaler der jeg ikke fikk det med forrige pcn), webkamera som bare funker (ett minutt etter at jeg startet den første gang prøvde jeg skype og hadde videosamtale!)

Jeg bruker office 2007, photoshop og noen andre småprogrammer, har som regel alle kjørende samtidig i tillegg til internett og msn, og det går raskt likevel.. Eneste jeg kan tenke meg noen vil savne på denne her er muligheten til heavy-duty gaming.. Jeg har ikke prøvd noen spill på den, men har en følelse av at det ikke ville gått så glatt (men det gjelder jo alle netbooks)

:)

edit: du spør om msi wind.. Jeg leste noen tester som sammenligna de to (prøv å google), og fant ut at de er ganske like, wind er litt tynnere men har mye dårligere batteritid, for den kommer med 3cellers batteri og ikke 6cellers.. Ellers har den jo akkurat samme specs som 1000h..

Endret av muchacha
Lenke til kommentar

først må jeg bare si tusen takk fok kjempeflott svar muchacha!

Jeg har noen små spørsmål som det hadde vert kjempefint om du svarte på :)

1. Er den tung i forhold til andre netbooks? Er den grei å bære med seg?

2. Den er 10" er den mye større en 8,9"ere?

Gleder meg til svar!

Lenke til kommentar
først må jeg bare si tusen takk fok kjempeflott svar muchacha!

Jeg har noen små spørsmål som det hadde vert kjempefint om du svarte på :)

1. Er den tung i forhold til andre netbooks? Er den grei å bære med seg?

2. Den er 10" er den mye større en 8,9"ere?

Gleder meg til svar!

Hei igjen :)

den er litt tyngre enn noen av de andre.. Den veier med batteriet ca 1,3-1,4kg.. Noe som er lettere enn de fleste vanlige laptopper (som i snitt veier 2,5kg), men litt tyngre enen andre netbooks som veier 1kg-1,2kg. Det er først og fremst batteriet som gjør den tyngre. Nå skal det sies at den har en kjempeliten og lett strømadapter, noe som gjør at om du har med deg den uansett, blir vekta totalt omtrent det samme som en annen netbook med sin større strømadapter. Jeg synes ærlig talt ikke at den er noe særlig tung, enda jeg er en ganske spedbygd jente. Har den i sekken sammen med 3-4 bøker, og det går helt greit :)

10" skjermen har like mange pixler som 8,9"skjermene, men på et større område.. Har sett noen 8,9" netbooks, og det blir litt lite å lese tekst osv på dem uten å forstørre det opp. Det problemet slipper du på 1000h og andre 10" netbooks. Den større skjermen tillater også at de kan ha et større tastatur, noe som er en stor fordel. Skjermen er både høyere og bredere enn 8,9". Jeg synes den er akkurat stor nok, og pixeltettheten gjør at det ikke blir ubehagelig å lese skriftstørrelse 12 osv. Skjermen er veldig lyssterk, du stiller den inn med snarveistaster (fn-knapper), og om du stiller den litt ned får du enda mer batteritid :D

Nå skal det sies at jeg er litt subjektiv fordi jeg ærlig talt må innrømme at jeg har blitt veldig glad i min 1000h. Før jeg kjøpte den var det veldig vanskelig å velge synes jeg.. Hadde sikkert blitt fornøyd med en annen også, men det med 5timers batteritid er genialt for meg. kan sitte og skrive på leseplassen i 5 timer uten å trenge å sitte i nærheten av en stikkontakt, Når jeg kommer hjem plugger jeg den i stikkontakten.

Legger ved noen bilder jeg har tatt med mobilen (overførte dem lynkjapt med bluetooth):)

På lesesalen med office 2007 åpen:

post-141785-1236513663_thumb.jpg

På skrivebordet hjemme med opera åpen mens jeg skriver denne forumposten:

post-141785-1236513669_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har utelukket Acer´en nå, og jeg må prøve å bestemme meg for enten Asus eller MSi. For øyeblikket heller jeg mot Asus´en( ser veldig bra ut på bildene også :dribble: ). Vet du om MSi´en (MSI Wind U100) kommer med 3 eller 6 cellers batteri?

Lenke til kommentar
OG,, er det svikt i tastaturet på venstre side?

Svikt i tastaturet? :p

Ikke som jeg merker iallefall. Tastaturet føles like behagelig å bruke over hele. Og trackpaden har multitouchfunksjon (skrolle med to fingre etc), veldig praktisk.

Du får ha lykke til med valget, jeg kan varmt anbefale eee 1000h ialllefall :)

Kjøpte min for 3499 fra cdon.com (litt dyrere enn de billigste, men da fikk jeg hvit, og frakt kosta bare 29kr så alt i alt ble det ikke så mye dyrere, andre tar ofte over 100kr for frakt)

Lenke til kommentar

Har nylig fått i hus Asus Eee PC 1000H. Flott maskin, bare at cd/dvd rom mangler.

Hadde planer om å legg inn word og excel fra ei office plate. Har fått et råd om å benytte minnepenn. Har Office på 2 maskiner fra før; en med xp , en med vista. Minibræbra har xp.

Noen tips om framgangsmåte?

Lenke til kommentar

putt cden inn i en annen pc, markér alt innholdet, kopier og lim inn på minnepinnen.

Da kan du putte minnepinnen inn i 1000h og installere office 2007 etc. :)

Det er ingen netbooks så vidt meg er bekjent som har dvd/cd. Et annet alternativ er å kjøpe en ekstern dvdspiller/brenner til 500kr og koble til via USB

Lenke til kommentar

du kan også lage en img fil a plata med Daemon Tools Lite(gratis). Deretter legger du den innpå netbooken og mounter filen virtuelt med det samme programmet ;)

EDIT: skrivefeil

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Det er ingen cd/dvd-spiller/brenner i netbooks, fordi det rett og slett ikke er plass. Å kjøpe en ekstern og koble til via usb (koster 500kr) er en fin løsning dersom du ikke har noen annen pc du kan bruke til å overføre, eller ikke gidder å knote med det..

Bruker min fine minnepinne jeg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...